Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
even een vraagje mijn spanningsregelaar is naar de haaien op mijn honda CB125s ( 1976 )
weet iemand waar ik een reserve kan vinden of een alternatieve oplossing weet ?
ik heb bij cmsnl al gekeken niet te verkrijgen en 90 € ja dag jan
en op andere sites vind ik wel een 6v regelaar 4 polig maar weet niet of het zou werken
alvast bedankt
weet iemand waar ik een reserve kan vinden of een alternatieve oplossing weet ?
ik heb bij cmsnl al gekeken niet te verkrijgen en 90 € ja dag jan
en op andere sites vind ik wel een 6v regelaar 4 polig maar weet niet of het zou werken
alvast bedankt
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
Heb je misschien een elektrisch schema van jouw type motor? Dat zou enorm helpen om te zien welke spanningsregelaar(s) als alternatief gebruikt zou(den) kunnen worden.
Groeten,
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
Wat ik uit dit schema opmaak is dat er geen spanningsregelaar in zit. Wel een gelijkrichter.
Door de kwaliteit van het plaatje kan ik niet alles ontcijferen, maar ik vermoed dat de dubbele spoel/winding in het midden van de AC generator de uitgangsspanning van de spoel aan de linkerkant moet temperen wanneer het licht uitgeschakeld is.
Als je hier gaat voor een moderne spanningsregelaar dan kan dat wel maar ik verwacht dat dat geen plug-and-play oplossing gaat worden.
Door de kwaliteit van het plaatje kan ik niet alles ontcijferen, maar ik vermoed dat de dubbele spoel/winding in het midden van de AC generator de uitgangsspanning van de spoel aan de linkerkant moet temperen wanneer het licht uitgeschakeld is.
Als je hier gaat voor een moderne spanningsregelaar dan kan dat wel maar ik verwacht dat dat geen plug-and-play oplossing gaat worden.
Groeten,
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
deze heb ik op ebay gevonden en zou net het zelfde moeten zijn als die er op zat .SeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 11:13
Wat ik uit dit schema opmaak is dat er geen spanningsregelaar in zit. Wel een gelijkrichter.
Door de kwaliteit van het plaatje kan ik niet alles ontcijferen, maar ik vermoed dat de dubbele spoel/winding in het midden van de AC generator de uitgangsspanning van de spoel aan de linkerkant moet temperen wanneer het licht uitgeschakeld is.
Als je hier gaat voor een moderne spanningsregelaar dan kan dat wel maar ik verwacht dat dat geen plug-and-play oplossing gaat worden.
is ook identiek aansluiting enkel 3 weken wachten en hopen dat het werkt ....
maar zoek of hoor nog altijd graag een andere oplossing
alvast bedankt
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.
Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.
Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
Groeten,
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
SeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 14:04 Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.
Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
dit is nog een ander schema zo te zien
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
ik weet nu ook niet veel van die toestanden maar men lampjes branden gewoon door en als ik de batterij meet een 6v dan geeft deze 020v aan op 250v dus veel te hoogSeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 14:04 Wat ik op de foto zie lijkt geen gelijkrichter te zijn die ook in 1976 werd gebruikt maar een onderdeel dat een stuk nieuwer is.
Dat zou kunnen betekenen dat iemand al heeft nagedacht over hetzelfde probleem als jij hebt maar misschien ook dat deze niet past op jouw motor.
Mocht je willen overgaan op een moderne gelijkrichter/spanningsregelaar (combinatie) let er dan op dat ie geschikt is voor een lichtspoel die massavrij is. Dat is in het schema te zien. Ik zou dit nog wel willen controleren voordat ik zou gaan bestellen voor het geval dat dit misschien niet het juiste schema is...
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.
Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in het koplamp-huis) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.
Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad). Bijvoorbeeld deze:
https://www.bromfietsshop.nl/spanningsr ... rseel.html
Hieronder ook een voorbeeld van een gelijkrichter/spanningsregelaar combinatie die ook in jou geval zou moeten werken. Lees ook eens de beschrijving. Lijkt erg op het probleem wat jij aangeeft.
https://www.bgm-tuning.com/nl/product/b ... universal/
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.
Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in het koplamp-huis) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.
Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad). Bijvoorbeeld deze:
https://www.bromfietsshop.nl/spanningsr ... rseel.html
Hieronder ook een voorbeeld van een gelijkrichter/spanningsregelaar combinatie die ook in jou geval zou moeten werken. Lees ook eens de beschrijving. Lijkt erg op het probleem wat jij aangeeft.
https://www.bgm-tuning.com/nl/product/b ... universal/
Groeten,
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
ok is kijken naar de accu danSeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 15:46 Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.
Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in de koplamp) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.
Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad).
nu de laatste 2 ritten doet men motor ook echt raar heb de batterij er af gehaald want dat ding was prs aan het koken ,
nu in 1,2,3 gaat het ok met optrekken maar in 4,5 versnelling valt alle vermogen weg en loopt hij amper 60 -70 km
zou dit ook aan de ontsteking kunnen liggen met de regelaar ? heeft hij anders nooit gehad en de carbu en sproeiers zijn proper gemaakt
mvg
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
heb even de batterij gemeten en geeft een 8 volt aan als hij gewoon op de werkbank staat dus gewoon even uit de brommer gehaald .SeeWhy50 schreef: ↑23 jul 2021 15:46 Afgaand op het 2e schema en wat je aangeeft denk ik dat je accu aan vervanging toe is.
Bij een kapotte of versleten accu meet je een (veel) te hoge spanning bij opladen en een (veel) te lage spanning bij ontladen.
Daarnaast zou er ook nog iets aan de hand kunnen zijn met bedrading of de lichtschakelaar. De boel (volgens 2e schema) is zo opgezet dat wanneer de koplamp niet is ingeschakeld er minder stroom geleverd kan worden (accu opladen, knipperlichten, remlicht, ontsteking). Als (waarschijnlijk in het koplamp-huis) de stekkertjes van de gele en de wit-gele draad verwisseld zijn dan werkt dit niet goed meer.
Ook als er een koplamp met een lager vermogen gebruikt wordt dan voorgeschreven (minder Watt of LED!) dan is er onvoldoende belasting op de lichtspoel om de spanning binnen de perken te houden.
Er zijn universele spanningsregelaars te koop die je hier als "noodoplossing" zou kunnen gebruiken als verder alles is zoals het zou moeten zijn. Die zou dan aangesloten moeten worden tussen de gelijkrichter en de accu (dat is de rood-witte draad). Bijvoorbeeld deze:
https://www.bromfietsshop.nl/spanningsr ... rseel.html
Hieronder ook een voorbeeld van een gelijkrichter/spanningsregelaar combinatie die ook in jou geval zou moeten werken. Lees ook eens de beschrijving. Lijkt erg op het probleem wat jij aangeeft.
https://www.bgm-tuning.com/nl/product/b ... universal/
heb ook een nieuwe regelaar besteld die zou binnen 2 weken hier moeten zijn
- SeeWhy50
- 4T-MSB regular
- Berichten: 271
- Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
- Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50 - Locatie: Omgeving Den Haag
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
De spanning die je meet zonder belasting zegt lang niet alles over een accu. Als een accu slecht begint te worden wordt de inwendige weerstand zo hoog dat over deze weerstand een aardige spanning komt te staan als er een stroom doorheen loopt (volgens de wet van Ohm, spanning = stroom x weerstand). Omdat deze weerstand in de accu lijkt te zitten is die alleen indirect te bepalen.
Bij het opladen zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet hoger is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. Veel acculaders slaan hierdoor af voordat de accu goed opgeladen is.
Bij ontladen (stroom trekken) zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet lager is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. De maximaal te leveren stroom wordt begrensd en de spanning is lager dan de bedoeling is.
Even simpel:
Meet je de accu onbelast dan meet je "slechts" hoe goed de accu opgeladen is.
Als je iets wilt weten over hoe goed een accu (nog) is dan moet je die meten zoals die gebruikt wordt.
Bij het opladen zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet hoger is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. Veel acculaders slaan hierdoor af voordat de accu goed opgeladen is.
Bij ontladen (stroom trekken) zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet lager is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. De maximaal te leveren stroom wordt begrensd en de spanning is lager dan de bedoeling is.
Even simpel:
Meet je de accu onbelast dan meet je "slechts" hoe goed de accu opgeladen is.
Als je iets wilt weten over hoe goed een accu (nog) is dan moet je die meten zoals die gebruikt wordt.
Groeten,
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
Danny
Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
ok bedanktSeeWhy50 schreef: ↑28 jul 2021 19:06 De spanning die je meet zonder belasting zegt lang niet alles over een accu. Als een accu slecht begint te worden wordt de inwendige weerstand zo hoog dat over deze weerstand een aardige spanning komt te staan als er een stroom doorheen loopt (volgens de wet van Ohm, spanning = stroom x weerstand). Omdat deze weerstand in de accu lijkt te zitten is die alleen indirect te bepalen.
Bij het opladen zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet hoger is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. Veel acculaders slaan hierdoor af voordat de accu goed opgeladen is.
Bij ontladen (stroom trekken) zorgt de spanning over de inwendige weerstand ervoor dat de spanning die je op de accupolen meet lager is dan de daadwerkelijke spanning over de cellen. De maximaal te leveren stroom wordt begrensd en de spanning is lager dan de bedoeling is.
Even simpel:
Meet je de accu onbelast dan meet je "slechts" hoe goed de accu opgeladen is.
Als je iets wilt weten over hoe goed een accu (nog) is dan moet je die meten zoals die gebruikt wordt.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 11 mar 2019 21:51
- Bezit: Honda CB125s
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
dus even een update
nieuwe condensator en een spanningsregelaar gestoken
resultaat het zelfde sputterende motor bij hoge toeren en alle lampjes door
ik stuur een mail naar de verkoper , " ja ja deze is zeker een 6v en geen 12v "
hoe komt het dan dat ik 20 v meet op men batterij daar kon hij niet op antwoorden
in middels een nieuwe batterij besteld die andere is denk al 10 keer heter geworden dan een koekenpan , en nieuwe spanningsregelaar op ebay een 6v
even afwachten op de onderdelen
kan iemand me zeggen hoe ik best te werk ga als ik alles heb ?
- alles aansluiten en testen (zonder lampjes eerst meten ) met batterij . vervolgens test rit of kan ik beter eerst andere stappen ondernemen
mvg
nieuwe condensator en een spanningsregelaar gestoken
resultaat het zelfde sputterende motor bij hoge toeren en alle lampjes door
ik stuur een mail naar de verkoper , " ja ja deze is zeker een 6v en geen 12v "
hoe komt het dan dat ik 20 v meet op men batterij daar kon hij niet op antwoorden
in middels een nieuwe batterij besteld die andere is denk al 10 keer heter geworden dan een koekenpan , en nieuwe spanningsregelaar op ebay een 6v
even afwachten op de onderdelen
kan iemand me zeggen hoe ik best te werk ga als ik alles heb ?
- alles aansluiten en testen (zonder lampjes eerst meten ) met batterij . vervolgens test rit of kan ik beter eerst andere stappen ondernemen
mvg
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
Re: Spanningsregelaar 6v 4-polig cb125s
heb jij ook zon dikke weerstand bij je koplamp zitten? mijn cb 125s heeft dat nl wel.. dat scheelt in het doorbranden.
en welke accu gebruik je? toch wel eentje volgens opgegeven specificaties? dat lijkt een onbenullig grote accu voor zon klein motorfietsje maar is wel nodig.
ik was uiteindelijk het gedoe met 6v zat en heb m omgebouwd naar 12 volt met een hele zware condensator ter vervanging van de accu.
werkt prima!
en welke accu gebruik je? toch wel eentje volgens opgegeven specificaties? dat lijkt een onbenullig grote accu voor zon klein motorfietsje maar is wel nodig.
ik was uiteindelijk het gedoe met 6v zat en heb m omgebouwd naar 12 volt met een hele zware condensator ter vervanging van de accu.
werkt prima!
if nothing goes right, go left...