Geel en/of wit

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Ik heb zelf een draadboom gemaakt met een 12v cdi ontsteking, een grote accu, een spanningsregelaar en wat verlichting. Nu was mijn witte draad uit de ontsteking stuk, dat wil zeggen, na een lasklusje kwam daar geen spanning meer af. Ik reed nu al jaren met alles op de gele draad (accu laden en verlichting).
Maar nu heb ik een nieuwe spoel. En heb ik weer spanning op de witte draad. Niet gemeten nog, maar daar ga ik van uit. Ik heb geen zin om de draadboom aan te passen, maar heeft het zin om de witte bij de gele te zetten? Heb ik dan meer vermogen? Op alleen de gele draad liep de accu langzaam leeg bij 80 watt verlichting. Het zou fijn zijn als ik iets meer vermogen had, en de accu iets minder snel leeg zou lopen bij groot licht.

Lang verhaal, maar de vraag is eigenlijk, kan ik de witte direct uit de ontsteking bij de gele doen voor meer vermogen dan alleen de gele te gebruiken?

Of denk ik te simpel?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Geel en/of wit

Bericht door nielspbr »

Je denkt te simpel. vierpinsregelaar inbouwen.

(of de spoel massavrij maken, maar dan trek je een heel andere pot met beren op de weg open)

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Die zit er al in

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2515
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Geel en/of wit

Bericht door MrSinga »

wit gaat direct naar de gelijkrichter. Dus zo openwerken voor een nieuwe draad is dat toch ook niet?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Wit bungelt nu al jaren los. Kan die dus nu beter ergens aan de vierpinsregelaar?

Nu zit de gele aan de regelaar. Misschien heb ik destijds de gele op de plek van de witte aangesloten op de regelaar omdat de witte niets meer deed?
Ik kan het me niet meer goed herrinneren.

Zitten normaal gesproken de witte en de gele aan de regelaar? Of alleen de witte en gaat de gele rechtstreeks naar verlichting oid?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Even in de faq gekeken, en volgens mij hoort het zo te zitten dat de witte en de gele allebei een eigen ingang hebben op de regelaar. En dat geel een aftakking heeft voor wat accesoires?

Dan denk ik dat ik destijds de gele heb doorgelust naar de ingang van de witte? Of werkt het gebeuren ook zonder witte of gele draad aangesloten?

Het vervelende is dat ik ooit een hele draadboom heb gemaakt van 1 rol rode draad. En dat zit goed verstopt in de brommer. Heel gedoe dus om uit te zoeken hoe ik het toen gedaan heb en hoe ik het nu het beste kan oplossen, omdat ik nu ook gebruik wil maken van de witte. Als dat iets toevoegt

Ik heb in ieder geval alles aangesloten via de regelaar, normaal de rode draad dus. De gele aftakking heb ik niet.

Mijn vraag is nu: als ik de gele niet gebruik zoals die bedoelt is, voegt het dan iets toe als ik wit en geel samen aansluit op de witte ingang van de regelaar? En de gele ingang leeg laat? Kan dat?

En benut ik dan de meeste capaciteit van de spoel? Meer dan alleen alles op de witte (en dus daarna de rode) te laten draaien?
Laatst gewijzigd door Ben C50 op 14 feb 2018 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Geel en/of wit

Bericht door NIX »

In de eerste plaats komen wit en geel van dezelfde spoel, de gele is alleen halverwege afgetakt. (Bij een spoel van een puntenontsteking is de groene juist halverwege afgetakt). Zelf even checken door de spoel goed te bekijken.

De gele is voor de koplamp en is geregeld zodat hij het lampje niet laat ploffen. De witte wordt alleen gelijkgericht en zorgt dat de accu geladen wordt. Daar zitten de accesoires op en vaak ook de telleverlichting en achterlicht. Dat kan per draadboom/brommer verschillen. De witte wordt in hoofdzaak geregeld doordat de accu erop geladen wordt, maar vergeet niet dat de spoel halverwege ook door de gele afgeregeld wordt.

Ik weet niet hoe je je bedrading precies hebt opgezet, dus daar kan ik weinig over zeggen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Dank voor je reactie nix, ik heb mijn vorige bericht iets aangepast om de situatie te verduidelijken.

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Geel en/of wit

Bericht door NIX »

Je kunt de gele en witte zoals bedoeld op de regelaar aansluiten, maar dan doe je niets met de gele, anders dan de helft van de witte afregelen. Ik zou de koplamp toch van de gele aftakken en de regelaar parallel aansluiten. Als ik je goed begrijp heb je je koplamp direct op de accu zitten, dat werkt niet omdat de lamp de accu harder leegtrekt dan de spoel kan bijladen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Dat is inderdaad wat er gebeurd. Daarom hoopte ik dat beide draden samen misschien genoeg power hadden om de accu te laden/vol te houden en het licht te laten branden. Zoals bij een auto zeg maar.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Geel en/of wit

Bericht door nielspbr »

Een auto alternator slurpt meer porrie als dat je blok kan leveren, dat is geen vergelijking.

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Geel en/of wit

Bericht door NIX »

En waarom zou je je licht perse willen voeden met de accu?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Dat wil ik niet pet se, maar zo zit het nu eenmaal, dus ik zocht naar de makkelijkste oplossing om nu geel en wit te benutten.

Ik moet dus toch maar gaan spitten in alle rode draadjes op zoek naar de + voor de koplampen. Dan die aan de gele zetten en de witte zijn eigen werk laten doen met de accu en remlicht en toeter en achterlicht.

NIX
chaly addict
Berichten: 18800
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Geel en/of wit

Bericht door NIX »

Yep. Of pak een andere kleur voor de wisselspanning.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Geel en/of wit

Bericht door Ben C50 »

Goed idee

Hoeveel watt kan ik max laten branden op de gele?

Plaats reactie