Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Goede middag allen,

Ik heb ca. 2 jaar geleden een Jincheng Dax 50cc gekocht (semi-automaat, kickstarter). Hoewel deze behoorlijk slecht onderhouden is geweest, heb ik hier het nodige aan veranderd en sindsdien enorm veel plezier aan gehad. Gezien de staat van de brommer, vond ik het tijd worden om ook eens de motor intern te beoordelen, mede doordat hij steeds slechter schakelde voor mijn gevoel. Bij het schakelen pakte 'ie de versnelling soms niet goed. Ik heb enige technische kennis en met flink wat foto's moest ik toch een eind kunnen komen.

In ieder geval, de engine rebuild (compleet uit mekaar) is naar mijn idee redelijk succesvol gelopen. Heb ook hier weer enorm veel van geleerd en na het in elkaar zetten van de brommer starte hij (toch wel enigszins tot mijn verbazing) direct en liep hij perfect. Enige is.. Hij maakt een 'ratelend' geluid wat hij eerder niet deed... Ik krijg maar niet gevonden waar dit geluid vandaan komt, en om 'm nu weer helemaal uit elkaar te halen zie ik eigenlijk niet zitten zonder enig idee te hebben wat het kan zijn. Door dit ratelend geluid heb ik er nog niet mee gereden; ook heb ik de ketting nog niet met het achterwiel verbonden.

Ik heb de volgende dingen gecheckt
  • Spanning aandrijfketting
  • Timing kleppen
Wat ik denk dat het kan zijn:
  • Oliepomp mechanisme
  • Versnellingsbak
  • Kickstarter (niet goed afgesteld?)
Door de cabu klinkt een soort 'schavend' geluid en ik vermoed dat het eenzelfde oorzaak heeft. Bij de kleppen hoor ik niet zo bijzonder veel (ik heb de ronde kap bij de kleppen eraf gehaald tijdens dat 'ie loopte om te controleren of daar het geluid vandaan komt; was niet het geval). Daarom denk ik dat het in de motor zelf zit, of mogelijk de cilinder. Klinkt niet best in ieder geval. Het geluid dat 'ie maakt is het volgende. Ik heb niet het idee dat het geluid verergerd op het moment dat ik gas geef.

https://on.soundcloud.com/UYbNW

Hopelijk heeft iemand enig idee wat 't kan zijn...

Alvast enorm bedankt voor de moeite,
Reno

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door lil »

ik hoor een hoog tikje wat hetzelfde ritme heeft als het geluid van de uitlaat, dus het is niet de kickstarter. verders geen idee
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door CheapUrbanBitches »

Ik hoor er ook weinig geks aan (klint als nieuwe zuigerveren). Open filter? Dan hoor je een hoop geklepper van de kleppen. Ketting erop en warm laten lopen en na 100 km speling enz controleren.
'It never hurts to help.'

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door MrSinga »

Klinkt de ratel hetzelfde alsof je de kick ingedrukt houdt? Dan is kickas gewoon niet compleet vrij en moet je hem wat bijstellen (lees, koppelingszijde eraf en dan de as wat verder draaien en weer vast zetten)

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Bedankt voor de reacties! Ik weet in ieder geval zeker dat 'ie eerst niet zo'n geluid maakte.
lil schreef: 25 nov 2023 21:09 ik hoor een hoog tikje wat hetzelfde ritme heeft als het geluid van de uitlaat, dus het is niet de kickstarter. verders geen idee
Okee, dan kan ik dat waarschijnlijk al uitsluiten.
CheapUrbanBitches schreef: 25 nov 2023 22:02 Ik hoor er ook weinig geks aan (klint als nieuwe zuigerveren). Open filter? Dan hoor je een hoop geklepper van de kleppen. Ketting erop en warm laten lopen en na 100 km speling enz controleren.
Ik heb er inderdaad een nieuwe zuiger + zuigerverenset ingezet. Maakt het in het begin dan altijd zo'n geluid?
Deze filter zit erop.
Afbeelding
MrSinga schreef: 25 nov 2023 22:39 Klinkt de ratel hetzelfde alsof je de kick ingedrukt houdt? Dan is kickas gewoon niet compleet vrij en moet je hem wat bijstellen (lees, koppelingszijde eraf en dan de as wat verder draaien en weer vast zetten)
Nee dat klinkt anders, dan hoor ik 'm echt hard 'klikken'.

Als jullie vermoeden dat het geen kwaad kan dan ga ik 'm eens warm laten lopen en wat mee rondrijden. Al ben ik er nog niet helemaal gerust op..

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door lil »

zuigerveren zouden dan twee keer zo snel moeten tikken als het uitlaatgeluid, dus dat is het niet. ik zou eerder denken dat je zuiger de kleppen raakt op de overlap, maar je gaf zelf al aan dat je de kleptiming goed had staan. misschien toch nog een keertje nakijken? voel bijvoorbeeld eens of je het vliegwiel met de hand vrij kan ronddraaien, minstens 2 keer in de rondte en met de bougie eruit, en let dan op of je op bepaald moment de tik kan voelen.

heb je de klepspeling ook afgesteld op het juiste moment? want als je ze hebt afgesteld op de overlap dan staan ze nu te ruim en kan het zijn dat ze hoorbaar tikken.

en waarom toch iedere keer weer die stomme powerfilters? dat zijn kutdingen voor normaal gebruik. kut met afstellen, die horen bij hooggetunede racemotoren en mensen die daar verstand van hebben.
waar is je ori filter?

en nee je wil niet maar wat gaan rondrijden voordat je weet waar dat stomme tikje vandaan komt, of het nou kwaad kan of niet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door nielspbr »

"Powerfilters" zijn goedkoop, maken een hoop herrie en filteren slecht. Gevalletje goedkoop is duurkoop.

