Hoge toeren koude start
Hoge toeren koude start
Hallo mede Honda 4takt fans,
Na meer dan 40 jaar geleden een aantal jaar als (tweetakt) bromfietsmonteur te hebben gewerkt begon het bromfiets gebeuren weer te kriebelen. Mijn vrouw en ik allebei een Honda C50NT aangeschaft. Hele leuke brommers. Met 1 van de twee een probleempje waar ik nog niet achter ben.
Bij de koude start (zonder choke met dit warme weer) gaat het toerental direct naar 4 a 5000 toeren. Pak ik de choke erbij gaat het toerental terug naar normaal maar blijft ie niet lang lopen (verzuipt). Als de motor vijf minuten is warmgedraaid is het toerental normaal en blijft ie goed stationair lopen. Bij warme start ook gewoon goed, alleen bij koude start giert ie het uit.
Carburateur gereinigd, pakkingen en o-ringen vervangen, kleppen gesteld op 0,05. Brandstof loopt goed door.
Iemand een idee?
Bvd
Na meer dan 40 jaar geleden een aantal jaar als (tweetakt) bromfietsmonteur te hebben gewerkt begon het bromfiets gebeuren weer te kriebelen. Mijn vrouw en ik allebei een Honda C50NT aangeschaft. Hele leuke brommers. Met 1 van de twee een probleempje waar ik nog niet achter ben.
Bij de koude start (zonder choke met dit warme weer) gaat het toerental direct naar 4 a 5000 toeren. Pak ik de choke erbij gaat het toerental terug naar normaal maar blijft ie niet lang lopen (verzuipt). Als de motor vijf minuten is warmgedraaid is het toerental normaal en blijft ie goed stationair lopen. Bij warme start ook gewoon goed, alleen bij koude start giert ie het uit.
Carburateur gereinigd, pakkingen en o-ringen vervangen, kleppen gesteld op 0,05. Brandstof loopt goed door.
Iemand een idee?
Bvd
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 24 okt 2008 18:40
- Bezit: Novio
Amigo VERKOCHT.
C50 NT - Locatie: Hondacity
Re: Hoge toeren koude start
Blijft de gasschuif niet hangen?
Peter
Peter
- wim V8
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 4017
- Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
- Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily) - Locatie: Castricum
Re: Hoge toeren koude start
Roberto schreef: ↑28 jun 2023 10:43
Hallo mede Honda 4takt fans,
Na meer dan 40 jaar geleden een aantal jaar als (tweetakt) bromfietsmonteur te hebben gewerkt begon het bromfiets gebeuren weer te kriebelen. Mijn vrouw en ik allebei een Honda C50NT aangeschaft. Hele leuke brommers. Met 1 van de twee een probleempje waar ik nog niet achter ben.
Bij de koude start (zonder choke met dit warme weer) gaat het toerental direct naar 4 a 5000 toeren. Pak ik de choke erbij gaat het toerental terug naar normaal maar blijft ie niet lang lopen (verzuipt). Als de motor vijf minuten is warmgedraaid is het toerental normaal en blijft ie goed stationair lopen. Bij warme start ook gewoon goed, alleen bij koude start giert ie het uit.
Carburateur gereinigd, pakkingen en o-ringen vervangen, kleppen gesteld op 0,05. Brandstof loopt goed door.
Iemand een idee?
Bvd
Hallo Roberto,
Toch misschien valse lucht aanzuigen bij aansluiting(en) carburateur/spruitstuk/kop.
Hoe is de kleur van de bougie bij beide fietsen(indien zij technisch exact gelijk zijn) na een lange rit?
Vergelijk dit eens. Of sowieso bij die ene.
Choke is toch traploos?
Dan zou met wat mindere choke-stand de motor toch niet direct verzuipen zoals je meld.
Daardoor kan hij toch normaal warm draaien.
Stel de luchtschroef eens af volgens het boekje.
Motoren direct uit Japan import kunnen schraal staan afgesteld.
Bekijk sproeiers bezetting en vlotterniveau. Stationairsproeier en hoofd.
Enne, ik begrijp net aangeschaft?
Is er enige garantie voordat je zelf gaat schroeven?
Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869
- gonzo
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1179
- Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
- Locatie: Afferden, Limburg
Re: Hoge toeren koude start
Je verhaal lezende denk ik ook valse lucht......
Try and die techniek....... love it.
Re: Hoge toeren koude start
Hoi Wim, bedankt voor je antwoord.
Valse lucht was het eerste waar ik aan dacht kwam vaak voor bij de tweetakten in het verleden. Pakkingen en o-ringen zijn door mij vervangen. Pasvlakken zijn vlak en geen breuken in de isolator of zo.
Kleur van de bougie is zwart, roetaanslag. Staat te rijk afgesteld en verbruikt bijna het dubbele van die andere C50 maar sproeiers en naaldstand is gelijk.
