Olie lek motorblok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Wouter dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
Bezit: Skyteam dax 50cc 2010

Olie lek motorblok

Bericht door Wouter dax »

Mijn skyteam dax lekt sinds kort aan de linker kant van de motorblok, waar de pakking zit. Het lek lijkt te komen aan de voorkant uit een klein gaatje in de blok, is dit een ontluchtingsgat? Zo ja, van waar zou dan de olie komen? En hoe kan ik dit lek dan maken en voorkomen?

Het gaatje is aangeduid op deze foto.
Afbeelding

Alvast bedankt!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5171
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Olie lek motorblok

Bericht door stoterstangen90 »

Dat is ee n plek waar echt geen olie hoort te zijn. Maak het kapje maar eens los en kijk waar het vandaan komt.
Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2546
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Olie lek motorblok

Bericht door MrSinga »

typisch chinees. De oliekeerringen van op de krukas lekken. Ofwel deze achter het aandrijftandwiel door de e-stater. Hetzij dus nummer 9 normaal.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Olie lek motorblok

Bericht door nielspbr »

Ik ga ook voor nummer 9, bekend probleem. Verse keerring plaatsen.

Wouter dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
Bezit: Skyteam dax 50cc 2010

Re: Olie lek motorblok

Bericht door Wouter dax »

Ik heb het kapje er af gehaald en zag roest op mijn vliegwiel, olie op de e-starter en olie rond de pakkingen. Ik ben nog niet bij de keerring geraakt omdat ik het vliegwiel er niet af kreeg. Ik ga nieuwe vliegwiel pakkingen bestellen, zou ik ook een nieuw vliegwiel moeten kopen?



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Olie lek motorblok

Bericht door nielspbr »

De centrale moer van de kukas verwijderen en een vliegwieltrekker voor estart vliegwiel halen.

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Re: Olie lek motorblok

Bericht door ivo215 »

Een nieuw vliegwiel lijkt me niet nodig. Hooguit wat rust arrestor op de plek, maar meer niet. Gewoon zo laten kan ook, zo lang het vliegwiel maar niet uit balans is.

Die pakking onder de vliegwielkap was al stuk. Of mogelijk heeft het elders gelekt, bijvoorbeeld dat kapotte rubber waar de electra door naar buiten komt. Je ziet een vieze plek in de vliegwielkap, onder de spoelen. Daar heeft regenwater in gestaan, waarschijnlijk met de brommer op de zijstandaard. En het vliegwiel zat dan in het regenwater.
Dus een nieuwe pakking onder de vliegwielkap is denk ik wel een goed idee. Die houdt het weer (en vuil) buiten.
Eerst alle restjes van de oude pakking verwijderen. Zorg er voor dat de oppervlakken die de nieuwe pakking gaan raken vrij zijn van aangekoekte resten.

Het ziet er bij de startmotor niet echt uit alsof daar veel olie gestaan heeft. Als het toch olie is geweest, dan zal het inderdaad de keerring zijn die onder het vliegwiel verstopt zit. Dan moet die moer van de krukas af, en daarna moet het vliegwiel van de krukas getrokken worden met een poelietrekker. En dan is het een rotklus om die oude keerring er uit te krijgen (draai er 2 parkers in en trek daar aan met in elke hand een tang).
De nieuwe keerring zet je er in door er een buis (lange dopsleutel?) tegen te houden, en hem dan voorzichtig met een hamer er in te tikken.

Maar voordat je dat doet, zie je die gele vlek op het carter, aan de buitenkant? Het lijkt alsof daar voor een langere periode benzine over het blok gelekt heeft. En dan zal er benzine aan het blok hangen op precies dezelfde plek waar jij de oliedruppel zag hangen.
Ik zou, voordat je het vliegwiel er af haalt, eerst even uitsluiten of je niet een druppel half-ingedroogde benzine van buitenaf hebt aangezien voor een druppel olie van binnenuit.
Als het olie van binnenuit is, dan moet je daar ook van onder het vliegwiel vandaan een residu-spoor van kunnen zien. En dat zie ik niet duidelijk terug op je foto's.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16205
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Olie lek motorblok

Bericht door nielspbr »

Het is in de vliegwielkap behoorlijk schoon (ok, (roest)waterresidu maar geen olie) en ook de schacht van de startketting ziet er niet uit als een vette bende, en dat verwacht je wel als die olie heeft lopen lekken.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Olie lek motorblok

Bericht door NIX »

1 van de onderste kapbouten bij een onderliggende starter heeft een O-ring. Als die er niet op zit of als die bout los zit kan de boel ook flink lekken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Olie lek motorblok

Bericht door lil »

ik zie ook niet direct een indicatie voor een olielek. controleer of het wel degelijk om olie gaat. roestplekje op vliegwiel is van geen belang, zet voortaan je brommer niet langdurig op de zijstandaard maar gewoon op de middenbok, zodat ie recht staat, dan blijft er ook geen water in staan als het een keer regent.
koop wel zo'n poulietrekker, want die ga je toch een keer nodig hebben.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Wouter dax
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 jan 2023 11:12
Bezit: Skyteam dax 50cc 2010

Re: Olie lek motorblok

Bericht door Wouter dax »

Dankje voor al de reacties, het is wel degelijk olie dat lekt. De benzine op de blok komt van een oude carbu en moet ik nog schoonmaken. Nieuwe pakkingen voor het vliegwiel zijn besteld. Ik vraag me nu wel af vanwaar het lek komt want het lekte op verschillende plekken bij de pakkingen van het vliegwiel. Er is inderdaad geen duidelijk spoor van een lek al is het vieze plasje onder de spoelen een mengsel van vies water en olie. Binnenkort zet ik de nieuwe pakking er op en ga ik het nog eens testen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Olie lek motorblok

Bericht door lil »

in dat geval heb je dan toch een lekke keerring. dus nieuwe keerring kopen en een poulietrekker, en verders de instructies volgen die andere reageerders hiervoor al hebben opgenoemd.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18835
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Olie lek motorblok

Bericht door NIX »

O-ring nummer 11 op het plaatje. Bout onder de pickup.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1926
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Olie lek motorblok

Bericht door lil »

oja dat was ik vergeten, dat dat ook nog kon.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie