Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Ronnie55
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:23
Bezit: Honda dax ST50

Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door Ronnie55 »

Hallo

Bij het rijden met mijn Honda Dax ST50 was het moeilijk om te schakelen. Bij het terugschakelen naar neutraal kwam het soms voor dat ik 'voorbij' neutraal kon schakelen waardoor de versnellingen vastliepen, en hem dan moeilijk terug in neutraal kreeg. Ook bij het opschakelen verloopt het niet altijd even soepel. Nu heb ik de motor eens volledig opengelegd en zie geen ontbrekende onderdelen of gebroken veertjes, ... Wel het volgende:
De schakelvorken (zie foto's) zijn volgens mij lichtjes afgesleten. De tandwielen zelf waarop de schakelvorken zitten tonen ook tekenen van beschadiging. Is dit de reden waarom het schakelen zo stroef loopt? Of ligt dit aan nog iets anders?

Alvast bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door MrSinga »

Die vorken zijn idd voor de vuilbak en verklaren slecht schakelen

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door SuzuhaTR1 »

Voordat je alles weggooit, check eerst de schakelpennen, die zitten in de schakelvorken gestoken. Zeer waarschijnlijk zijn die flink versleten, waardoor de vorken het flink te verduren hebben gehad. Meestal kun je met 2 nieuwe pennetjes à €1,50-2,00 weer jaren vooruit.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door MrSinga »

SuzuhaTR1 schreef: 14 sep 2020 23:35 Voordat je alles weggooit, check eerst de schakelpennen, die zitten in de schakelvorken gestoken. Zeer waarschijnlijk zijn die flink versleten, waardoor de vorken het flink te verduren hebben gehad. Meestal kun je met 2 nieuwe pennetjes à €1,50-2,00 weer jaren vooruit.
Ik volg.
Echter lijkt me dit ook geen origine Honda bak te zijn (4bak en/of toch de wals niet). Normaal is de clip van Honda gewoon recht en heb je niet genoeg om over te plooien, heb er hier een paar nieuwe liggen. Idem gebruikte walsen. Chinese bakken hebben dat wel.
Ik denk dat de topicstarter eerst gaat moeten zien welk blok hij heeft en of de kosten opwegen tegen een ander. Vorken zijn ?30?euro/stuk.

NIX
chaly addict
Berichten: 18838
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door NIX »

Dit ziet eruit alsof tandwielen op de as hebben lopen dansen. Een vork verslijt niet zomaar, dat heeft een oorzaak. Die niet wegnemen betekent dat de nieuwe vorken er snel ook zo uit zien.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door MrSinga »

NIX schreef: 15 sep 2020 11:02 Dit ziet eruit alsof tandwielen op de as hebben lopen dansen. Een vork verslijt niet zomaar, dat heeft een oorzaak. Die niet wegnemen betekent dat de nieuwe vorken er snel ook zo uit zien.
Ik heb er zo weten uit zien van gewoon in versnelling te stampen zonder ontkoppelen en van wheelies te trekken.

Ronnie55
4T-MSB beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 sep 2020 16:23
Bezit: Honda dax ST50

Re: Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door Ronnie55 »

Motor is inderdaad een replica. Heb de dax gekregen via via, en weet niet hoe de vorige eigenaar ermee reed, dus het zou goed kunnen dat deze door ongepast gebruik serieus beschadigd zijn geraakt.

Zal het ook nodig zijn om de tandwielen die op de vorken zitten te vervangen? (Zie foto's). Ik zie dat deze ook wel wat zijn mee uitgesleten.

De pennetjes heb ik er al eens uitgehaald maar deze zien er nog intact uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2549
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Versnellingen DAX ST50 schakelprobleem

Bericht door MrSinga »

Probleem is die kostprijs. Tandwielen los van een replica bak zijn zowat onmogelijk te vinden. Neem je Honda, dan zit je over de prijs de bak los! Een tandwiel kost snel +30€/stuk (sommige 40euro). Dus pak 2 tandwielen (ik vervang altijd een set) en 2 vorken is zeker 4x30euro of meer. Dan nog pakkingen,...
Rekening houdend een nieuw blok kost 300€!

Plaats reactie