3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
stef92
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
Bezit: zenhua dax 150cc

3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door stef92 »

all,
Even de vraag.
Een honda monkey j1 semi automaat3 bak. en een honda gorilla 4bak handkoppeling. hebben deze dezelfde eindverhouding of is de 4 bak langer en hoeveel scheelt dit dan?
Alvast bedankt.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door MrSinga »

J1 heeft standaard ergens 12 of 13-37 (volgens cms). J2 modellen met 4 bak 13-31?

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4011
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door wim V8 »

Ik denk dat Stef92 de eindoverbrenging van bak bedoeld.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

stef92
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
Bezit: zenhua dax 150cc

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door stef92 »

ja idd de versnellingsbak verhouding.
alvast bedankt.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door MrSinga »

J1, net zoals meeste ot 3-bakken is 21/25 1.190 ratio
Gorilla, net als J2 is 23/24 1.403 ratio

heb hier ooit een lijst gemaakt met meeste toen bestaande bakken. Altijd handig om terug naar te grijpen

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door lil »

link?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door MrSinga »

lil schreef: 01 sep 2023 18:01link?
niet terug te vinden direct. Staat gelukkig hier op m'n HDD :D voor een keer dat ik aan een pc zit ipv op m'n iPad (ja, CAD programma en m'n 3D printer werken niet op mobiele dingen)

stef92
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
Bezit: zenhua dax 150cc

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door stef92 »

bedankt mannen,
het verschil van de 1.190 of 1.403 hoeveel km/h scheelt dit+- ? gaat dit om 10 per uur of rond de 2a 3 km/h ?
grtz

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door lil »

dat hangt van je motorvermogen af, en reken maar dat ie het niet trekt dus je moet je kettingtandwielen aanpassen. de uiteindelijke snelheid zal dan hetzelfde blijven, je hebt alleen meer versnellingen. had je gedacht dat je harder ging met een extra versnelling?...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door MrSinga »

Gorilla 12V, net als J2, gaat snel +55kmh. Met Takegawa/Kitaco/Daytona CDI zelfs naar 65kmh
J1 gaat origineel 35-55kmh naar gelang land van herkomst. Maar vooral door de hitatchi ontsteking waar geen bal mee aan te vangen is. Net zoals op de ST70 zit en maakt dat die 65-70kmh gaat origineel tov een ST50-motor met 70-kit op die veel sneller gaat (en basis zelfde is op ontsteking na, en kruk met langere tap)

vraag is vooral wat wil je met deze gegevens allemaal? Twijfel bij aankoop van een model of?

stef92
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 55
Lid geworden op: 09 mar 2021 13:43
Bezit: zenhua dax 150cc

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door stef92 »

idd ik twijfel zeer hard tussen aankoop J1 aangezien ik deze zeer mooi vindt maar ik zou er een 88cc kit van kitaco op willen steken.

andere keuze is een gorilla of J2
ik wel hem wel tot zeker 60km/h krijgen zonder dat het blok hiervan af gaat zien. alles daarboven is mooi meegenomen maar geen must.
Het moet wel een oldtimer zijn voor het inschrijven in belgie. Dan is de verzekering goedkoper en kan ik er een oldtimerplaat aanhangen.

Wat hierboven gezegd wordt ivm de ratio dat dit van u vermogen afhangt kan niet.
je moet het gewoon als voorbeeld bezien allebei even veel vermogen net zelfde cilinder maar de 1 heeft eind ratiio 1.19 en de andere 1.40 wat is dan het verschil in km/h.
Dit staat totaal los van u ketting en tandwielen. je kan de versnellingsbak verhouding zo uittellen. enkel weet ik niet juist hoe.
Alvast bedankt.
mvg

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2545
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door MrSinga »

stef92 schreef: 02 sep 2023 07:01 idd ik twijfel zeer hard tussen aankoop J1 aangezien ik deze zeer mooi vindt maar ik zou er een 88cc kit van kitaco op willen steken.

andere keuze is een gorilla of J2
ik wel hem wel tot zeker 60km/h krijgen zonder dat het blok hiervan af gaat zien. alles daarboven is mooi meegenomen maar geen must.
Het moet wel een oldtimer zijn voor het inschrijven in belgie. Dan is de verzekering goedkoper en kan ik er een oldtimerplaat aanhangen.

Wat hierboven gezegd wordt ivm de ratio dat dit van u vermogen afhangt kan niet.
je moet het gewoon als voorbeeld bezien allebei even veel vermogen net zelfde cilinder maar de 1 heeft eind ratiio 1.19 en de andere 1.40 wat is dan het verschil in km/h.
Dit staat totaal los van u ketting en tandwielen. je kan de versnellingsbak verhouding zo uittellen. enkel weet ik niet juist hoe.
Alvast bedankt.
mvg
ja en nee. er zit tussen bak en kruk nog een verhouding. En die kan nog eens anders zijn, zelfs tussen semi en handgeschakelde zitten er soms verschillen. Waardoor je bij x-toeren dus een ander toertal krijgt op de ingaande as. En daarmee dus ook weer uitgaand anders hebt.

Eigenlijk zeggen die ratio niet zoveel behalve of je een bak hebt die een overdrive heeft of een bak heeft die in laatste versnelling nog kan extra willen. onder1 is gewoon overdrive, boven de 1 is snel.

Maar steek op een 3 bak 13-31 zoals bij de Gorilla dan gaat het zowat niet vooruit te branden zijn vanuit stilstand. Maar in z'n 3e gaat ie dat wel ophalen en mogelijks sneller zijn dan de 4 bak, tot je tegenwind of bergop gaat en je moet terugschakelen om dan in een giga zak te vallen.

88-kit op 6V motoren is mogelijk dat het niet past in de 6V-middencarters. Al meerdere moeten laten aanpassen omdat de 88-kit net niet past.
een 72-kitje past perfect en maakt dat het blokje net dat meer pit heeft. Voordeel bij OT blokken dat een 70-kit voor ori 50-kop vlot rijdt, maar op een 35kmh J1 haalt het nog niet zoveel uit. Op een NT type blok; 12V monkey/gorilla ben ik geen fan van 70-kit op ori 50-kop door die mega kleine klepjes (of het is de kitaco 75cc kit). Vlotter is dan zo'n full 72cc-kit, bv wat voor lifan/skyteam ed verkocht wordt.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16203
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: 3 bak semiautomaat versus 4bak handkoppeling

Bericht door nielspbr »

Voor JDM, Gorilla en j2 monkey hebben ook maar 2,6pk tot 1984, monkey 3-bak semi en gorilla 4bak handkoppeling.
Vanaf 1985 3,1 pk maar nog steeds punten, vanaf 91 cdi en 3,1 pk.
Grootste verschil, de 3,1 pk modellen hebben allemaal een lange drijfstang en een vierbak met handkoppeling.
Als je een cdi monkey netjes bijhoud lopen ze 55-60 zonder enige vorm van tuning.

Plaats reactie