Pagina 1 van 1

Honda CB50 met een te hoge spanning

Geplaatst: 09 jan 2018 17:54
door Louw
Hallo,

Ik heb van de zomer een Honda CB50J op de kop weten te tikken. Mooie brommer alleen branden mijn lichten door. Ik heb een nieuwe spanningsregelaar gekocht en nou weer gemeten op de accu, alleen geeft de spanningsmeter 17 V aan. Ik heb er nog niet nieuwe lichtjes ingezet sinds de nieuwe spanningsregelaar, omdat ik denk dat deze toch zullen doorbranden met 17 V. De draadboom is niet origineel. Deze heeft de vorige eigenaar in elkaar gebeunt.
Alvast bedankt

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Geplaatst: 10 jan 2018 07:26
door Louw
Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Geplaatst: 10 jan 2018 09:57
door iclaudius
Heb ooit een CB50 gehad, en daar gingen alle lampen eraan als de accu eruit was, of los van het electrische systeem.
Dus de accu fungeerd als een weerstand. Meet het eens ná de accu?

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Geplaatst: 10 jan 2018 11:15
door Viertakt
iclaudius schreef: 10 jan 2018 09:57 Heb ooit een CB50 gehad, en daar gingen alle lampen eraan als de accu eruit was, of los van het electrische systeem.
Dus de accu fungeerd als een weerstand. Meet het eens ná de accu?
Dit komt door het waardeloze systeem wat Honda origineel gebruikt, zonder spanningsregelaar. Hier wordt het systeem, zeg de spoel leverd noem eens wat 60watt, exact belast met 60watt, daardoor stabiliseerd de spanning rond de 6-7V. Stel je accu wordt slechter, dan loopt de interne weerstand van je accu op, waardoor de vermogensafname van je accu op het systeem afneemt, en de rest meer voor zn kiezen krijgt. Je moet een ongeregelde dynamo van een bromfiets zien als een stroombron, niet een spanningsbron.


@TS
Verschilt van spanningsregelaar tot spanningsregelaar, ook dezelfde(uitziende) types. Heb op de Monkey ombouw naar 12V een (ori honda)spanningsregelaar van een honda MTX sh zitten, en deze doet het al een eeuwigheid goed zonder accu. Ben ook wel eens china spanningsregelaars tegen gekomen die verrekken zonder accu fatsoenlijk te werken.

Maar onbelast (zonder accu zonder lampjes) loopt de spanning altijd op boven de 14.2V.

Dus altijd belast meten.

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Geplaatst: 10 jan 2018 21:52
door iclaudius
Louw schreef: 10 jan 2018 07:26 Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.
De lampjes toch ook naar 12v ? (je weet maar nooit)

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Geplaatst: 10 jan 2018 22:16
door wim V8
iclaudius schreef: 10 jan 2018 21:52
Louw schreef: 10 jan 2018 07:26 Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.
De lampjes toch ook naar 12v ? (je weet maar nooit)

Ik dacht ook nog zoiets van, multimeter wel op wissel of gelijkspanning gezet? (je weet maar nooit)

Gr. Wim.

Re: Honda CB50 met een te hoge spanning

Geplaatst: 11 jan 2018 08:35
door Louw
wim V8 schreef: 10 jan 2018 22:16
iclaudius schreef: 10 jan 2018 21:52
Louw schreef: 10 jan 2018 07:26 Ik moet erbij zeggen dat de brommer is omgebouwd van 6V (origineel) naar 12V. De nieuwe spanningsregelaar is ook 12V.
De lampjes toch ook naar 12v ? (je weet maar nooit)

Ik dacht ook nog zoiets van, multimeter wel op wissel of gelijkspanning gezet? (je weet maar nooit)

Gr. Wim.
Ja de lampjes zijn 12 V en heb gemeten met gelijkspanning. Accu is wel slecht en heb hier ook een nieuwe voor liggen. Zou dat het misschien kunnen zijn?