Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
NielsTW
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2018 19:02

Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door NielsTW »

Hallo allemaal,

Vorige week heb ik een SkyTeam Dax 50 van marktplaats gekocht. Dit is mijn eerste brommer, en heb dus geen ervaring met sleutelen aan brommers (wel aan andere dingen ;) )
De brommer liep niet lekker stationair (vanwege de kou?), maar hoger in de toeren deed hij het goed. Rijden bleek dan ook geen probleem.
Maandag had ik de nodige zaken geregeld, en was het tijd voor de eerste fatsoenlijke rit. Ook met 10 graden liep de motor stationair niet helemaal fijn. Het rijden ging verder top, en na ongeveer 10 km ben ik even gestopt. Heb toen een beetje met het gas gespeeld om te kijken hoe de motor liep als hij goed warm was, en heb daarna de motor uitgezet. 5 min later hervatte ik de rit, maar de motor wilde niet meer op toeren komen en leek de motor meer te tikken dan voorheen. Gevolg: nieuwe topsnelheid van 20 km/h. Ik heb meteen verschillende dingen nagekeken, maar niets hielp.
Gisteren heb ik de carburateur, luchtfilter en brandstoffilter schoongemaakt. Ook zit er een nieuwe bougie in de brommer.
De brommer liep nu mooi stationair, maar wilde nog altijd niet goed op toeren komen.
Vandaag wilde ik de kleppen controleren/stellen, en ontdekte dat de borgmoer op de stelbout van de onderste tuimelaar (en dus uitlaatklep) ontbreekt.
De vraag is hoe ik nu verder moet. Wat denken jullie? Zou de borgmoer bij een vorige afstelbeurt niet zijn teruggeplaatst? Of is deze losgetrild en zwerft deze nu door mijn blok? Ofwel: nieuwe moer erop en gaan, of blok uit elkaar (laten) halen en op zoek naar de moer?
De vorige eigenaar heeft naar eigen zeggen niet aan de kleppen gezeten, en hij had de brommer sinds afgelopen zomer.
Mijzelf lijkt het sterk dat de borgmoer niet is geplaatst en de brommer desondanks driekwart jaar goed heeft gelopen, maar wie ben ik... Mochten jullie hetzelfde denken: hebben jullie goede ideeën om het moertje uit het blok te krijgen?

Ik hoor graag jullie gedachten!

Met vriendelijke groet,

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door stoterstangen90 »

Moertje is losgetrild. Waar ie zit weet niemand. Dat wordt rustig openpellen.
Afbeelding

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door MrSinga »

Heb ik al gezien op een rit. Gewoon andere regelding erin en goed vast zetten. Heeft die gast zonder problemen verder gereden en nog een hele tijd erna ook eigenlijk.
Hetgene je kwijt bent plakt door je olie op de bodem van je carters en blijft daar fijn liggen voor de 1e 1000’en km’s.

Wil je het eruit:
- olie aflaten
- koppelingsdeksel eraf / koppeling
- flexibele magneet en vissen maar.
Zo doe ik het meestal, heb je geen heel blok te demonteren.

NielsTW
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2018 19:02

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door NielsTW »

MrSinga schreef: 08 mar 2018 06:31 Heb ik al gezien op een rit. Gewoon andere regelding erin en goed vast zetten. Heeft die gast zonder problemen verder gereden en nog een hele tijd erna ook eigenlijk.
Hetgene je kwijt bent plakt door je olie op de bodem van je carters en blijft daar fijn liggen voor de 1e 1000’en km’s.

Wil je het eruit:
- olie aflaten
- koppelingsdeksel eraf / koppeling
- flexibele magneet en vissen maar.
Zo doe ik het meestal, heb je geen heel blok te demonteren.
Ah kijk, bedankt voor de tip! Dat ga ik proberen.

Ik ben trouwens nog op zoek naar een werkplaatsboek voor de Dax, weet iemand waar ik dat kan vinden? Ik heb al wat rond gegoogled maar kan alleen de gebruikershandleiding vinden. PDF of fysiek boek zijn allebei goed.

Groeten

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door nielspbr »

Ik denk niet dat je een werkplaatshandboek van een skyteam (online) gaat vinden. Ik heb in ieder geval nog niets in die richting mogen ontdekken.

NielsTW
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2018 19:02

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door NielsTW »

Vandaag het deksel van de koppeling gehaald. Vervolgens met m'n chinese boroscoop (voor €10 een dikke tip) in het blok rondgezocht. Veel interessants gezien, maar verder geen moer (haha :geek: ). Ook met magneten en installatiedraad lopen prutsen, maar geen succes.
Denken jullie dat de kans aanwezig is dat de moer toch niet is geplaatst na een stelbeurt? Ik weet niet hoeveel de vorige eigenaar ermee gereden heeft, maar hij zei dat hij er in de zomer veel op heeft gereden en altijd goed heeft gelopen (wel verkoper natuurlijk). Wel erg toevallig dat ik er 10 km mee rijd en dat toen afgelopen was...
Ik denk nu dat ik er gewoon een nieuwe moer opdraai, en er dan maar op gok dat de moer niet in het blok ligt/de moer blijft liggen waar hij is.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2517
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door MrSinga »

Ze kan nog in de retourkanaal zitten van uw olie. Als ze daar zit, zit e wel safe

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door NIX »

En soms ligt ie gewoon nog in de kop. Goed kijken.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door nielspbr »

NIX schreef: 08 mar 2018 21:17 En soms ligt ie gewoon nog in de kop. Goed kijken.
En aangezien er bij een boroscoop meestal ook een spielgeltje wordt bijgeleverd kun je via de klepdoppen redelijk rondkijken.

NielsTW
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 mar 2018 19:02

Re: Borgmoer kleptuimelaar ontbreekt

Bericht door NielsTW »

Bedankt voor het meedenken.
Ik ben met de boroscoop begonnen in de kop, vervolgens door het retourkanaal langs de cilinder naar de versnellingsbak (denk ik). Daar botste ik tegen wat assen aan, waardoor ik niet verder kon kijken. Vanaf de koppelingkant ben ik verder gegaan; door een smeergat links onder de koppeling kwam ik verder in het carter terecht. Het punt waar ik tegen de assen botste kon ik niet komen, dus daar zou de moer nog kunnen liggen.

Plaats reactie