Ontsteking Honda CG 125

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
mish
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2007 21:05
Locatie: vinkeveen

Ontsteking Honda CG 125

Bericht door mish » 03 feb 2018 20:04

Beste forumleden,
Ik heb een Honda CG 125 uit 1982. Dit is een puntenontsteking gebaseerd op een 6 volt systeem. Ik heb de contactpunten met een nagelvijltje licht opgeschuurd en schoongemaakt met contactspray. Het werkt soms en soms niet... Ik zal morgen het vliegwiel verwijderen, ik twijfel of ik over zal gaan op een elektronische ontsteking. Is dit raadzaam, of kan ik beter tijd en energie steken in de originele ontsteking?

Met vriendelijke groet,

Michel Verbruggen

Gebruikersavatar
peer
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 feb 2017 18:36
Bezit: C50 Ratlook
skyteam gorrilla
TDM 850
Sparta met custom made
Chevy s10
schreier russler 13 trike
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door peer » 03 feb 2018 20:38

hallo ik heb jarenlang een xl125 van 1977 gereden en die liep prima met punten.
af en toe afstellen en een nieuw setje punten en condensator doet soms ook wonderen!

succes peet
een kleinigheidje heb je altijd!

mish
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2007 21:05
Locatie: vinkeveen

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door mish » 18 feb 2018 10:51

Ok, bedankt. Ik heb je advies ter harte genomen. Nieuwe contactpunten en condensator erin gezet. Echter lijkt de vonk zeer zwak. Er slaat wel een vonkje over van de kabel naar de bougie die ik in de cilinder heb gedraaid, maar ik moet de afstand tussen de electro van de bougie flink verkleinen om een vonkje te kunnen zien. Als de afstand tussen de electrode standaard is, vonkt het niet.

Waar kan ik het zoeken?

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1417
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 sleeping project.
PC50 '68. Nieuw project.

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door wim V8 » 18 feb 2018 11:36

Gebruik een bougie zonder een "R" in de type aanduiding, dit betekend dat de bougie een ingebouwde weerstand heeft.
Kijk eens of je de bougiedop van de bougiekabel af kan draaien, als dat lukt probeer eens de bougie te laten vonken met de kabel direct aan de bougie, heb je dan een goede vonk is de dop stuk, een ngk dop met ingebouwde weerstand is ook niet vonkbevorderend.
Kijk of de contactpunten vonken, dan is de nieuwe condensator al slecht, een nieuwe condensator kan ook al slecht zijn, bestel originele van honda bij een dealer. Dus niet met een hondazakje er omheen van ebay of china.
Maakt de bobine goed massa, haal die eens van het frame en kijk of dat goed ijzer op ijzer is.
Maakt het motorblok goed contact met het frame(=massa=min) dus geen verf er tussen na restauratie enz.
Zijn de punten goed ontvet op de contactvlakken.
Beginnen de punten precies te openen op "F".
Dan kan je ook nog een andere bobine proberen.

Gr. Wim.

mish
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2007 21:05
Locatie: vinkeveen

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door mish » 18 feb 2018 17:21

Dag Wim,
Ontzettend bedankt voor je reactie. Ik heb de bougie laten vonken op de bougie, een heel mager vonkje volgt... Dus richting bobine gaan zoeken. Ik heb originele contactpunten en een originele Honda condensator geïnstalleerd. Massa issue tussen condensator heb ik gecontroleerd, is in orde. Zal het frame/ blok ook checken op massa, goede tip. Ondertussen ook een bobine bestellen. Ik kom 12 volt bobines wel tegen, maakt dit uit? Of een 6 volt bobine van een Honda MT?

Dank je,

Michel

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1417
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 sleeping project.
PC50 '68. Nieuw project.

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door wim V8 » 18 feb 2018 18:07

Een mt heeft die een electronische ontsteking? Volgens mij wel. Geen idee of zo'n bobine ook kan met een puntenontsteking.
Daar geeft een andere forummer misschien een antwoord op.
Ik zie dat cmsnl ze niet heeft

https://www.cmsnl.com/honda-cg125-1981- ... ml#results

Gr. Wim.

mish
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2007 21:05
Locatie: vinkeveen

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door mish » 18 feb 2018 21:42

Ok Wim,
Bedankt.

@ Ik heb een bobine in Engeland gevonden. :)

Michel

mish
4T-MSB beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 17 mei 2007 21:05
Locatie: vinkeveen

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door mish » 02 mar 2018 13:34

Bobine geïnstalleerd, vonkt weer netjes. Bedankt.

Michel

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1417
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 sleeping project.
PC50 '68. Nieuw project.

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door wim V8 » 02 mar 2018 16:14

Toch die Engelsen hè, die hebben de beste bobine's.

Gr. Wim.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13493
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door nielspbr » 02 mar 2018 18:23

wim V8 schreef:
02 mar 2018 16:14
Toch die Engelsen hè, die hebben de beste bobine's.

Gr. Wim.
Eeh, moet je eens aan de mensen vragen die nog niet zo lang geleden in een engelse auto rondreden. (lucas anyone)

Gebruikersavatar
wim V8
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1417
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Super 100 '12 (daily driver)
Bitri 200 '57 (sachs-engine rebuilding)
C321 (sleeping project).
Novio '74 sleeping project.
PC50 '68. Nieuw project.

Re: Ontsteking Honda CG 125

Bericht door wim V8 » 02 mar 2018 19:24

Ja, inderdaad,
Met je Allegro door een plas water,
en daar stond je weer stil in de hozende regen,
met het geluid van druppels water op de rugleuning van de achterbank,
omdat in de carrosserie rond het achterraamrubber,
in de pas anderhalf jaar nieuwe auto al een gat was geroest zo groot als een knaak.
Austin Allegro, Simca 1307 en Volvo 343 in 1979.jpg
Op de foto een Simca 1307, (deze roestte even snel), een Austin Allegro, en een Volvo 343 deze roestte ook maar minder snel en het plaatwerk was iets dikker dus kon hij langer roesten.
De fiets kwam eigenlijk het beste uit de test: Kwaliteit/kosten.

Gr. Wim.

Plaats reactie