Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Na jaren met mijn electrisch vlamboog te hebben gemoddert lijkt het een keer tijd voor iets wat ook het dunne plaatwerk aankan. Alleen wat, er is zoveel te krijgen en zo weinig dat ik weet. Wat/ welke gebruiken de lassers onder ons hier?
Try and die techniek....... love it.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 935
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Ben C50 »

Ik heb een eenvoudige mig op 230v, die doet het prima. Ook voor dikker dan plaatwerk, maar dan moet je wel een trage zekering in je groepenkast hebben, anders plopt ie der steeds uit. Met ouderwetse stoppen gaat het prima. Destijds verkocht rustbuster die. Ze hebben nu een ander “huismerk” geloof ik. Zij kunnen ook adviseren?

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

MAG las apperaat met losse gasfles , niet te verwarren met wat in de volksmond MIG word genoemd want dat is in feite voor edelstaal , laat je niet verleiden om iets met gasgevulde draad aan te schaffen want dat werkt net wat beter op dikker plaatwerk ( dat is bijna zoals een stokkie maar dan op een rol).op dunner plaatwerk kan je nog wat met de gasflow rommelen om de boel wat koeler te houden voor het hobby niveau heb je voor 3 a 400 wel leuk spul waar je aardig lang mee doet, als je het altijd in je eigen garage laat staan dan zou ik ook niet te compact met teveel electronica gaan want dat komt zeker weten uit china , wij hebben een Cebora met vrij eenvoudige besturing en die zijn we al meer dan 25 jaar dankbaar aan het misbruiken.
Hop hop gas dr op

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 935
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Ben C50 »

Idd zeker met losse gasfles!

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

Ben C50 schreef: 03 mar 2022 11:25 Ik heb een eenvoudige mig op 230v, die doet het prima. Ook voor dikker dan plaatwerk, maar dan moet je wel een trage zekering in je groepenkast hebben, anders plopt ie der steeds uit. Met ouderwetse stoppen gaat het prima. Destijds verkocht rustbuster die. Ze hebben nu een ander “huismerk” geloof ik. Zij kunnen ook adviseren?
Herkenbaar , ik zet eerst alle functies op de lichte stand , dan machine aan en dan eventueel weer zwaarder zetten , komt idd door de reactietijd van de automaatjes van tegenwoordig
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Dennoz schreef: 03 mar 2022 11:27 MAG las apperaat met losse gasfles , niet te verwarren met wat in de volksmond MIG word genoemd want dat is in feite voor edelstaal , laat je niet verleiden om iets met gasgevulde draad aan te schaffen want dat werkt net wat beter op dikker plaatwerk ( dat is bijna zoals een stokkie maar dan op een rol).op dunner plaatwerk kan je nog wat met de gasflow rommelen om de boel wat koeler te houden voor het hobby niveau heb je voor 3 a 400 wel leuk spul waar je aardig lang mee doet, als je het altijd in je eigen garage laat staan dan zou ik ook niet te compact met teveel electronica gaan want dat komt zeker weten uit china , wij hebben een Cebora met vrij eenvoudige besturing en die zijn we al meer dan 25 jaar dankbaar aan het misbruiken.
En zo'n gasgevulde draad apparaat leek me dus wel wat.... blij dat ik het eerst gevraagd heb.....
Try and die techniek....... love it.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

Die van ons is beide cq omschakelbaar , dus als het er op zit is het wel handig voor zwwarder spul maar het feit blijft dat je in verhouding meer volume lasdraad te smelten hebt en daarom altijd in een iets hogere spanning terecht komt…vanaf 2 mm plaatdikte heb je er pas wat aan wat mij beterft.
Hop hop gas dr op

miez
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jan 2016 11:49

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door miez »

