Pagina 1 van 1

Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 03 feb 2018 20:04
door mish
Beste forumleden,
Ik heb een Honda CG 125 uit 1982. Dit is een puntenontsteking gebaseerd op een 6 volt systeem. Ik heb de contactpunten met een nagelvijltje licht opgeschuurd en schoongemaakt met contactspray. Het werkt soms en soms niet... Ik zal morgen het vliegwiel verwijderen, ik twijfel of ik over zal gaan op een elektronische ontsteking. Is dit raadzaam, of kan ik beter tijd en energie steken in de originele ontsteking?

Met vriendelijke groet,

Michel Verbruggen

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 03 feb 2018 20:38
door peer
hallo ik heb jarenlang een xl125 van 1977 gereden en die liep prima met punten.
af en toe afstellen en een nieuw setje punten en condensator doet soms ook wonderen!

succes peet

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 18 feb 2018 10:51
door mish
Ok, bedankt. Ik heb je advies ter harte genomen. Nieuwe contactpunten en condensator erin gezet. Echter lijkt de vonk zeer zwak. Er slaat wel een vonkje over van de kabel naar de bougie die ik in de cilinder heb gedraaid, maar ik moet de afstand tussen de electro van de bougie flink verkleinen om een vonkje te kunnen zien. Als de afstand tussen de electrode standaard is, vonkt het niet.

Waar kan ik het zoeken?

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 18 feb 2018 11:36
door wim V8
Gebruik een bougie zonder een "R" in de type aanduiding, dit betekend dat de bougie een ingebouwde weerstand heeft.
Kijk eens of je de bougiedop van de bougiekabel af kan draaien, als dat lukt probeer eens de bougie te laten vonken met de kabel direct aan de bougie, heb je dan een goede vonk is de dop stuk, een ngk dop met ingebouwde weerstand is ook niet vonkbevorderend.
Kijk of de contactpunten vonken, dan is de nieuwe condensator al slecht, een nieuwe condensator kan ook al slecht zijn, bestel originele van honda bij een dealer. Dus niet met een hondazakje er omheen van ebay of china.
Maakt de bobine goed massa, haal die eens van het frame en kijk of dat goed ijzer op ijzer is.
Maakt het motorblok goed contact met het frame(=massa=min) dus geen verf er tussen na restauratie enz.
Zijn de punten goed ontvet op de contactvlakken.
Beginnen de punten precies te openen op "F".
Dan kan je ook nog een andere bobine proberen.

Gr. Wim.

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 18 feb 2018 17:21
door mish
Dag Wim,
Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik heb de bougie laten vonken op de bougie, een heel mager vonkje volgt... Dus richting bobine gaan zoeken. Ik heb originele contactpunten en een originele Honda condensator geïnstalleerd. Massa issue tussen condensator heb ik gecontroleerd, is in orde. Zal het frame/ blok ook checken op massa, goede tip. Ondertussen ook een bobine bestellen. Ik kom 12 volt bobines wel tegen, maakt dit uit? Of een 6 volt bobine van een Honda MT?

Dank je,

Michel

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 18 feb 2018 18:07
door wim V8
Een mt heeft die een electronische ontsteking? Volgens mij wel. Geen idee of zo'n bobine ook kan met een puntenontsteking.
Daar geeft een andere forummer misschien een antwoord op.
Ik zie dat cmsnl ze niet heeft

https://www.cmsnl.com/honda-cg125-1981- ... ml#results

Gr. Wim.

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 18 feb 2018 21:42
door mish
Ok Wim,
Bedankt.

@ Ik heb een bobine in Engeland gevonden. :)

Michel

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 02 mar 2018 13:34
door mish
Bobine geïnstalleerd, vonkt weer netjes. Bedankt.

Michel

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 02 mar 2018 16:14
door wim V8
Toch die Engelsen hè, die hebben de beste bobine's.

Gr. Wim.

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 02 mar 2018 18:23
door nielspbr
wim V8 schreef: 02 mar 2018 16:14 Toch die Engelsen hè, die hebben de beste bobine's.

Gr. Wim.
Eeh, moet je eens aan de mensen vragen die nog niet zo lang geleden in een engelse auto rondreden. (lucas anyone)

Re: Ontsteking Honda CG 125

Geplaatst: 02 mar 2018 19:24
door wim V8
Ja, inderdaad,
Met je Allegro door een plas water,
en daar stond je weer stil in de hozende regen,
met het geluid van druppels water op de rugleuning van de achterbank,
omdat in de carrosserie rond het achterraamrubber,
in de pas anderhalf jaar nieuwe auto al een gat was geroest zo groot als een knaak.
Austin Allegro, Simca 1307 en Volvo 343 in 1979.jpg
Op de foto een Simca 1307, (deze roestte even snel), een Austin Allegro, en een Volvo 343 deze roestte ook maar minder snel en het plaatwerk was iets dikker dus kon hij langer roesten.
De fiets kwam eigenlijk het beste uit de test: Kwaliteit/kosten.

Gr. Wim.