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

lil schreef: 26 nov 2023 08:05 zuigerveren zouden dan twee keer zo snel moeten tikken als het uitlaatgeluid, dus dat is het niet. ik zou eerder denken dat je zuiger de kleppen raakt op de overlap, maar je gaf zelf al aan dat je de kleptiming goed had staan. misschien toch nog een keertje nakijken? voel bijvoorbeeld eens of je het vliegwiel met de hand vrij kan ronddraaien, minstens 2 keer in de rondte en met de bougie eruit, en let dan op of je op bepaald moment de tik kan voelen.

heb je de klepspeling ook afgesteld op het juiste moment? want als je ze hebt afgesteld op de overlap dan staan ze nu te ruim en kan het zijn dat ze hoorbaar tikken.

en waarom toch iedere keer weer die stomme powerfilters? dat zijn kutdingen voor normaal gebruik. kut met afstellen, die horen bij hooggetunede racemotoren en mensen die daar verstand van hebben.
waar is je ori filter?

en nee je wil niet maar wat gaan rondrijden voordat je weet waar dat stomme tikje vandaan komt, of het nou kwaad kan of niet.
Ik ga het zo nogmaals checken. Dat is relatief snel gedaan. Het vliegwiel kan ik wel vrij ronddraaien. Hierbij hoor ik ook dat benzine/lucht aangezogen wordt (volgens mij, ik hoor in ieder geval een zuigend geluid bij iedere tweede ronde van het vliegwiel).

Klepspeling ga ik ook nog even doornemen.

Voor wat betreft de filter: deze zat erop toen ik 'm kocht. Heb 'm eigenlijk enkel weer schoongemaakt. Ik ga eens ff rondkijken of ik binnenkort ergens een ori kan halen. Dank voor dit advies.

Ik kom hier later vanmiddag ff op terug. Als iemand anders nog een ideeën/tips heeft houd ik me aanbevolen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door lil »

aan het begin van dat luchtaanzuiggeluid zou je de tik moeten voelen. maar... was die bougie nou eruit of niet?

als je een brommer koopt met zo'n powerfilter erop dan weet je al dat je hem van een klojo koopt die er ikweetnietwat aan heeft lopen verzieken, goed genoeg om er gelijk al een paar duizend op af te dingen.
nu je het eenmaal hebt kan je het nog wel even aankijken, misschien loopt ie nog redelijk erop.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Goed punt. Ik heb inmiddels wel een paar honderd euro erin gestopt de brommer op te knappen en m zoveel mogelijk terug naar origineel probeer te brengen. Scheelt dat ik 't leuk vind om te doen en het geen originele Honda is (iets met geld..). Soort van hobby, al lerende ;)

Zie hier een videootje. Ik hoor 'n tik en een schavend geluid. Dat schavend geluid klikt wel alsof het van de nieuwe zuigerveren af kan komen maar zeker weten doe ik het niet.

https://youtube.com/shorts/DEkpmEG_CDw

Hij start met één kick en loopt verder 'gewoon' prima lijkt het, maar ik durf er nog niet mee weg te gaan.

Ik ga ff bij mijn pa langs een ratel halen.. heb wel een bougiesleutel maar de ratels die ik heb zijn blijkbaar niet de juiste die erop passen...

Kom hier op terug. Bedankt voor je moeite en inzichten alvast.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door CheapUrbanBitches »

Ik hoor wederom niks geks, ketting erop en rustig proberen zou ik zeggen. Misschien is het in versnelling wel weg als alles onder kracht staat.
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door wim V8 »

Is, lijkt mij, gewoon aanzuiggeluid van de carb,
remlucht enz.
Sluit je originele filter maar gewoon aan ipv zo'n
open prul.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

RenoL
4T-MSB beginner
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 nov 2023 14:40
Bezit: Jincheng Dax 50cc

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door RenoL »

Voor ik eraan begon klonk 'ie niet zo "scherp". Het geluid is wel anders maar miss is het de nieuwigheid van de zuigerveren. Ik vind dat lastig te beoordelen door gebrek aan ervaring. De overige onderdelen zijn schoongemaakt en opnieuw ingevet/ingeolied.

Ik heb straks de ratel om de bougie eruit te halen en de kleppen te voelen. Op zicht lijkt er niet veel aan de hand daar, denk ik. Maar hey, ik ben een hobby techneut.

Ik ga een ori filter bestellen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door NIX »

Zit er wel olie in?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4014
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Replica Honda ratelend geluid na engine rebuild

Bericht door wim V8 »

Ja dat, en de olie peil je door de peilstok NIET in
te draaien.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie