Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 okt 2023 13:13
- Bezit: Honda PF50 Amigo
Alfa Romeo 147
Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Hallo Allemaal,
Ik ben Dennis, ben 45 jaar en ben nu zo goed als klaar met het opknappen van mijn Honda Amigo.
De brommer rijdt prima en ben er ook heel erg blij mee.
Toch is er een kleinigheidje waar ik mij, eerlijk gezegd, toch wel aan erger en dat is de koppakking.
Het lukt mij namelijk niet om deze 100% oliedicht te krijgen.
Als ik een nieuwe pakking monteer, dan zie je op een gegeven moment dat het pakkingmateriaal de olie als het ware opzuigt.
Naar verloop van tijd begint dit bij het retourkanaal door te zweten.
Ik weet dat bij de bijvoorbeeld de C50 er extra rubberen ringen worden gebruikt als extra afdichting, maar de Amigo heeft deze niet.
Mijn vraag is eigenlijk: Is hier een oplossing voor of moet ik dit gewoon maar accepteren? Ik heb verschillende pakkingen geprobeerd waaronder
ook een originele.
De cilinderkop heb ik nieuw gekocht bij cms, dus ik ga er vanuit dat deze vlak is.
Wie kan mij wat wijzer maken hierover? zelf weet ik het niet meer.
Alvast hartelijk dank!
Dennis
Ik ben Dennis, ben 45 jaar en ben nu zo goed als klaar met het opknappen van mijn Honda Amigo.
De brommer rijdt prima en ben er ook heel erg blij mee.
Toch is er een kleinigheidje waar ik mij, eerlijk gezegd, toch wel aan erger en dat is de koppakking.
Het lukt mij namelijk niet om deze 100% oliedicht te krijgen.
Als ik een nieuwe pakking monteer, dan zie je op een gegeven moment dat het pakkingmateriaal de olie als het ware opzuigt.
Naar verloop van tijd begint dit bij het retourkanaal door te zweten.
Ik weet dat bij de bijvoorbeeld de C50 er extra rubberen ringen worden gebruikt als extra afdichting, maar de Amigo heeft deze niet.
Mijn vraag is eigenlijk: Is hier een oplossing voor of moet ik dit gewoon maar accepteren? Ik heb verschillende pakkingen geprobeerd waaronder
ook een originele.
De cilinderkop heb ik nieuw gekocht bij cms, dus ik ga er vanuit dat deze vlak is.
Wie kan mij wat wijzer maken hierover? zelf weet ik het niet meer.
Alvast hartelijk dank!
Dennis
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 24 okt 2008 18:40
- Bezit: Novio
Amigo VERKOCHT.
C50 NT - Locatie: Hondacity
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Tjee, ik heb er 2, noof en amigo.
Beide zweten niet.
Lijkt me niet ok.
Peter
Beide zweten niet.
Lijkt me niet ok.
Peter
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 okt 2023 13:13
- Bezit: Honda PF50 Amigo
Alfa Romeo 147
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Nee het is idd niet okee.
Ik vind het jammer omdat de brommer verder
zo goed rijdt.
Het is iets kleins maar het zou erg leuk zijn
als het me lukt om dit op te lossen.
De kopbouten heb ik op 14nm vastgezet dat is 2nm te veel, verder durf ik niet te gaan.
Groet,
Dennis
Ik vind het jammer omdat de brommer verder
zo goed rijdt.
Het is iets kleins maar het zou erg leuk zijn
als het me lukt om dit op te lossen.
De kopbouten heb ik op 14nm vastgezet dat is 2nm te veel, verder durf ik niet te gaan.
Groet,
Dennis
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Zitten de pasbusjes goed op zn plek en hoe is het vlak van de cilinder?
Hop hop gas dr op
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
De plaat er even bij:
Gr. Wim.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Ik heb al 20 jaar een stukje plaat graniet van een steenhouwerij uit de bak,
dat is kaarsie recht. Een vel 600 er op geplakt met plakband,
voor het grovere (begin) werk leg ik soms een 400 er tijdelijk overheen.
Ik haal alles daar altijd even overheen, ook nieuw,
ik sta versteld hoe krom ook nieuw spul soms is.
Spruitstukjes en vlotterbakjes, kopjes, cilinders, carburateurvoet, deksels,
carters noem maar op.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
ja dat bijvoorbeeld , of als een pasbusje niet diep genoeg gaat ...je zal moeten vertrouwen op je eigen ogen en de aannames dat iets nieuw dus goed is laten voor wat het is!
Hop hop gas dr op
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 okt 2023 13:13
- Bezit: Honda PF50 Amigo
Alfa Romeo 147
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Hallo Iedereen,
Super bedankt voor de reacties!
De pasbusjes die ik heb zijn 8x12.
Ik heb het spul even, met pasbussen en zonder pakking, koud op elkaar gelegd en dit sluit goed aan.
Ben nu begonnen met het vlakken (cilinder) en het viel gelijk op dat er inderdaad behoorlijke hoogte verschillen zijn.
Het pakkingvlak rondom de boutgaten is nu mooi glad maar de rest van het pakkingvlak is nog nauwelijks geraakt door het schuurpapier.
Ook het gedeelte waar ik de lekkage had (onder het stoterstangen/retourkanaal), is een laag punt.
