Koppelingsplaten los rijden

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
JeroenSheamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 apr 2018 20:06
Bezit: Honda SS50
Locatie: Veghel

Koppelingsplaten los rijden

Bericht door JeroenSheamus »

Heuj 4taktvolk,

Het is vrij waarschijnlijk dat mijn koppelingsplaat "plakt". Nu zei de monteur dat ik ze misschien wel los kan rijden. Iemand die mij kan adviseren hoe ik dat kan doen/proberen, zonder de hele zooi kapot te rijden?
We hebben verder geen andere oorzaak kunnen vinden van het "niet kunnen koppelen"-probleem.

Groetjes
deze heer

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1387
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door iclaudius »

Gewoon flink rijden ermee!!!Denk ik...daar is het voor gemaakt!!Kapotrijden moet je toch van goede huize komen!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door nielspbr »

iclaudius schreef: 05 mei 2018 17:53 Gewoon flink rijden ermee!!!Denk ik...daar is het voor gemaakt!!Kapotrijden moet je toch van goede huize komen!
Rustig rijden en rustig schakelen. De olie moet warm worden en uitcentrifugeren, dus wel een flink stuk rijden.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1387
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door iclaudius »

nielspbr schreef: 05 mei 2018 18:09
iclaudius schreef: 05 mei 2018 17:53 Gewoon flink rijden ermee!!!Denk ik...daar is het voor gemaakt!!Kapotrijden moet je toch van goede huize komen!
Rustig rijden en rustig schakelen. De olie moet warm worden en uitcentrifugeren, dus wel een flink stuk rijden.
Dat is altijd de beste manier!! ;)

peer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 01 feb 2017 18:36
Bezit: skyteam gorrilla
TDM 850
Sparta met custom made
Oldsmobile cutlass cruiser 1980
gsx 1400
chevrolet hhr
Locatie: Zutphen

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door peer »

en de koppellingshendel inhouden tijdens het rijden
een kleinigheidje heb je altijd!

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door butt head »

voet op de achterrem. koppeling in. toerental iets verhogen(max kwart gas) en dan in een versnelling tikken. als hij dan af slaat dan zitten ze echt vast en word het sleutelen.

maar een ss50 heeft maar een 1 plaats koppeling of je hebt een verbeunt blok, of bami blok.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

JeroenSheamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 apr 2018 20:06
Bezit: Honda SS50
Locatie: Veghel

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door JeroenSheamus »

butt head schreef: 06 mei 2018 08:54 voet op de achterrem. koppeling in. toerental iets verhogen(max kwart gas) en dan in een versnelling tikken. als hij dan af slaat dan zitten ze echt vast en word het sleutelen.

maar een ss50 heeft maar een 1 plaats koppeling of je hebt een verbeunt blok, of bami blok.
Ja, hij heeft maar één plaat, dat klopt. Betekent dat dat ie niet kan plakken?

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door ReezYard »

Wat is er op tegen om de koppeling er af te halen, te demonteren en te checken of alles
goed en in de juiste volgorde is gemonteerd (check ook de onderdelen IN het carterdeksel)?
Ik ben er nl. bijna zeker van dat de oorzaak van het niet-ontkoppelen ergens anders zit!

De koppelingsplaten gaan "plakken" bij lange stilstand in oude olie of zonder olie!
Volgens je eigen beschrijving heb je de koppelingsplaat recent vernieuwd. Dat sluit in mijn ervaring
plakken uit!
Het los rijden van de koppeling is dan ook niet zonder risico en snap niet hoe iemand zo'n advies
kan geven.

TIP (voor Honda blokjes):
  • het tandwiel achter de koppeling zit niet goed gecentreerd
  • vervang de bronzen bus met de kuiltjes
  • vervang het "paddestoeltje" in het carterdeksel
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door gerbrandicus »

Inderdaad. We lezen niets van de geschiedenis. Het is nogal een verschil of het blok net in elkaar zit en de koppeling dus nog niet gefunctioneerd heeft, of dat hij het eerder wel deed.