Choke is inderdaad traploos en die verstel ik nu ook constant tot de brommer op temperatuur is.
Luchtschroef moet ik nog afstellen. Single D carburateur sleutel is onderweg ( rare vorm voor een stelschroef)
Alleen of dat zo’n enorm verschil kan maken tussen warme en koude motor?
Sproeiers #75 hoofd en #35 stationair precies volgen het datasheet cmsnl
Vlotterniveau is vast bij dit model carburateur geheel van kunststof ook het lipje waar de vlotternaald in vast hangt is niet te wijzigen.
Garantie: helaas
Valse lucht was het eerste waar ik aan dacht kwam vaak voor bij de tweetakten in het verleden. Pakkingen en o-ringen zijn door mij vervangen. Pasvlakken zijn vlak en geen breuken in de isolator of zo.
Kleur van de bougie is zwart, roetaanslag. Staat te rijk afgesteld en verbruikt bijna het dubbele van die andere C50 maar sproeiers en naaldstand is gelijk.
Choke is inderdaad traploos en die verstel ik nu ook constant tot de brommer op temperatuur is.
Luchtschroef moet ik nog afstellen. Single D carburateur sleutel is onderweg ( rare vorm voor een stelschroef)
Alleen of dat zo’n enorm verschil kan maken tussen warme en koude motor?
Sproeiers #75 hoofd en #35 stationair precies volgen het datasheet cmsnl
Vlotterniveau is vast bij dit model carburateur geheel van kunststof ook het lipje waar de vlotternaald in vast hangt is niet te wijzigen.
Garantie: helaas
Re: Hoge toeren koude start
Als iemand nog zo’n carburateur heeft liggen, Keihin PB3LA A, hou ik me van harte aanbevolen.
Zou ook graag willen weten of jullie ervaring hebben met de Shen Wey originele variant hiervan die te koop is bij de 4taktwinkel. Een nieuwe Keihin alleen gevonden op e-bay (310 dollar ex 35 dollar verzendkosten en dan nog invoerrechten), beetje duur.
Zou ook graag willen weten of jullie ervaring hebben met de Shen Wey originele variant hiervan die te koop is bij de 4taktwinkel. Een nieuwe Keihin alleen gevonden op e-bay (310 dollar ex 35 dollar verzendkosten en dan nog invoerrechten), beetje duur.
- lil
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1926
- Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
- Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin. - Locatie: zuidholland
Re: Hoge toeren koude start
de knul in een ander topic viewtopic.php?p=566536#p566536 had er anders nogthans gewoon een nieuwe gekocht, ziet er in mijn ogen uit als een echte keihin, en ik geloof nooit dat ie er zo veel voor betaald heeft.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.
Re: Hoge toeren koude start
Lil, bedankt.lil schreef: ↑28 jun 2023 14:42 de knul in een ander topic viewtopic.php?p=566536#p566536 had er anders nogthans gewoon een nieuwe gekocht, ziet er in mijn ogen uit als een echte keihin, en ik geloof nooit dat ie er zo veel voor betaald heeft.
Hij zegt idd kloon maar er staat gewoon Keihin op.
Ik denk dat ik hier misschien wel wat mee kan.
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 274
- Lid geworden op: 24 okt 2008 18:40
- Bezit: Novio
Amigo VERKOCHT.
C50 NT - Locatie: Hondacity
Re: Hoge toeren koude start
Je mag hem overnemen.
Zie pb.
Peter
Zie pb.
Peter
-
- 4T-MSB addict
- Berichten: 554
- Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
- Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
- Locatie: Leusden
Re: Hoge toeren koude start
Ik denk ook valse lucht.
Probeer voor de grap eens om de luchtschroef (die naast de stationair-schroef) helemaal dicht te draaien. En dan vanaf dichtgedraaid 450 graden open te draaien. (dat is 180 + 180 + 90)
Is het probleem dan weg?
Probeer voor de grap eens om de luchtschroef (die naast de stationair-schroef) helemaal dicht te draaien. En dan vanaf dichtgedraaid 450 graden open te draaien. (dat is 180 + 180 + 90)
Is het probleem dan weg?
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?
Re: Hoge toeren koude start
Dank Ivo, ga ik proberen van de week als het Single D sleuteltje voor de luchtschroef binnen is. 1 1/4 slag, dus de standaard instelling.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16206
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Hoge toeren koude start
een slag is een halve omwenteling, 2 1/2 slag of 1 1/4 omwenteling dus
edit: ik ben veel te wakker, komt zeker door het betere slaapweer.
edit: ik ben veel te wakker, komt zeker door het betere slaapweer.
Re: Hoge toeren koude start
Ha, Niels, daar zijn de meningen ook over verdeeld.
Quote van het motor forum mbt stelschroeven:
“Heel simpel, een slag is een hele omwenteling. Een "turn" ook, een "revolution" ook.”
Je spreekt ook over kwart slag als 90 graden.