gasnaaldzitting in venturi

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

Ik heb mn carb omgebouwd met een nieuwe revisieset. Normaal steekt de gasnaald zitting altijd een stukje uit in de venturi maar die van mij is net iets korter waardoor hij net onder de rand blijft. Heeft dit invloed op de werking van de brommer? Want hij loopt nu perfect stationair maar smoort bij plotseling gasgeven (laat ik het gas direct weer los laat dan blijft hij perfect lopen) Als ik geleidelijk gas geef pakt ie wel mooi op. Als ik de choke er half op zet is het wel goed dus je zou denken een benzine tekort maar de bougie wil niet koffiebruin worden, de randen en porselijn zijn zwart, de massa electrode (brugje) is wel schoon. Overigens start hij perfect, een kickje en lopen. Ik ben snelle 2 takten gewend maar ik heb het gevoel dat deze ook niet echt trekt, ik moet met het gas spelen om 50-55 te halen bij 9000 rpm. De CB 50 is verder compleet origineel. Ik ben wat door mijn ideeen heen. Wat ik heb gedaan:

kleppen ok
onsteking ok
vliegwiel vast gezet (scheelt enorm, is niet meer zweverig)
valse lucht check=ok
vlotterniveau ok
compressie 7,9 Bar
geen olieverbruik, olie schoon, uitlaatgas ruikt naar een Opel Kadett ;-)
carb alle gaatjes open
punten vonken bijna niet, ook niet op toeren, bougie vonk is blauw.
sproeier van 65 naar 72 (85 loopt hij ook op maar niet fijn)
Overigens blijken die sproeiers van Bing (4taktwinkel) te zijn, zijn dat dezelfde maten?

Ik zit dus te denken aan die gasnaaldzitting maar voordat ik daar mee begin te prutsen wil ik eerst jullie deskundige mening
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Ben C50 »

Klinkt alsof je nog niet de juiste carb afstelling hebt gevonden? Heb je ook andere sproeiermaten geprobeerd? Of alleen 65, 72 en 85?

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

Ik ga uiteraard nog andere sproeiers proberen maar het druist wat in tegen de gedachte waarom ik opeens een zoveel grotere sproeier nodig heb. Met 85 loopt hij dus ook maar dan smoort hij nog en draait in hogere toerentallen ook niet echt fijn. Vandaar dat ik aan die venturi zit te denken, op een of andere manier lijkt het wel of de mengsel flow verstoord wordt.
Laatst gewijzigd door Solex-19 op 04 jul 2018 16:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door MrSinga »

Plots gas geven is eerder hoogte van de gasnaald wat bijregelen. En dat zal natuurlijk ook als je ziting anders is van hoogte. Vraag is eerder: juiste kitje voor dit type carburator?

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

MrSinga schreef: 04 jul 2018 16:47 Vraag is eerder: juiste kitje voor dit type carburator?
Ik heb 'm bij Coos besteld, ga ervan uit dat het de goede is. Alles past behalve dan de naaldzitting, die komt niet boven de rand van de venturi uit, hij past er overigens wel perfect in. Ik zal Coos eens mailen. Hij loopt nu wel perfect stationair, 1 kick en lopen, dat was voor de installatie wel anders.

Edit: de dikte van de beide naalden zijn boven 2,45 mm dus dan moet de nieuwe zitting ook passen. De naald die eruit komt is dunner naar de punt toe dus laat meer benzine door. De oude zitting is compleet versleten. Ik wacht het antwoord van Coos even af en anders wissel ik de naalden om en kijken wat hij dan doet.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door iclaudius »

Mocht er nog een originele luchtfilterhuis opzitten?? Haal dan het halve plaatje uit het inlaat gat (onder buddy) weg, zodat het gat helemaal open is!!
Scheelt veel!!
Laatst gewijzigd door iclaudius op 07 jul 2018 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

iclaudius schreef: 04 jul 2018 21:23 Mocht er nog een originele luchtfilterhuis opzitten?? Haal dan het plaatje uit het inlaat gat (onder buddy) weg, zodat het gat voor de helft open is!!
Scheelt veel!!
bedankt voor de tip !

