Klapperen gas tussen last/geen last

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
mvz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 mar 2018 23:37
Bezit: 2021 Zhenhua Dax 50cc EFI met Triton Manifold+ECU

Klapperen gas tussen last/geen last

Bericht door mvz »

Dag,

Het valt me op bij m'n dax, met zowel de originele skyteam motor, als de lifan 110 die er nu onder hangt, dat het erg moeilijk is om zonder schokken te rijden. Optrekken gaat zonder probleem, de koppeling werkt prima, maar eenmaal rijdend in de versnelling, voel je bij gas los dikwijls een 'snok' en bij gas er weer op, ook weer een 'snok' soort schokje. Ook met heeel voorzichtig doseren blijf je dit schokje voelen maar wel een stuk minder.. is dat normaal? en is dat een soort dood punt of iets? of is er dan iets kapot? ( of moet ik naar de helling van m'n gasschuif gaan kijken? )

Verder trekt, rijdt, koppelt en schakelt hij prima.

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Klapperen gas tussen last/geen last

Bericht door Roel »

Mijn ervaring met bamiblokken is dat er inderdaad wat "vrije ruimte" in de aandrijving zit. Tot op zekere hoogte is dat normaal. Je moet dan met iets meer gevoel rijden en koppelen, maar het went wel. Misschien stom om te vragen hoor, maar: hangt de ketting niet te slap?

mvz
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 mar 2018 23:37
Bezit: 2021 Zhenhua Dax 50cc EFI met Triton Manifold+ECU

Re: Klapperen gas tussen last/geen last

Bericht door mvz »

Roel schreef: 08 apr 2018 19:46 Mijn ervaring met bamiblokken is dat er inderdaad wat "vrije ruimte" in de aandrijving zit. Tot op zekere hoogte is dat normaal. Je moet dan met iets meer gevoel rijden en koppelen, maar het went wel. Misschien stom om te vragen hoor, maar: hangt de ketting niet te slap?
Nee de ketting hangt netjes volgens de handleiding gespannen ben daarin best wel OCD :) , en de tandwielen zijn beide nieuw. Het zit inderdaad in de aandrijflijn, bij het nieuwe blok is het minder erg dan m'n oude blok, maar helemaal weg is het niet. Ben wel benieuwd of dit op lange termijn schade veroorzaakt.

Heel erg is het niet, maar soms wat irritant 8-)

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Klapperen gas tussen last/geen last

Bericht door Daan1508 »

Het moet niet zo erg zijn dat je heeeeel voorzichtig aan het gas moet komen, maar verder is het wel normaal. Auto's met hoge kmstand kunnen ook speling op de aandrijving krijgen, dan gebeurt hetzelfde.

Gebruikersavatar
RaRe
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 155
Lid geworden op: 08 jun 2007 21:58
Bezit: CT70 Dax (1971) Blauw oldtimer motorkenteken
CD175 met CL175 ombouw is helaas verkocht...
Locatie: Maarssen

Re: Klapperen gas tussen last/geen last

Bericht door RaRe »

Dit probleem is typisch voor de imitatie-Honda's: Bij de originele Dax heeft de hub van het achterwiel rubbers, het tandwiel hangt in deze rubbers en vangt de schokken op. De Skyteam en andere imitaties gebruiken een tandwiel dat met bouten op de hub vast zit. De reden hiervoor was dat de eerste versies van hun imitatie-hub geen stalen sleuf had om de ring van het tandwiel op zijn plaats te houden (borgring), hierdoor ging zo'n ring in het goedkope metaal vreten en uiteindelijk viel tijdens het rijden opeens je tandwiel uit de hub, was dan ook niet meer te repareren. Tja, ik spreek uit ervaring... Ik heb zelf daarom een originele Dax achterhub gekocht.
De kleinste motor op de snelweg, en 100 is hard genoeg :mrgreen:

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Klapperen gas tussen last/geen last

Bericht door Daan1508 »

Dat is vast waar, maar mijn Skyteam hok is gewoon relatief soepel op het gas. Niks aan de hand.

Plaats reactie