Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt
Geplaatst: 07 mar 2018 21:00
Hallo allemaal,
Vorige week heb ik een SkyTeam Dax 50 van marktplaats gekocht. Dit is mijn eerste brommer, en heb dus geen ervaring met sleutelen aan brommers (wel aan andere dingen )
De brommer liep niet lekker stationair (vanwege de kou?), maar hoger in de toeren deed hij het goed. Rijden bleek dan ook geen probleem.
Maandag had ik de nodige zaken geregeld, en was het tijd voor de eerste fatsoenlijke rit. Ook met 10 graden liep de motor stationair niet helemaal fijn. Het rijden ging verder top, en na ongeveer 10 km ben ik even gestopt. Heb toen een beetje met het gas gespeeld om te kijken hoe de motor liep als hij goed warm was, en heb daarna de motor uitgezet. 5 min later hervatte ik de rit, maar de motor wilde niet meer op toeren komen en leek de motor meer te tikken dan voorheen. Gevolg: nieuwe topsnelheid van 20 km/h. Ik heb meteen verschillende dingen nagekeken, maar niets hielp.
Gisteren heb ik de carburateur, luchtfilter en brandstoffilter schoongemaakt. Ook zit er een nieuwe bougie in de brommer.
De brommer liep nu mooi stationair, maar wilde nog altijd niet goed op toeren komen.
Vandaag wilde ik de kleppen controleren/stellen, en ontdekte dat de borgmoer op de stelbout van de onderste tuimelaar (en dus uitlaatklep) ontbreekt.
De vraag is hoe ik nu verder moet. Wat denken jullie? Zou de borgmoer bij een vorige afstelbeurt niet zijn teruggeplaatst? Of is deze losgetrild en zwerft deze nu door mijn blok? Ofwel: nieuwe moer erop en gaan, of blok uit elkaar (laten) halen en op zoek naar de moer?
De vorige eigenaar heeft naar eigen zeggen niet aan de kleppen gezeten, en hij had de brommer sinds afgelopen zomer.
Mijzelf lijkt het sterk dat de borgmoer niet is geplaatst en de brommer desondanks driekwart jaar goed heeft gelopen, maar wie ben ik... Mochten jullie hetzelfde denken: hebben jullie goede ideeën om het moertje uit het blok te krijgen?
Ik hoor graag jullie gedachten!
Met vriendelijke groet,
Vorige week heb ik een SkyTeam Dax 50 van marktplaats gekocht. Dit is mijn eerste brommer, en heb dus geen ervaring met sleutelen aan brommers (wel aan andere dingen )
De brommer liep niet lekker stationair (vanwege de kou?), maar hoger in de toeren deed hij het goed. Rijden bleek dan ook geen probleem.
Maandag had ik de nodige zaken geregeld, en was het tijd voor de eerste fatsoenlijke rit. Ook met 10 graden liep de motor stationair niet helemaal fijn. Het rijden ging verder top, en na ongeveer 10 km ben ik even gestopt. Heb toen een beetje met het gas gespeeld om te kijken hoe de motor liep als hij goed warm was, en heb daarna de motor uitgezet. 5 min later hervatte ik de rit, maar de motor wilde niet meer op toeren komen en leek de motor meer te tikken dan voorheen. Gevolg: nieuwe topsnelheid van 20 km/h. Ik heb meteen verschillende dingen nagekeken, maar niets hielp.
Gisteren heb ik de carburateur, luchtfilter en brandstoffilter schoongemaakt. Ook zit er een nieuwe bougie in de brommer.
De brommer liep nu mooi stationair, maar wilde nog altijd niet goed op toeren komen.
Vandaag wilde ik de kleppen controleren/stellen, en ontdekte dat de borgmoer op de stelbout van de onderste tuimelaar (en dus uitlaatklep) ontbreekt.
De vraag is hoe ik nu verder moet. Wat denken jullie? Zou de borgmoer bij een vorige afstelbeurt niet zijn teruggeplaatst? Of is deze losgetrild en zwerft deze nu door mijn blok? Ofwel: nieuwe moer erop en gaan, of blok uit elkaar (laten) halen en op zoek naar de moer?
De vorige eigenaar heeft naar eigen zeggen niet aan de kleppen gezeten, en hij had de brommer sinds afgelopen zomer.
Mijzelf lijkt het sterk dat de borgmoer niet is geplaatst en de brommer desondanks driekwart jaar goed heeft gelopen, maar wie ben ik... Mochten jullie hetzelfde denken: hebben jullie goede ideeën om het moertje uit het blok te krijgen?
Ik hoor graag jullie gedachten!
Met vriendelijke groet,