Pagina 2 van 3

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 22:19
door NIX
Dan haal ik meteen de kappen eraf.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 23 dec 2017 12:31
door Ben C50
Haha, mooie uitdaging. Dat bovenste bevestigingsoog zou je er af moeten kunnen draaien, daarna kun je de kappen en de veer er af halen om tot de ontdekking te komen dat de demper niet open kan. Tenzij slijptol....

Maar dat bovenste/onderste oog zit verskrikkelijk vast....
Zal weinig van overblijven als je er veel geweld op loslaat.

Griptangen, bankschroeven, wd40's, gasbranders en 100kilo puur spiermassa bleken nog niet genoeg.....

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 23 dec 2017 15:42
door wim V8
Er zijn ook modellen daar moet het onderste oog losgedraaid.

Gr. Wim.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 23 dec 2017 16:03
door Ben C50
Ja, die heb ik. Maar on de bankschroef maakt het niet zo heel veel uit welke boven of onder hoort. Beide gaan niet los

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 23 dec 2017 16:07
door wim V8
Met een stuk pijp van een meter in het heet gestookte oog?

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 23 dec 2017 16:41
door Ben C50
Het gaat meer om het vasthouden van het binnenwerk

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 23 dec 2017 16:56
door wim V8

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 24 dec 2017 18:38
door Eric
Het oog is een moer en daaronder zit nog een moer. Deze twee zijn tegen elkaar aangedraaid en daarom zit het vast. Binnenwerk hoef je niet tegen te houden, ja door de onderste moer tegen te houden

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 24 dec 2017 21:36
door Ben C50
Ik heb daar onder geen contramoer aangetroffen als ik de kappen (=veren) opzij druk. Alleen een glimmende stang aan de ene kant, nu met wat krassen van mijn griptang, en een dikkere stang/bus (=demper) ondere de andere kap.

Maar dan nog, kun je deze dempers uberhaupt reviseren? Ik hem een aantal andere dempers van andere motoren/brommers bekeken, en daarvan kun je vaak alleen de veer/kappen demonteren. De demper kan dan niet open. Verspilde moeite denk ik....

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 25 dec 2017 01:11
door stoterstangen90
Nee, maar je kunt wel mooie kappen overzetten op een werkende demper met lelijke kappen.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 25 dec 2017 01:27
door wim V8
De demper zet je in de draaibank, dan steek je m open bij het laatste stuk waar de keerring zit.
Dan tap je schroefdraad op het laatste stuk.
Draai een mooie dop van aluminium en maak daar ook schroefdraad in en een keerring.
Veel werk, maar je hebt dan wel de originelen er weer op. Je kan nog een beetje experimenteren met dikkere en/of dunnere demperolie.
Maar als die uit de link voor 50,- het goed doen is dat een simpelere optie.

Gr. Wim.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 25 dec 2017 17:28
door Ben C50
Tja, die kappen wil ik wel bewaren. Ik heb geen draaibank, en ga maar op zoek naar andere.

Geen idee of die van 50,- goed zijn. Iemand al ervaring mee? Het zal vast veiliger zijn dan wat ik nu heb.

Dan de voorkant nog.

Gelukkig inmiddels onderdelen binnen om mijn eigen brommer te maken...

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 25 dec 2017 20:53
door Eric
Ben C50 schreef: 24 dec 2017 21:36 Ik heb daar onder geen contramoer aangetroffen als ik de kappen (=veren) opzij druk. Alleen een glimmende stang aan de ene kant, nu met wat krassen van mijn griptang, en een dikkere stang/bus (=demper) ondere de andere kap.

Maar dan nog, kun je deze dempers uberhaupt reviseren? Ik hem een aantal andere dempers van andere motoren/brommers bekeken, en daarvan kun je vaak alleen de veer/kappen demonteren. De demper kan dan niet open. Verspilde moeite denk ik....
Zit vaak toch een zeg maar ronde schijf die aan 2 zijden recht is. Daar hoor je dan een steeksleutel te zetten

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 25 dec 2017 21:01
door Eric
Net even bij een c gekeken en zie wat je bedoelt. Ik vraag me nu ook af wat die kruiskopschroef doet

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 26 dec 2017 11:47
door wim V8
heb jij deze?
honda-c50-cub-1969-general-export-rear-cushion_bigma000029f10_5efa.gif
Gr. Wim.