Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
BamiBoi
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2018 21:59
Bezit: Nep Honda Monkey
Echte Honda TRX250EX
Echte Honda MT5 70cc
Locatie: Zeeland

Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door BamiBoi »

Hallo daar,

Onlangs heb ik een monkey gekocht, geen echte, een Zhenhua. Staat nu 630km op ongeveer en het is een 2015, nu heb ik er 60 km terug ongeveer een aantal dingen aan gedaan, namelijk:

NHRC 88cc cilinder kit (voor 50 kop)
16mm carb met onbegrenst spruitstuk (standaard luchtfilter)
Een andere CDI, namelijk een onbegrensde die tevens zou moeten vervroegen (deed het niet zo zeer voor vervroegende effect maar wilde geen begrensde CDI)

Nu dan, het probleem: Op een avond ging ik mooi een rondje rijden na al 3 keer gereden te hebben (inrijden), op gegeven moment niet meer willen trekken en inzakken en niet goed willen blijven draaien, kort daarna gestopt en even een blik op het blok geworpen. Toen zag ik witte rook komen uit de (ik geloof dat het zo heet, korte slangetje) carter ontluchting achterop het blok, en het blok was heel warm, maar dan ook echt heel warm. Dezelfde damp/rook kwam uit de het gat van de peilstok.

Nu heb ik daarna mijn kop en cilinder eraf gehad want ik dacht al meteen dat ik een warm loper had, maar nee, niks aan te zien. Zag er nog precies uit als dat ik het installeerde. Dus alles weer terug in elkaar, maar hij vertoond nog steeds problemen. Start namelijk slecht tot eigenlijk gewoon niet, blijft niet draaien, valt snel weg, wordt snel warm en dan vertoond hij weer dat probleem met die witte rook / damp, (dit heb ik niet als hij koud is).

Heb al met de originele CDI geprobeerd en dat maakte geen verschil met het starten, wel leek hij minder te roken.

Heb al zonder luchtfilter gestart, mijn brandstof kraantje eens laten lopen, verschillende aanpassingen aan de carb gedaan en hij vonkt ook gewoon goed.

Zit nu ook een oliekoeler op en die werkt wel maar doet verder niks aan de problemen.

Ik ben op het moment echt ten einde raad en hoop dat ik samen met advies van mensen hier tot een oplossing kan komen.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door Ben C50 »

Oliepeil?
Komt er ook olie in de kop?

BamiBoi
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2018 21:59
Bezit: Nep Honda Monkey
Echte Honda TRX250EX
Echte Honda MT5 70cc
Locatie: Zeeland

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door BamiBoi »

Ben C50 schreef: 23 jul 2018 12:42 Oliepeil?
Komt er ook olie in de kop?
Oliepeil is eigenlijk perfect.

En olie is er ook in de kop, als ik beiden klep doppen eraf draai dan zit daar wel allemaal olie en door de oliekoeler gaat ook olie. Maar wanneer ik kick of met de startmotor hem laat rondgaan dan spuit er geen olie uit oid. (weet ook niet goed of dat wel moet maar er zit er wel in iedergeval)

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door NIX »

Check de FAQ hoe je een carb afstelt.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

BamiBoi
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2018 21:59
Bezit: Nep Honda Monkey
Echte Honda TRX250EX
Echte Honda MT5 70cc
Locatie: Zeeland

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door BamiBoi »

NIX schreef: 23 jul 2018 16:02 Check de FAQ hoe je een carb afstelt.
deze problemen lijken mij niet af te leiden aan de carb, hij deed het namelijk eerst wel goed (starten en rijden) voordat hij toen zo warm was geworden. Afstellingen zijn niet veranderd tussen toen en het moment dat ik hem weer ging proberen nadat ik hem uit elkaar gehad heb.

Dus als het dat zou zijn dan zou hij hiervoor ook niet gestart hebben? Misschien dat het warm worden te verklaren is erdoor maar niet dat hij dan nu ineens niet meer wil starten, toch?

Heb er ook al verschillende aanpassingen aan gedaan en niks blijkt echt te werken

Misschien nog erbij zeggen dat het ook niet uitmaakt of de motor koud of warm is, starten gaat bij beiden even slecht. Alleen het roken is niet als hij koud is maar dat komt al bij zon 50 graden...

ongelode gast
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 aug 2008 06:26
Locatie: hoonhorst/raalte

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door ongelode gast »

ik lees wel 88cc kit bij 50kop, maareh, hoe is het met de klepspeling van die kop?? of is je klep misschien al verbrand?
De ergernis over de slechte kwaliteit blijft voortduren op het moment dat de vreugde van de lage prijs al lang vergeten is

BamiBoi
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2018 21:59
Bezit: Nep Honda Monkey
Echte Honda TRX250EX
Echte Honda MT5 70cc
Locatie: Zeeland

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door BamiBoi »

ongelode gast schreef: 24 jul 2018 07:32 ik lees wel 88cc kit bij 50kop, maareh, hoe is het met de klepspeling van die kop?? of is je klep misschien al verbrand?
Klepjes zie ik niks aan, en ze staan op 0,05 inlaat en 0,08 ongeveer bij de uitlaat, met ongeveer bedoel ik dat ik niet 0,08 bij mijn voelermaten had, dus heb ik dat met 0,10 gedaan, dat die er niet tussen kan.

Stonden waarschijnlijk eerst niet goed, maar kan er dus eigenlijk niks aan zien.

BamiBoi
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2018 21:59
Bezit: Nep Honda Monkey
Echte Honda TRX250EX
Echte Honda MT5 70cc
Locatie: Zeeland

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door BamiBoi »

Ok, ik heb dus nog meer met de carburateur gekloot zoals NIX zei om te kijken of hij stopte met roken, en jawel hoor, veel minder tot geen rook en opeens ook starten. Dus conclusie is inderdaad een verkeerd afgestelde carb (te kleine sproeier; 75).

MAAR ik kan nog steeds niet begrijpen hoe het kan dat dat van het ene op het andere moment ineens een probleem is geworden, er is niets aan veranderd, de carb is er alleen een keer af geweest. Is dat al genoeg om hem weer opnieuw te moeten afstellen?

Voorderest is het probleem dan eigenlijk opgelost...

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door gonzo »

Jah dat is al genoeg. Carbs zijn net vrouwen, denk je het goed afgesteld te hebben veranderen ze weer van humeur....
Try and die techniek....... love it.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door NIX »

Inrijden doe je rustig, daarna ga je meer gas geven en komen de tekorten van de hoofdsproeier aan het licht. Je hebt de hele setup omgegooid zonder de carb erop aan te passen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1165
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door gonzo »

Carb stond afgesteld voor 50cc. Monteer je die op 88cc krijg je het verkeerde mengsel binnen,teveel lucht en te weinig benzine.....
Try and die techniek....... love it.

BamiBoi
4T-MSB beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jul 2018 21:59
Bezit: Nep Honda Monkey
Echte Honda TRX250EX
Echte Honda MT5 70cc
Locatie: Zeeland

Re: Monkey start slecht, blijft niet draaien na warm geworden

Bericht door BamiBoi »

Nee die carb is erbij gekomen gelijk met de cilinder. Maar wat nix zegt over dat je na inrijden meer gas gaat geven en dan tekort hebt, dat gaat het zijn.

Plaats reactie