Aandrijfketting strak/los

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Aandrijfketting strak/los

Bericht door Sann »

Even gekeken bij de FAQ maar kan hier niks over vinden.

Ik heb gisteren een nieuw achtertandwiel, band en ketting vervangen op mijn C50. Wat daarvoor optrad is er nog steeds: mijn kettingspanning varieert afhankelijk van het achtertandwiel. Dus bij bepaalde stand achtertandwiel is kettingspeling 3cm, draai achterwiel 180 graden is de kettingspeling 0,5cm etc. Lijkt mij dus dat het achtertandwiel niet goed gecentreerd is.
Er is ook zon systeem in de naaf met 4 rubberen dempers om de klappen van de ketting op te vangen. Ik heb er niet op gelet met monteren van het achtertandwiel maar valt deze nog beter te centreren op het wiel? Of moet ik het elders zoeken?
er is altijd een beun oplossing

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door ceedee »

Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door stoterstangen90 »

ceedee schreef: 05 mei 2018 12:54 Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.
Dat vind ik een rare conclusie.
Klinkt meer als een niet goed gecentreerd tandwiel, waarschijnlijk een productie onnauwkeurigheid. De uitgaande as van een AT of een gewoon blok verschilt helemaal niet qua constructie en lagering.
Afbeelding

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door Sann »

Heb een jincheng schakelblok eronder hangen, denk dat ik maar even naar de uitlijning van t tandwiel ga kijken.
er is altijd een beun oplossing

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door Jurrien »

Is echt alles nieuw? Dus de twee tandwielen én de ketting?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door wim V8 »

ceedee schreef: 05 mei 2018 12:54 Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.
Dat kan dus niet.


Maar je zou even moeten bestuderen hoe het zou kunnen gebeuren.
Even op de knieën naast de brommer, ontstekingskap er af, kettingkast er af.
En langzaam aan het wiel draaien of je iets vreemds ziet, en voelen of iets speling heeft.
Dan heb je het in enkele seconden gevonden.

Eivormige tandwielen, of excentrisch draaien van deze.
Speling achterbrug.
Blok los.
Speling achter(tand)wiel.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door wim V8 »

Sann schreef: 05 mei 2018 08:50 Even gekeken bij de FAQ maar kan hier niks over vinden.

Ik heb gisteren een nieuw achtertandwiel, band en ketting vervangen op mijn C50. Wat daarvoor optrad is er nog steeds: mijn kettingspanning varieert afhankelijk van het achtertandwiel. Dus bij bepaalde stand achtertandwiel is kettingspeling 3cm, draai achterwiel 180 graden is de kettingspeling 0,5cm etc. Lijkt mij dus dat het achtertandwiel niet goed gecentreerd is.
Er is ook zon systeem in de naaf met 4 rubberen dempers om de klappen van de ketting op te vangen. Ik heb er niet op gelet met monteren van het achtertandwiel maar valt deze nog beter te centreren op het wiel? Of moet ik het elders zoeken?
Als je hem daarna dus nog een keer 180gr verdraaid dan is de speling dus weer terug op 3cm?

Heb je wel een stuk gereden? Dan weer spanning controleren, eventueel bij stellen. Ketting moet in het bovenste part met de motor in vrijstand 1cm omhoog en 1cm omlaag kunnen, zeker niet minder, iets meer mag.
Kijk ook eens hoe de spanning is als je er op zit, dat ie dan niet snaarstrak staat, anders moet de voorspanning iets minder.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door ceedee »

stoterstangen90 schreef: 06 mei 2018 09:22
ceedee schreef: 05 mei 2018 12:54 Heb je misschien een AT blok? Dan varieert de kettingspanning, ligt niet aan je wiel.
edit ik zie idd dat je een AT hebt, spanning zo afstellen dat maximale speling "normaal"is.
Dat vind ik een rare conclusie.
Klinkt meer als een niet goed gecentreerd tandwiel, waarschijnlijk een productie onnauwkeurigheid. De uitgaande as van een AT of een gewoon blok verschilt helemaal niet qua constructie en lagering.
Das waar, maar een ATblok loopt wat zwaar in zijn "vrij" daarom is soms de kettingspanning wisselend.

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door NIX »

Probeer eens het achtertandwiel een halve slag op de naaf te draaien. Het is blijkbaar onrond, maar het kan wat schelen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door RaRe »

Er kan nog speling op de achterbrugbussen zitten (dus dat je achterbrug scheef komt te staan).
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door Sann »

Ik ga vrijdag even kijken, kom er nog op terug
er is altijd een beun oplossing

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Aandrijfketting strak/los

Bericht door Sann »

Gisteren hebben we het achtertandwiel losgemaakt en geïnspecteerd op de draaibank [niet aangedreven]. Hierbij keken we naar de voethoogte van de tandwielen door een gefixeerd punt als referentie te gebruiken. Hier was uiteindelijk een verschil van ±0,5mm wat we hebben weten terug te brengen tot ±0,1mm door zacht te tikken tegenover de tanden met de grootste speling. Dit loste het probleem grotendeels op. De ketting spanning varieert nog wel, maar niet zo erg als in het begin. na een paar 100 km gaan we opnieuw kijken naar de set. Het kenmerkende 'op en neer geluid' van de motor door de kettingspanning is in ieder geval weg.
Bijlagen
IMG_7027.JPG
er is altijd een beun oplossing

Plaats reactie