C50 carburateur lekt benzine

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
skeez
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2017 21:55
Bezit: C50 OT

C50 carburateur lekt benzine

Bericht door skeez »

Bij aanschaf zat op mijn C50 een bami carburateur, hij liep er prima op, maar hij lekte in een paar dagen tijd mijn tank leeg via het overloopslangetje. Toen kon ik een originele Keihin carb kopen, en van horen zeggen zouden deze veel fijner af te stellen zijn. Die Keihin erop gezet en nu lekt hij benzine bij de benzinekraanschuif.

Toen ik de carb loshaalde viel mij een verbogen ring onder de benzinekraanschuif op, maar later kwam ik erachter dat dat zo hoort en als drukveer fungeert. Zou een nieuwe drukveer helpen? Of wellicht een revisiesetje?

NIX
chaly addict
Berichten: 18799
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 carburateur lekt benzine

Bericht door NIX »

Ik gok een revisiesetje. De rubbers van de ori carbs ziijn na 40-50 jaar keihard. Soms wil het op de vorm nog net een beetje afsluiten, maar als de boel een tijd niet gebruikt is, beschadigt het hardgeworden rubber vaak, of zit er troep aan de schijf gekoekt die ook slecht afsluit. Soms helpt schoonmaken, maar dan moet je het rubber er weer precies zo in zetten als het zat en het beste hopen. Dat kun je nog proberen voor je een setje koopt. Hou er rekening mee dat een revisiesetje ook niet het eeuwige leven heeft. Het ori spul was het beste, maar dat kom je niet meer nieuw tegen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

skeez
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2017 21:55
Bezit: C50 OT

Re: C50 carburateur lekt benzine

Bericht door skeez »

Tnx voor de reactie. Door de kou ben ik er nog niet mee verder gegaan.

Ik heb me verdiept in de revisiesetjes, maar volgens mij zit er niks bij voor de benzinekraanschuif. Ik weet niet of een nieuwe drukveer (nr8) en zo'n nieuw zwart schijfje (nr12) helpt. Nu lekt hij - na demontage - ook benzine bij de pakking (nr32), dus nieuw pakkingje erbij. Wellicht komt het ook omdat de schroefjes niet meer zo fris zijn en dus moeilijk stevig aan te draaien zijn...

Afbeelding

Ik vraag me nu sterk af of ik al die onderdelen moet bestellen, met het risico dat het nog lekt. Of dat ik gelijk een nieuwe bami carburateur moet kopen. Zo'n ding koop je voor weinig en naar wat ik van de Hilversumse Honda-rijders heb gehoord, loopt dat goed.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2515
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: C50 carburateur lekt benzine

Bericht door MrSinga »

Ik heb, bij een J1, ook gehad dat het kraantje lekte. Veel vervangen en dan was het ook goed.

Ik zou in uw geval:
8-11-12 en 32 vervangen.

Nu, kun je uit die bami niets halen? Meestal passen die dingen aardig en goedkoper dan Honda stukjes

skeez
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2017 21:55
Bezit: C50 OT

Re: C50 carburateur lekt benzine

Bericht door skeez »

Dat is wellicht nog wel een optie. Zal alles eens open schroeven en kijken of ik van 3 carburateurs een goede kan maken.

In mijn zoektocht naar een nieuwe (imi) carburateur, kwam ik op eBay een NOS Keihin valstroom tegen voor € 80 incl. verzenden. Lijkt me ook geen gekke deal?

NIX
chaly addict
Berichten: 18799
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: C50 carburateur lekt benzine

Bericht door NIX »

Ligt aan de maten. Wat is de doorlaat, wat is de aansluiting en is in dat ding 12 niet ook keihard na 30 jaar op de plank?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

skeez
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 08 okt 2017 21:55
Bezit: C50 OT

Re: C50 carburateur lekt benzine

Bericht door skeez »

Toch maar de nieuwe Keihin bestelt. Ziet er netjes uit en vooralsnog werkt 'ie prima (lekt niet, brommer loopt er mooi op).

Het logo wijkt wel iets af van mijn andere Keihin, hier staan twee ®'tjes bij (links onder de 'h' en onder de 'n')... Wellicht toch een replica?

Afbeelding

Plaats reactie