Dennoz schreef: 03 mar 2022 11:29
Ben C50 schreef: 03 mar 2022 11:25 Ik heb een eenvoudige mig op 230v, die doet het prima. Ook voor dikker dan plaatwerk, maar dan moet je wel een trage zekering in je groepenkast hebben, anders plopt ie der steeds uit. Met ouderwetse stoppen gaat het prima. Destijds verkocht rustbuster die. Ze hebben nu een ander “huismerk” geloof ik. Zij kunnen ook adviseren?
Herkenbaar , ik zet eerst alle functies op de lichte stand , dan machine aan en dan eventueel weer zwaarder zetten , komt idd door de reactietijd van de automaatjes van tegenwoordig
Je zou een zekeringautomaat met C-karakteristiek kunnen gebruiken, die hebben minder snel last van een hogere piekstroom.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

In de garage zit hij wel , nu staat ie ff tijdelijk in de schuur die op de keukenverlichting staat. Daar valt mee te leven.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1957
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door lil »

is TIG eventueel ook goed?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

NIX
chaly addict
Berichten: 18863
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door NIX »

TIG is niet echt voor de thuislasser. Ik heb ook een MIG apparaat, gewoon op 220. Kan een aap mee leren lassen. Mijn fles is een Duitse, daar gaat flink wat in vergeleken met de dunne flesjes die je meestal in NL krijgt en bij Weldcam in Kleef is het gas lekker goedkoop. Heb je alleen een andere wartel op je klokken voor nodig of een verloopstukje. Koop 0,8mm draad. Ik heb een keer 1mm gekocht omdat 0,8 op was, maar dat is eigenlijk te grof.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 661
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door Dennoz »

Nix , doorgaans ben je niet te betrappen op foutieve informatie dus neem ik aan dat je rvs of alu plaatwerk last?
Mig staat voor : metal inert gas , inactief gas zoals helium en 100% argon die je smeltbad beschermd tegen zuurstof invloeden ..de achterkant van rvs plaatwerk word doorgaans niet door het gas beschermd en dat zie je dan ook aan de bloemkolen…en ja daar is ook genoeg preventief aan te doen.
MAG is metal active gas dus bv 80%argon en20% CO2 welke je smeltbad juist aan de gang houd…dat werk n beetje hetzelfde zoals de bekleding van elektroden…zonder bekeleding geen smeltbad.
TIG is tungsten inert gas hoewel die electrodes tegenwoorden allemaal andere samenstellingen hebben vanwege gezondheidsredenen vanuit de EU wordt hier nog altijd gerefereerd naar wolfraam…wolfram inert gaz zullen ze dus zeggen waar jij je flessen haalt.
Hop hop gas dr op

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Ok, hier was ik al bang voor, tigtagmigwagmagmix....
Hoopte echt dat een gasgevulde draad zou werken, ik heb geen zin in geouwehoer met flessen ed.....maar eugenlijk kom ik daar dus niet onderuit?
Try and die techniek....... love it.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1361
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door ildert »

gasfles valt reuze mee gonzo. die koop je eenmaal en kun je daarna onbeperkt laten hervullen. ik dacht altijd dat dat super duur zou zijn, maar dat valt reuze mee. Fles was 200e voor 10l (ik zou volgende keer een 20l hebben gekocht, maar goed) en een vulling is een paar tientjes voor Argon. je hebt er verder geen onderhouds/abbo kosten aan.

Ik las met TIG want ik las maar weinig en heb geen haast. Het voordeel is geen gespetter zoals bij MIG/MAG. Je kunt er heel fijn/dun mee lassen en ook heel dik, ligt uiteraard aan de machine die je koopt. Ik heb een ac/dc machine gekocht dus kan er ook alu mee lassen als het moet.

het leren lassen met TIG is wat lastiger omdat je en de electrode en het toevoegmateriaal met de hand bediend, maar als je een beetje handig bent en niet te fijntjes wilt beginnen heb je dat zo onder de knie...daarna gewoon heel veel oefenen!
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1182
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Aanschaf lasapparaat voor plaatwerk

Bericht door gonzo »

Met fles zou mig dus de meest gebruikte zijn..... met draad van 0.8mm, correct? Kan ik daar dan ook rvs mee lassen, met een geschikte draad?
Try and die techniek....... love it.

Plaats reactie