Het losrijden van koppelingsplaten, als je dus zeker weet dat het eerst wel werkte en ze dus zeker plakken, doe ik altijd door gewoon rond te rijden met de koppeling ingeknepen en dan in een lage versnelling abrupt gas los en gas, gas los en weer gas. En meestal ook rem erbij. Bij een Ape zitten ze vaak vast geplakt, vaak al na een half jaar staan ofzo. Heel vreemd. Bij een liggende cilinder heb ik het één keer mee gemaakt, maar die kwam met geen mogelijkheid los. Die moest open.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door NIX »

Ik denk ook aan een montagefout en niet vermeld sleutelwerk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

JeroenSheamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 apr 2018 20:06
Bezit: Honda SS50
Locatie: Veghel

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door JeroenSheamus »

ReezYard schreef: 07 mei 2018 09:54 Wat is er op tegen om de koppeling er af te halen, te demonteren en te checken of alles
goed en in de juiste volgorde is gemonteerd (check ook de onderdelen IN het carterdeksel)?
Ik ben er nl. bijna zeker van dat de oorzaak van het niet-ontkoppelen ergens anders zit!

De koppelingsplaten gaan "plakken" bij lange stilstand in oude olie of zonder olie!
Volgens je eigen beschrijving heb je de koppelingsplaat recent vernieuwd. Dat sluit in mijn ervaring
plakken uit!
Het los rijden van de koppeling is dan ook niet zonder risico en snap niet hoe iemand zo'n advies
kan geven.

TIP (voor Honda blokjes):
  • het tandwiel achter de koppeling zit niet goed gecentreerd
  • vervang de bronzen bus met de kuiltjes
  • vervang het "paddestoeltje" in het carterdeksel
In veel gevallen zou ik er weinig op tegen hebben om de koppeling eraf te halen, te demonteren, en te checken of alles goed is gemonteerd.
Maar nu is het zo dat ik dat de afgelopen tijd al een aantal keren heb gedaan, en ik (voor zover mijn kennis strekt) er vrij zeker van ben dat ik alles goed heb gemonteerd. Daarbij heb ik echt zo'n 41 keer rekening gehouden met alle tips/tricks die ik overal lees, die betrekking hebben op de koppeling van een SS50. Ik kom er simpelweg niet meer uit, en de man die ik heb betaald om er naar te kijken, zegt ook dat het in theorie wel zou moeten werken.
Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat er iemand naar moet kijken die gewoon werkelijk verstand heeft van dit specifieke apparaat, maar dat gaat me waarschijnlijk al gauw een behoorlijk aantal knaken kosten.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb er echt wel íéts voor over. Maar ik heb het nét niet breed genoeg om er zomaar een hoopje geld tegenaan te smijten.
Daarom probeer ik het zoveel mogelijk op deze manier. Maar dit werkt dus duidelijk niet.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door NIX »

Als dit ding uit elkaar is geweest en de plaat er daadwerkelijk uit gehaald is, dus niet de korf in elkaar laten zitten, dan kan de plaat niet kleven. Juist omdat de boel uit elkaar is geweest ben ik er bijna zeker van dat de tanden van de gevoerde plaat niet in de meenemer vallen. Dat wordt vaak verkeerd gedaan. Plaat goed centreren, dan de meenemer erin en dat alles op de tap en splines zetten. Kan niet verkeerd gaan.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door butt head »

In Veghel zitten wel een paar jongens die verstand hebben van die dingen.
Die kunnen je vast wel helpen.
Vrijdag kom ik waarschijnlijk kort langs Veghel op dan zou ik misschien nog een omweg kunnen maken als de rest van het reis gezelschap daar geen bezwaar tegen heeft
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

JeroenSheamus
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 apr 2018 20:06
Bezit: Honda SS50
Locatie: Veghel

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door JeroenSheamus »

butt head schreef: 14 mei 2018 10:21 In Veghel zitten wel een paar jongens die verstand hebben van die dingen.
Die kunnen je vast wel helpen.
Vrijdag kom ik waarschijnlijk kort langs Veghel op dan zou ik misschien nog een omweg kunnen maken als de rest van het reis gezelschap daar geen bezwaar tegen heeft
Hoe laat ongeveer? Is voor mij niet onmogelijk, maar ben halverwege de middag weer weg.
Ik zit toch in dubio of ik hem wegbreng of er een Lifan blokje onder te knallen.
Wat zou het goedkoopste zijn?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Koppelingsplaten los rijden

Bericht door wim V8 »

Lekker op tijd, tis al bijna vrijdag.

Een chinees blokje is goedkoper, maar gezien je kennis zal je dat ook moeten laten doen.
Als je het blokje wegbrengt zou ik dat doen naar iemand die zeker SS50 kan dromen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie