timing pc50k

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chyrt
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2019 15:22
Bezit: PC50K, MBX50 & Peda Chip

timing pc50k

Bericht door Chyrt »

Hallo allemaal

Ik ben bezig met digitale Ducati ontsteking van een am6 brommer op mijn pc50k blokje te bouwen omdat uhh...
...de puntontsteking werkte niet :P

Ik ben al aardig onderweg. Ik heb deze ontsteking uitgekozen omdat ik deze al had liggen, de pickup aan de binnenkant van het vliegwiel zit en het vliegwiel in het blok past.

Het plan was eerst om een adapter te maken tussen de krukas en het vliegwiel, na wat meten bleken de conussen van de vrijwel de zelfde hoek te hebben. Mogelijk lap ik deze later op elkaar in.
Afbeelding

Blijken de bevestigingspunten van de spoelen allemaal precies even ver van het center af zitten, lekker makkelijk ontwerpen dus.
Even een grondplaat getekend en geprint om te testen.
Afbeelding

Stator gemonteerd. Is niet zichtbaar op de foto maar ik heb nog een stuk koperdraad tussen het blok en de stator lopen als massa.
Afbeelding

Vliegwiel er op en testen. Moet de tandwiel krans nog van dit vliegwiel afhalen, zit maar op een paar punten met een lasje vast.
Vonkt mooi, maar de timing zal wel nergens op slaan.
[Youtube]https://youtu.be/Dxwl2-JxpHw[/Youtube]

Dus nu mijn vraag, wat is de beste manier om het juiste ontstekingspunt te vinden?
Binnenkort heb ik ook een stroboscoop.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: timing pc50k

Bericht door Dennoz »

gaaf project dit , daar kan je een hoop setjes van gaan slijten als je het voor elkaar krijgt ....helaas zitten je sleufgaten onder je stator en vliegwiel , dat zal wat trial en error worden .na dat je op het zicht de boel in de richting gezet heb denik ik.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: timing pc50k

Bericht door lil »

je moet kijken naar onder welke hoek de ontsteking zat tov de cylinderstand van het originele blok waar die ontsteking vanaf komt, en die stand neem je over op het hondablok tov de cylinderstand daarvan. hou er wel nog rekening mee dat de spie op de krukas op een andere plek kan zitten als van die van het andere blok. ook dat verschil zul je moeten meenemen bij het bepalen van de uiteindelijke stand van je grondplaat.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: timing pc50k

Bericht door Dennoz »

Wellicht is het zoiezo een begin om op je vliegwiel aan de buitenkant een streep te zetten waar je spie zit en je nokje dat en in combi met je bdp en pick up positie heb je wel een aardige basis om mee te beginnen
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: timing pc50k

Bericht door lil »

jaaa, dat zeg ik... laten we over beha's praten
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: timing pc50k

Bericht door Li'l Popeye »

Chyrt schreef: 19 jul 2023 12:23 Hallo allemaal...
Dus nu mijn vraag, wat is de beste manier om het juiste ontstekingspunt te vinden?
Binnenkort heb ik ook een stroboscoop.
Wachten op de stroboscoop/timinglamp. Dan is het duidelijk bij welke vliegwielstand hij vonkt, dan naar gelang de grondplaat aanpassen/verdraaien. Of een vliegwiel met verstelbaar center maken, dan kun je het vliegwiel verdraaien tov het center (krukas). Hier een impressie voor idee ervan: https://www.arcracing.com/6603-p-arc-bi ... r-2-90lbs/

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: timing pc50k

Bericht door lil »

ik zou zeggen, ok. ware het niet dat ik eens heb meegemaakt dat een oldtimer volkswagenboxermotor gewoon niet goed te krijgen was met zo'n ding. ik moest tussen de draaiende V-snaar door met m'n hand de ontsteking verdraaien totdat die op gehoor uiteindelijk goed stond, levensgevaarlijk. mijn ervaring met stroboscopen is nul comma nul, kan vanwege slechte china zooi, maar ik ga liever af op complete waarden die te verkrijgen zijn door gewoon logisch nadenken. zo moet je dr per slot ook kunnen komen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 639
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: timing pc50k

Bericht door Dennoz »

Beha
Hop hop gas dr op

Plaats reactie