Ik ga nog even verder met schuren .
Nogmaals hartelijk bedankt voor de tips, ik zal laten weten hoe het verder gaat!
Groetjes,
Dennis
Super bedankt voor de reacties!
De pasbusjes die ik heb zijn 8x12.
Ik heb het spul even, met pasbussen en zonder pakking, koud op elkaar gelegd en dit sluit goed aan.
Ben nu begonnen met het vlakken (cilinder) en het viel gelijk op dat er inderdaad behoorlijke hoogte verschillen zijn.
Het pakkingvlak rondom de boutgaten is nu mooi glad maar de rest van het pakkingvlak is nog nauwelijks geraakt door het schuurpapier.
Ook het gedeelte waar ik de lekkage had (onder het stoterstangen/retourkanaal), is een laag punt.
Ik ga nog even verder met schuren .
Nogmaals hartelijk bedankt voor de tips, ik zal laten weten hoe het verder gaat!
Groetjes,
Dennis
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Nou dat bedoel ik.
Heb je ieder geval iets gevonden dat het euvel van de lekkage zou kunnen zijn.
Steeds draaien hoor het ding dat je aan het vlakken bent. Of steeds kruislings net als zoeten.
Gebruik je een weer een nieuwe pakking?
Ik doe het wel altijd.
Maar vervelend als dat de derde in de week is,
en alles steeds online gekocht moet worden.
Opsturen gedoe enz. kosten.
Vroeger haalde je dat om de hoek even op.
Gr. Wim.
Heb je ieder geval iets gevonden dat het euvel van de lekkage zou kunnen zijn.
Steeds draaien hoor het ding dat je aan het vlakken bent. Of steeds kruislings net als zoeten.
Gebruik je een weer een nieuwe pakking?
Ik doe het wel altijd.
Maar vervelend als dat de derde in de week is,
en alles steeds online gekocht moet worden.
Opsturen gedoe enz. kosten.
Vroeger haalde je dat om de hoek even op.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB beginner
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 04 okt 2023 13:13
- Bezit: Honda PF50 Amigo
Alfa Romeo 147
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Ja, ik gebruik ook steeds nieuwe pakkingen en inderdaad, het begint aardig in de kosten te lopen.wim V8 schreef: ↑05 okt 2023 14:54 Nou dat bedoel ik.
Heb je ieder geval iets gevonden dat het euvel van de lekkage zou kunnen zijn.
Steeds draaien hoor het ding dat je aan het vlakken bent. Of steeds kruislings net als zoeten.
Gebruik je een weer een nieuwe pakking?
Ik doe het wel altijd.
Maar vervelend als dat de derde in de week is,
en alles steeds online gekocht moet worden.
Opsturen gedoe enz. kosten.
Vroeger haalde je dat om de hoek even op.
Gr. Wim.
Maar heb het er graag voor over. Dit is mijn eerste brommer die ik doe en heb er erg veel plezier aan beleefd, plus dat ik er enorm veel van opgestoken heb .
Het vlakken doe ik kruislings ook.
Het koppelingsdeksel was zo krom dat hij wiebelde op de plaat maar had om eerlijk te zijn nooit verwacht dat zo'n blok gietijzer ook krom kan zijn.
Waar ik wel erg benieuwd naar ben: Is dit dan al vanaf fabricage krom of komt dit door het steeds warm worden en afkoelen tijdens gebruik?
Groetjes,
Dennis
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
ddeurhof1978 schreef: ↑05 okt 2023 16:30
Is dit dan al vanaf fabricage krom of komt dit door het steeds warm worden en afkoelen tijdens gebruik?
Groetjes, Dennis
Geen idee eigenlijk.
Of juist door de demontage van nu.
Dat het 50 jaar vlak en dicht zat maar onder spanning
zat door warm koud wat je zei en nu na demontage
alles plots vrij komt.
Kan eigenlijk ook niet volgens mij, maar goed.
Of een keer echt te heet geweest in het verleden.
Net als een kop van een auto, na te heet te zijn geweest, moet altijd gevlakt, is altijd krom.
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 639
- Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
- Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec - Locatie: Leiden
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Dat spul heeft ongeveer 45 onder spanning opgewarmd en afgekoeld inderdaad , de pakking heeft een metalen rand in het midden en dat deel geeft minder mee dan de rest van de pakking , daarbij word de kop onder bij de stoterstangen niet met lange draadeinden aan het blok vastgetrokken maar met korte boutjes aan de cilinder waardoor die oortjes uiteindelijk toch wat gaan opkrullen, zo krijg je dus die vervorming.
Hop hop gas dr op
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
- Bezit: Novio
Re: Zwetende/lekkende koppakking Honda Amigo
Dennoz schreef: ↑05 okt 2023 20:58 Dat spul heeft ongeveer 45 onder spanning opgewarmd en afgekoeld inderdaad , de pakking heeft een metalen rand in het midden en dat deel geeft minder mee dan de rest van de pakking , daarbij word de kop onder bij de stoterstangen niet met lange draadeinden aan het blok vastgetrokken maar met korte boutjes aan de cilinder waardoor die oortjes uiteindelijk toch wat gaan opkrullen, zo krijg je dus die vervorming.