Ik heb nu de originele gas naald er weer in (met de 65 sproeier) maar totaal geen verschil, smoort nog steeds bij plotseling gas geven. Het enigste wat ik nu wel merk is dat ik hem zonder choke niet aan krijg maar met choke erop start ie ook direct. Stationair is ook met deze naald goed. Nu nog wat prutsen met de gasnaald hoogte en eventueel grotere sproeiers.

Edit: het maakt allemaal niks uit, wat ik ook doe, hij blijft smoren. Motor trekt wel redelijk maar in de 4 is het gebeurd. Met grotere sproeiers slaat ie bijna af bij stationair om daarna te herstellen naar perfect stationair. Ik haalde de vlotterbak eraf en de benzine zat over de rand. Bougie blijft zwart. Ontsteking nog weer gechecked en miniscuul bijgesteld, staat nu EXACT op de F.

Ik zet hem eerst aan de kant en kijk of er nog nieuwe ideeen komen want ik heb er nu eerst genoeg van. Staat ook nog een Honda buitenboordmotor te wachten op een nieuwe distributieriem.

Volgens Coos is de revisieset wel degelijk voor een cb50j maar die info had hij van de importeur, dus hij wist het niet zeker.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

Ik heb gister de carb gekookt met dasty en dat heeft gedeeltelijk geholpen. De brommer rijdt nu redelijk goed en komt goed op snelheid maar nog steeds dat probleem met smoren bij plotseling gasgeven. Wat mij nu opviel (het aluminium is schraal geworden door de dasty en dan zie je gelijk of hij nat wordt) dat als ik het gas ineens opentrok er een paar druppels benzine uit de inlaatkant van de carb vlogen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door nielspbr »

Solex-19 schreef: 07 jul 2018 11:46 ... . Wat mij nu opviel (het aluminium is schraal geworden door de dasty en dan zie je gelijk of hij nat wordt) dat als ik het gas ineens opentrok er een paar druppels benzine uit de inlaatkant van de carb vlogen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Het feit dat je het filter er niet op hebt zitten...

En waarom trek je plotseling het gas helemaal open, dat heeft geen enkele zin want dan valt het vacuum achter de schuif weg. Vandaar ook dat de druppeltjes naar buiten komen.

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

nielspbr schreef: 07 jul 2018 12:03En waarom trek je plotseling het gas helemaal open, dat heeft geen enkele zin want dan valt het vacuum achter de schuif weg.
Ik moet nu met beleid gas geven anders smoort hij direct, dat lijkt me ook niet de bedoeling. Maar misschien hoort dat ook wel zo bij deze cb50j want uiteindelijk is het een geknepen machine. Ik heb geen ervaring met deze brommer, allleen met 2 takten.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door ildert »

Is je vlotter niveau niet veel te hoog? Moet 21.5mm zijn voor de pc13 zijn op cb50
grote klappen, snel thuis

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

Dank voor je reactie en hulp natuurlijk ! Dat was mijn gedachte ook dus voor de zekerheid nog gecontroleerd maar staat exact op de maat.

Gisteren de uitlaat er af gehaald:

Afbeelding

Afbeelding

Hoort de binnenpijp er los in te zitten want ik heb het idee dat dit de flow verstoord. Overigens smoort hij zonder uitlaat ook.
Ik zit nu te denken aan een nieuwe carb (kan geen 13mm vinden dus wordt 16mm) en uitlaat, ik hoef geen snelle brommer maar wil mooi rustig toeren met een betrouwbare motor en als er iets betrouwbaar is is het Honda wel maar die van mij niet...
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door ildert »

Die hoort daar vast te zitten. Misschien iemand geprobeerd pijp er uit te halen of gewoon los getrilt. Als je iets anders gaat kopen, koop een open pijp. Dat scheelt dag en nacht in hoe het motortje loopt en reageert.
grote klappen, snel thuis

Solex-19
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 mei 2018 16:05
Bezit: CB 50
MB 5
MTX OT

Re: gasnaaldzitting in venturi

Bericht door Solex-19 »

Dank voor je reactie. Welke pijp raad je mij aan? Ik wil geen "subwoofer" :-) maar een beetje meer geluid als standaard is niet zo erg.
Solexracing: world champion 1990, 22 victories, 65 podiums

Plaats reactie