Verschillende lengtes piston

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Hydrocalcium
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2023 17:01
Bezit: Honda OT Dax

Verschillende lengtes piston

Bericht door Hydrocalcium »

Goede middag

Vroeger ben ik heel actief geweest op daxboard, maar sinds dit allemaal naar facebook verschoven is, vind ik het super onoverzichtelijk. Ik heb altijd een OT 50cc dax gehad, maar ook Singa, motodax, ... Kinderen gekregen en dan is deze hobby helemaal gestopt.
Nu begint het terug te kriebelen en ben ik terug aan 't sleutelen begonnen.

Ik heb 2 blokjes dat ik terug in elkaar wil steken. Een jincheng 50cc semi blok en een SS50 manueel blok.

Nu heb ik hier al volgende vragen. Ik dacht dat de cilinders universeel te steken waren, maar daar zat ik dus al verkeerd.
De ingang van het SS blok meet 52,6mm en het jincheng blok 55,1mm... Dus niet alle cilinders passen op elkaar. Nu heb ik wel verschillende cilinders gevonden in mijn kot die ik op beide blokken kan bevestigen.
Probleem is dat ik ook verschillende zuigers / pistons heb gevonden. Lengte 50mm en lengte 36mm...

Kan iemand me hier het verschil tussen uit leggen ? Wanneer gebruik ik de kleine piston, en wanneer de langere piston ?
De 50mm piston komt van het jincheng blok.

Alvast bedankt!

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1817
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door hypercub »

6v ot is de lange zuiger, 12v nt is kort.
Life is too short for lousy coffee.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door nielspbr »

ss en jincheng(non estart) hebben beiden een 6v architectuur (korte drijfstang lange zuiger)

sorry, ff zoeken naar een plaatje, ouwe pdfjes toch ergens goed voor:
Afbeelding
edit: weliswaar 47mm 72cc zuigers maar je ziet de verschillen.

Hydrocalcium
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2023 17:01
Bezit: Honda OT Dax

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door Hydrocalcium »

Bedankt voor de info. Ik heb de pistons even opgemeten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De grote piston is 50mm lang en vanaf de center bevestiging +/- 25mm
De kleine piston is 35mm lang en vanaf de center bevestiging +/- 18mm

De grote piston komt uit een jc50 blok, waar het dus op past.
Als ik de grote piston op het SS50 blok steek, blokkeert deze volledig. Hier past enkel de kleine piston op.
Als ik de kleine piston op het SS50 blok steek, heb ik compressie en ontsteking. Maar hij start nog niet (vermoedelijk carbu probleem).

Ik zoek verder :)
Laatst gewijzigd door Hydrocalcium op 10 nov 2023 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door MrSinga »

je bent bezig over pistons/zuigers niet over cilinders

die van de JC50, de hoogste, zou in een origineel SS50-blok moeten passen. nog die van een SS50 in een JC50 gezet. Beide 6v blokopbouw

de vraag is dus: welke krukas zit er in de SS50-motor? 12V tap, dan is kruk ooit vervangen door een ander model en dan zal idd enkel de kortste piston passen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door nielspbr »

Meten doe je vanaf het midden van de pistonpen tot de rand van de zuiger, kijk naar het plaatje. Gat voor de pistonpen is 13mm dus 6,5mm bijtellen. (en de hoogte van het dak weer eraf trekken...)

Hydrocalcium
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2023 17:01
Bezit: Honda OT Dax

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door Hydrocalcium »

Mijn fout, ik bedoelde inderdaad pistons.

Net even dubbel gecontroleerd, er staat S50E op de middencarters. Lijkt me toch een oud blokje te zijn.
Krukas zal vermoedelijk inderdaad vervangen geweest zijn.

Bedankt voor de hulp!

Hydrocalcium
4T-MSB beginner
Berichten: 14
Lid geworden op: 05 nov 2023 17:01
Bezit: Honda OT Dax

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door Hydrocalcium »

MrSinga schreef: 10 nov 2023 09:37 je bent bezig over pistons/zuigers niet over cilinders

die van de JC50, de hoogste, zou in een origineel SS50-blok moeten passen. nog die van een SS50 in een JC50 gezet. Beide 6v blokopbouw

de vraag is dus: welke krukas zit er in de SS50-motor? 12V tap, dan is kruk ooit vervangen door een ander model en dan zal idd enkel de kortste piston passen.
De hoogste piston past niet in het origineel SE50 blok. Als ik alles monteer, blokkeert de kickstarter na een paar trappen. De kleinste piston komt dan weer iets te kort. Als ik alles monteer heb ik wel compressie, maar start hij niet (er is naft en ontstekening op het correcte moment). De piston valt nog een beetje in de cilinder (staat op de foto op zijn maximum stand).
Afbeelding

Als ik het JC blok origineel monteer, zie ik dat de piston wel een beetje uit de cilinder steekt. Als ik hier alles monteer, start het blok. Dus ik vermoed dat de piston iets moet uitsteken...
Afbeelding

Ik heb het SE50 blok als geheel gekocht en ging er dus vanuit dat het 6v tap is. Is er een manier om dit te controleren ?
Zou het ook nog 6v tap kunnen zijn, maar dat ik nog een andere piston nodig heb ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door lil »

bij die eerste foto zit de zuiger een halve centimeter te laag, dat is echt te veel. bij de tweede foto zit ie te hoog, maar misschien valt dat met een dikke voetpakking nog wat te verhelpen. beter is een correcte zuiger natuurlijk.

een 6 volt kruk heeft een dunne conus voor het vliegwiel, een 12 volt tap is een stuk dikker, ongeveer zo dik als de as zelf waar die gelagerd is. ook is 12 volt cdi, dus als het vliegwiel een pukkel aan de buitenrand heeft is het een 12 volt, zo niet dan niet.
Laatst gewijzigd door lil op 24 nov 2023 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4017
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door wim V8 »

Wat ik in zo'n situatie dan doe is dat spul mee naar een goede bekende shop.
Je stalt het uit het op de balie aldaar en stelt je vraag.
Je gaat waarschijnlijk naar huis met de juiste spullen.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door MrSinga »

6V piston steekt iets uit. Moest ik in m'n kot geraken wil ik daar gerust nen kop van een, nog te demonteren, motor afhalen. Mede door die grotere verbrandingskamer waar die dome in past.

12V piston is echt plat, ietke langere drijfstang en een mega kleine verbrandingskamer. Dus moet echt gewoon plat zijn en die komt zowat even met de cilinder.

echter ga je een 12v piston op 6v kruk droppen dan heb je het probleem dat je 3-5mm in de cilinder blijft = geen compressie
ga je 6V piston op 12V kruk droppen jah, dan kom je dus redelijk ver buiten de cilinder en blokkeert de boel

MAAR heb je de kut dat het blok ooit herbouwd is met een tussentype kruk (82-86) dan heb je big fun. Daarop past geen van de 2 bovenstaande pistons :(

neem es foto van je ontsteking EN van je cilinderkop aub.

NIX
chaly addict
Berichten: 18837
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door NIX »

In GB2 en GK4 blokken zit ook nog iets drijfstanglengteverschil. Beide kruks zijn 12V en langer dan 6V. GK4 is nog iets langer en heeft de miniverbrandingskamer en spijkerklepjes.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2547
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Verschillende lengtes piston

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 25 nov 2023 11:32 In GB2 en GK4 blokken zit ook nog iets drijfstanglengteverschil. Beide kruks zijn 12V en langer dan 6V. GK4 is nog iets langer en heeft de miniverbrandingskamer en spijkerklepjes.
dat dus :D

Plaats reactie