Carb afstellen bij splinternieuw blok?

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Carb afstellen bij splinternieuw blok?

Bericht door Roel »

Hoe bepaal je bijvoorbeeld de juiste sproeiermaat bij een (bami)blok dat compleet nieuw is, en dus nog ingereden moet worden? De bougiekleur controleren na een aantal km. volgas lijkt me niet zo'n goed idee - met een nieuw blok ga ik geen kilometers volgas rijden, en al helemaal niet met een (misschien) veel te arm mengsel.

Het gaat in dit geval om een splinternieuw 86cc blok, waar ik een ori 19mm carb op wil aansluiten. De carb was overigens perfect afgesteld voor het 70cc blok dat er hiervoor onder hing.

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Carb afstellen bij splinternieuw blok?

Bericht door ReezYard »

De sproeier die standaard in een ori 19mm carb zit is een goed uitgangspunt.
Evenals de standaard positie van de naald.
Wil je verder experimenteren koop dat dan 2 extra sproeiers in oplopende maat
en 2 in aflopende maat!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Carb afstellen bij splinternieuw blok?

Bericht door René »

Gewoon mee gaan rijden. Je merkt aan hoe het rijdt of je carb goed staat afgesteld. Loopt ie aardig dan kan het wel zijn dat ie nog wat te arm staat. Je kan dan een grotere sproeier erin zetten. Gaat ie dan opeens 'verzuipen' als je gas geeft dan is je sproeier te groot. Je kan dan terug gaan in sproeiers tot ie weer goed loopt. Dan heb je de juiste te pakken.

Hetzelfde geld voor de naald. Hiervan zul je meer merken als je nog niet vol gas rijdt.

En eigenlijk is het een andere discussie, maar volgens sommigen dat heel rustig inrijden is ook weer achterhaald. Het is niet nodig en het zou zelfs beter voor je blok zijn om in de begin fase af en toe flink gas te geven. Op het circuit inrijden zou het beste zijn door het vele optrekken en afremmen. Wel eerst netjes warm rijden voordat je gas gaat geven en na 100km ofzo een keer je olie verversen.

Plaats reactie