Lucht uit vliegwiel

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Mathoine
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2023 23:30
Bezit: Cd50

Lucht uit vliegwiel

Bericht door Mathoine »

Hoihoi daar ben ik weer, laatst hebben we het blok van een cd50 gesplitst en weer in elkaar gezet met nieuwe o ringen pakkingen en keerringen. Ook is er een nieuwe kickstart as in gezet omdat de vorige geen tandjes had om de kickstart erop te zetten. Alles ging vlekkeloos totdat we hem aan gingen trappen, zo kwam er een tufje lucht uit het vliegwiel als je hem aantrapte, is dat normaal of is er dan iets lek? (Is de eerste keer dat ik hem aan kan trappen dus weet niet of dat normaal is)

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16206
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Lucht uit vliegwiel

Bericht door nielspbr »

Geen keerring in de ontstekingsplaat vergeten of verkeerdom gemonteerd? Of komt dat "tufje" meer bij de uitgaande as van het tandwiel vandaan?

Mathoine
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2023 23:30
Bezit: Cd50

Re: Lucht uit vliegwiel

Bericht door Mathoine »

Ik heb er nog een keer naar gekeken en gevoeld en het komt uit een gaatje naast de neutraal geleider lijkt het

Mathoine
4T-MSB beginner
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 feb 2023 23:30
Bezit: Cd50

Re: Lucht uit vliegwiel

Bericht door Mathoine »

Afbeelding

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Lucht uit vliegwiel

Bericht door ivo215 »

Dit is normaal.

Er zit een carterontluchting in het blok. Als de zuiger op en neer beweegt, dan creëert die een wisselende druk in het carter. De carterontluchting laat het blok ademen.

Het gaatje waardoor het blok ademt zit inderdaad in de buurt van het vliegwiel. Pal naast de neutraalschakelaar.

Als de carterontluchting er niet was, of hij zou bijvoorbeeld geblokkeerd raken, dan kan het motorblok er een pakking uit blazen. Met een olielekkage tot gevolg.
Ik weet even niet meer wie het was, maar bij een nieuwjaarsrit van Ezra, lang lang geleden in Nijmegen, reed er iemand rond met een cilindervoetpakking waarvan er een stuk tussenuit geblazen was. Bij elke slag van de zuiger "floot" het motorblok. Dat was best wel komisch.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

NIX
chaly addict
Berichten: 18837
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Lucht uit vliegwiel

Bericht door NIX »

Deze uitgang is zelfs zo gepositioneerd, dat met de kap erop, de olienevel de ketting nog minimaal smeert.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie