Honda CB50 met een te hoge spanning

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Louw
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jan 2018 17:38
Bezit: Honda CB50J
Locatie: Friesland

Honda CB50 met een te hoge spanning

Bericht door Louw »

Hallo,

Ik heb van de zomer een Honda CB50J op de kop weten te tikken. Mooie brommer alleen branden mijn lichten door. Ik heb een nieuwe spanningsregelaar gekocht en nou weer gemeten op de accu, alleen geeft de spanningsmeter 17 V aan. Ik heb er nog niet nieuwe lichtjes ingezet sinds de nieuwe spanningsregelaar, omdat ik denk dat deze toch zullen doorbranden met 17 V. De draadboom is niet origineel. Deze heeft de vorige eigenaar in elkaar gebeunt.
Alvast bedankt
Ik moet niet zo veel rijden want ik moet nog drinken.

Louw
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jan 2018 17:38
Bezit: Honda CB50J
Locatie: Friesland

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Bericht door Louw »

Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.
Ik moet niet zo veel rijden want ik moet nog drinken.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Bericht door iclaudius »

Heb ooit een CB50 gehad, en daar gingen alle lampen eraan als de accu eruit was, of los van het electrische systeem.
Dus de accu fungeerd als een weerstand. Meet het eens ná de accu?

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Bericht door Viertakt »

iclaudius schreef: 10 jan 2018 09:57 Heb ooit een CB50 gehad, en daar gingen alle lampen eraan als de accu eruit was, of los van het electrische systeem.
Dus de accu fungeerd als een weerstand. Meet het eens ná de accu?
Dit komt door het waardeloze systeem wat Honda origineel gebruikt, zonder spanningsregelaar. Hier wordt het systeem, zeg de spoel leverd noem eens wat 60watt, exact belast met 60watt, daardoor stabiliseerd de spanning rond de 6-7V. Stel je accu wordt slechter, dan loopt de interne weerstand van je accu op, waardoor de vermogensafname van je accu op het systeem afneemt, en de rest meer voor zn kiezen krijgt. Je moet een ongeregelde dynamo van een bromfiets zien als een stroombron, niet een spanningsbron.


@TS
Verschilt van spanningsregelaar tot spanningsregelaar, ook dezelfde(uitziende) types. Heb op de Monkey ombouw naar 12V een (ori honda)spanningsregelaar van een honda MTX sh zitten, en deze doet het al een eeuwigheid goed zonder accu. Ben ook wel eens china spanningsregelaars tegen gekomen die verrekken zonder accu fatsoenlijk te werken.

Maar onbelast (zonder accu zonder lampjes) loopt de spanning altijd op boven de 14.2V.

Dus altijd belast meten.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Bericht door iclaudius »

Louw schreef: 10 jan 2018 07:26 Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.
De lampjes toch ook naar 12v ? (je weet maar nooit)

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3935
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Bericht door wim V8 »

iclaudius schreef: 10 jan 2018 21:52
Louw schreef: 10 jan 2018 07:26 Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.
De lampjes toch ook naar 12v ? (je weet maar nooit)

Ik dacht ook nog zoiets van, multimeter wel op wissel of gelijkspanning gezet? (je weet maar nooit)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Louw
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 jan 2018 17:38
Bezit: Honda CB50J
Locatie: Friesland

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Bericht door Louw »

wim V8 schreef: 10 jan 2018 22:16
iclaudius schreef: 10 jan 2018 21:52
Louw schreef: 10 jan 2018 07:26 Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.
De lampjes toch ook naar 12v ? (je weet maar nooit)

Ik dacht ook nog zoiets van, multimeter wel op wissel of gelijkspanning gezet? (je weet maar nooit)

Gr. Wim.
Ja de lampjes zijn 12 V en heb gemeten met gelijkspanning. Accu is wel slecht en heb hier ook een nieuwe voor liggen. Zou dat het misschien kunnen zijn?
Ik moet niet zo veel rijden want ik moet nog drinken.

Plaats reactie