Spontane kortsluiting....contact ?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Ed Field
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 10:56
Bezit: Dax 125 Zhenhua Kloon 2018, Pacific Coast 1989, CB 500 1997

Spontane kortsluiting....contact ?

Bericht door Ed Field »

Hoi Allemaal !

Vandaag de Dax even uitgelaten, het ombouwsetje naar carburateur is inmiddels binnen (zie post in "Tuning") en het leek me dus een goed idee met dit mooie weer nog eens de topsnelheid van de Bami te testen met het injectiesyteem om een goed vergelijk te kunnen maken als de carburateurset er eenmaal op zou zitten....

En waar testen we de topsnelheid? Natuurlijk, in Duitsland! Niet perse op de Autobahn, maar de provinciale wegen zijn ook mooi en 100 kilometer wegen, hoop doet leven. Ik heb uiteindelijk 92,8 GPS kilometer gelokt. Met mij erop (zie eerdere topic...) niet slecht.

Dat was helaas ook de laatste prestatie van vandaag, de Dax hield ermee op. Volledige uitval,en natuurlijk volledig voorbereid (als notoire oldtimerrijder)r geen gereedschap mee, dus geconstateerd dat de zekering doorgeslagen was, op hoop van zegen de reservezekering ook door laten slaan en vervolgens mijn vrouw gebeld om even met de aanhanger de Dax toch maar weer thuis te krijgen.

Uurtje bermtoerist gespeeld,best warm, gekeken naar motoren die het wel deden en uiteindelijk de Dax opgeladen. Normaal zou die natuurlijk IN een auto passen, maar dit is een grijs kenteken en past net niet.....scheelt 5 centimeter. Altijd geluk.

Thuis maar eens even een en ander bekeken en gemeten. Zekering slaat meteen door. Wel even die briljante glaszekeringhouder vervangen door een steekzekeringhouder, die zekeringetjes hebben we genoeg op voorraad. Constatering is nu een (kort)sluiting of overbelasting in de bedrading van het contactslot, in ieder geval is de draad vanaf het slot die volgens schema geschakeld stoom geeft (oranje draad in kabelboom, zwarte draad aan slot) redelijk krokant geworden, en verklaart ook het beetje witte rook bij de eerste keer openen van het zadel in Duitsland. De draad in de kabelboom lijkt onbeschadigd.

Ik kan niet een duidelijke oorzaak vinden, alle stekkers los en aansluiten leidt niet tot een duidelijke boosdoener.

Wel is er ooit geknoeid aan de bedrading van het startrelais dat onder aan de accubak zit, dit is de feitelijke oranje draad die naar het contactslot gaat. Afgezien van wat beschadigde connectors ( waarschijnlijk aangeknepen met een blikopener of iets dergelijks...) geen verdere gekkigheid.

Voordat ik verder ga zoeken hier de vraag, zijn er mensen die me in de juiste richting kunnen sturen? Mijn idee eas even het contactslot te bypassen door de rode en oranje draad te verbinden en zo de mogelijkheid dat de sluiting in het slot intern zit uit te sluiten.

Daxje is voorzien van LED knippers en LED koplamp. Heb nog niet kunnen meten, maar de LED koplamp lijkt me ook in aanmerking te komen als oorzaak omdat deze direct door de motor gevoed wordt. De knippers lopen over de accu, en kunnen feitelijk de oorzaak niet zijn. Het knipperlichtrelais is overbrugd.

Graaag jullie advies, ben ervan overtuigd dat er meer kennis op het Forum aanwezig is dan ik ooit zal hebben!

Groet uit zonnig Limburg,

Ed

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1927
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Spontane kortsluiting....contact ?

Bericht door lil »

weet je zeker dat de led koplamp door de motor word gevoed? dat hoort volgens mij niet want dat is wisselstroom
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Ed Field
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 aug 2023 10:56
Bezit: Dax 125 Zhenhua Kloon 2018, Pacific Coast 1989, CB 500 1997

Re: Spontane kortsluiting....contact ?

Bericht door Ed Field »

Hoi Allemaal!

Wat betreft de LED koplamp, deze wordt inderdaad gevoed vanuit de accu, maar met een vertragingsrelais om starten met brandende koplamp te voorkomen. Ik trok een te snelle conclusie...gebeurt me wel eens vaker.

Wat betreft de "gefrituurde" geschakelde draad vanuit het contactslot en het constant doorslaan van de zekering het volgende; een probleem dat er eigenlijk niet was en ik zelf heb veroorzaakt....

In alle ijdelheid heb ik uiteraard Honda op de Dax geplakt en me ook laten verleiden tot de aanschaf van zo'n fraai ogend "Honda" voorvork embleem in fraaie kwaliteit RVS look hoogwaardig kunststof (lees; plastic) bij Motorkit. Jammer dat het bijgeleverde beugeltje niet paste, maar geen nood, we maken mooi zelf iets van RVS en polijsten dat, ziet er nog mooier uit ook. Wie mooi wil zijn....

Om het beugeltje te plaatsen moest de claxon verzet worden; damn, beetje korte draadjes....aaahhhh past net! Door het trillen tijden het rijden is de clacon fractioneel verdraaid op de steun en maakte de permanente plus bij ieder hobbeltje contact met de massa, maar net te kort om de zekering door te laten slaan.

Typisch weer een gevalletje van mijn geluk, als de (geschakelde) massa contact gemaakt zou hebben was dit door geluidssignalen wel duidelijk geworden. Nee, het was het plus kabeltje. De witte rookpluimpjes van gisteren zijn waarschijnlijk veroorzaakt door de contacten van de glaszekering die elkaar geraakt hebben en de contactslotkabel verder hebben geelimineerd....

Contactslot eruit gehaald, was eigenlijk al bezig om de hele kabelboom los te halen, want met de kabel die ook aan de rechterzijde van het frame doorgevoerd wordt naar buiten is er te weinig ruimte om het contactslot door het gat te laten. Mijn buurman(ik stond in zijn garage) vroeg zich af waarom ik het slot niet gewoon via de framebuis naar achter haalde....tunnelvisie waarschijnlijk. Nieuwe draden aan het contactslot gesoldeerd, kabeltjes van de claxon netjes verlengd en alles werkt vooralsnog weer naar behoren.

Dit zal wel een vervolg krijgen, het idee is om dit weekend de ombouw te beginnen (verder te gaan)naar carburateur, de injectie is er al af.

Er zijn nog diverse kansen om dingen fout te doen, ik ben niet te oud om te leren (hoewel...) en zou eigenlijk beter moeten weten.

Idereen een fijn weekend, hoop dat er weer mooie kilometers gemaakt worden,

Ed

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Spontane kortsluiting....contact ?

Bericht door NIX »

Trek de stroomregelaar even los.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie