E300 Honda aggregaat start niet meer.

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
shai
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2018 10:41
Bezit: E300 aggregaat

E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door shai »

Ik heb een E300 IV Honda aggregaat (max 300 W (50Hz, niet om te schakelen)). Is een ding uit 1965.

Na een tijd de aggregaat niet gebruikt te hebben ( 4 jaar), wil het nu niet meer starten. Omdat het een leuk ding is. Wil ik proberen, het toch aan de praat te krijgen.
Ik heb een nieuwe bougie (CM-6) geplaatst. Maar het lijkt dat hij niet meer vonkt. De bobine geeft op beide wikkelingen 22k ohm aan naar de bougiekap. Nu weet ik niet wat de juiste waarden moeten zijn, omdat ik geen service manual heb. De condensator meet nog geen 1 ohm. met contactpunten open. Is deze nog goed? Zo nee, door welke zou ik deze kunnen vervangen?

Alvast bedankt,
Shai

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door plofkop »

Ik vind een E300 net een p50 zonder wielen. Wat kan gebeuren is dat de klepjes blijven hangen. Het is een zijklepper, dus allemaal niet zo schadelijk als het blijft hangen.

De contactpunten even schoon schuren. Netjes op tijd zetten en gaan met dat ding. Een condensator uit een novio of een ander Honda ding gaat prima.

Ik heb er twee in werkende staat staan. Mocht je er helemaal niet uitkomen dan kan ik er nog wel een keer naar kijken.
Je suis Chaly!

shai
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2018 10:41
Bezit: E300 aggregaat

Re: E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door shai »

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Nu je het zegt over vast zittend kleppen. Kan dat wel kloppen. Want toen ik de bougie eruit draaide was het droog. Terwijl je welk benzine rook.
Hoe krijg ik ze los zonder alles uit elkaar te halen?

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door plofkop »

Ik heb er via het inlaat en uitlaat kanaal kruipolie ingespoten. Daarna gewoon een paar keer draaien. Anders het kopje er af en zo smeren en aan de klepjes draaien.
Je suis Chaly!

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door NIX »

Hij vonkt niet, dus waarom ja je dan aan de kleppen klooien? Maak de punten schoon en stel ze.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

shai
4T-MSB beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 24 jul 2018 10:41
Bezit: E300 aggregaat

Re: E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door shai »

Het apparaat heeft het 4 jaar geleden gedaan. Toen in de schuur gezet. En toen ik het dit jaar wilde starten, wilde hij niet. Gaf ook geen geluid, dat hij wel wilde, maar niet kon.
Ik verdacht de bougie. Dus nieuwe gekocht. Oude bougie eruit gehaald. Deze zag er nog goed uit maar droog. Nieuwe erin, maar geen verandering. Weer bougie eruit. Ook nu was het droog.
Omdat hij het gedaan heeft, denk ik dat het probleem niet het vonken is. Misschien heb ik het verkeerd getest. Heb geen motortechniek kennis. Elektro- en elektronica gestudeerd. Maar zit vaker op forums te lezen. De contactpunten bekeken, ook die zien er goed uit. Vandaar dat ik toch aan de kleppen denk.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door NIX »

Kijk nou eerst eens of de bougie uberhaupt wil vonken. Eruit draaien en tegen de cilinder leggen en dan aan het startkoord trekken. Van dingen uitgaan is nog nooit een juiste diagnose mee gesteld. Dat punten er goed uitzien zegt ook niets, vaak moet er echt een schuurpapier tussendoor gehaald worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: E300 Honda aggregaat start niet meer.

Bericht door Ben C50 »

En ook beetje verse benzine, start makkelijker. Eenvoudige test, kijk of hij iets meer doet als je remreiniger in de luchtinlaat spuit bij het starten.

Plaats reactie