Pagina 1 van 3

zwabberen en deinen

Geplaatst: 21 dec 2017 22:36
door Ben C50
Hoi,

Omdat mijn eigen brommer stuk is, rijdt ik even op de c50 van mijn vrouw. Rijdt heerlijk, maar toch een vraag over achterwielophanging. In bochten is hij erg wiebelig aan de achterkant. Het lijkt wel of hij een lekke band heeft, maar dat is niet zo. Als er hobbels in het wegdek zitten, maar soms ook zonder dat die er (zichtbaar) in zitten, zwabbert de achterkant flink in snelle/flauwe bochten.
Als ik tijdens het rijden met het stuur of mijn gewicht snel heen en weer ga, voelt het of de brommer van rubber is. Net als een oude damesfiets.

Ik heb gekeken naar het achterwiel, en die zit goed vast, geen spaken los/gebroken volgens mij, en de bussen van de achterbrug heb ik kort geleden vervangen. Het mag niet baten.

Ik weet dat de achterbrug zelf niet best meer is, het staal is dun. Maar als er geen scheurtjes in zitten, zal je dat toch niet merken?
Als ik flink aan het achterwiel trek en duw, kan ik hem wel ietsje heen en weer wringen, maar dat lijkt me normaal, toch?
De achterschokbrekers zijn wel slecht. Die veren heerlijk, maar dempen niets. Zou het kunnen dat het voelt als zwabberen (links-rechts) terwijl het eigenlijk deinen van de vering is?

Wat merk je dan vooral van versleten dempers?

Is er nog iets wat ik kan checken voordat ik nieuwe schokbrekers aanschaf?

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 21 dec 2017 23:05
door NIX
Schokkers kunnen inderdaad niet meer dempen en slap zijn, maar vlak ook de voorkant niet uit.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 06:56
door Ben C50
Voorkant zelfde verhaal. Weing tot geen speling, veert heerlijk maar dempt niets.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 10:08
door wim V8
Demping is heel erg belangrijk.
Niet werkende dempers zorgen voor erge gevaarlijke deining.
Als je voor en achter geen demping hebt is het natuurlijk dubbel op en nog erger.
Als alles verder goed is en spelingvrij, goede banden dan is de demping/vering zeker de oorzaak.
Pas op met nieuwe achter veren/dempers kopen, vaak zijn ze keihard en niet de goede.
Zorg voor originele of beter reviseer de oude, ik weet niet of dat kan bij Honda veren.
Voorvork is zeker te reviseren, na revisie is de goede olie eigenlijk het belangrijkste en bepaalt je hele nieuwe veer/demper beleving.
Tussen de vorkpoten zit vaak een stabilisator of een versteviging verwerkt in het voorspatbord, dit is ook redelijk belangrijk.
Als bij een C de vooras te los zit kunnen de veren/dempers ook vreemde bewegingen maken tov elkaar.
Dus de voornaaf moet goed tussen de schommelarmen geklemd zitten.
Is de achterbrug zo erg verrot dan? Die moet wel zeer verroest zijn wil die gaan torderen/buigen.

Gr. Wim.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 11:08
door Ben C50
Dank voor je uitgebreide reactie. De achterbrug is lelijk, ik heb er al eens wat aan gelast, en hij zal wel eens nieuw moeten. Maar denk eigenlijk dat ik vooral het wiel zelf, de rubbers van de brug, en misschien een heel klein beetje de brug zelf verwring als ik aan het wiel trek en duw. Er zit maar erg weinig beweging in hoor. En lastig te zien op zijn standaard in je eentje in het donker.

Ik zou op zich graag de achterdempers reviseren, maar weet niet of dat kan bij deze ori hoge oren/korte dempers? Het is een tt c50.
Ik zag dat nieuwe voorschokkers voor deze c50, met tapeindjes bovenop, niet zo best zijn? Zouden deze ook te reviseren zijn?

Ik weet nu dat ik het vooral in de schokbrekers voor en achter moet zoeken.

En ik zal de voorvork en voorwielas even checken.

Bedankt!

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 11:28
door iclaudius
Als er weinig beweging in het achtergebeuren zit (maar toch beweging)merk je dat aanzienlijk met het rijden..En als er een APK zou zijn??(kom je er niet mee weg).Tel alle kilo's maar eens op wat er op je wieltjes staat, en dan ook nog optrekken en afremmen...zijn toch behoorlijke krachten allemaal

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 12:38
door Ben C50
Dan misschien eerst ori-dempers voor en achter reviseren. Is daar een faq of andere handleiding van voor een c?
En als dat niet voldoende verbetering brengt ga ik maar eens aan de achterbrug werken

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 15:56
door nielspbr
Ik verdenk voornamelijk de bussen van de achterbrug.

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 16:48
door Ben C50
De rubbers? Die zijn vernieuwd. Of bedoel je ruimte op de as? Als je die goed vast draait, moet het goed zijn toch?

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 20:55
door MrSinga
Ben C50 schreef: 22 dec 2017 16:48 De rubbers? Die zijn vernieuwd. Of bedoel je ruimte op de as? Als je die goed vast draait, moet het goed zijn toch?
De bussen zitten in de brug waar uw as door gaat. Het is niet omdat het vernieuwd is dat je eens geen slechte kunt hebben.
Nu, veringen die het laten afweten is toch iets aardigs hoor. M’n MSX, 25K en going, begint ook aardig te sturen. Vorkolie is gewoon op. Veert nog perfect, maar dempt gewoon niet meer deftig. En je voelt in een bocht echt het verschil tussen de poten. Dus beide gaan nu uiteen om terug op punt te zetten

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 21:08
door Ben C50
Iemand wel eens geprobeerd om c50 achterdempers, dan wel voor dempers uit elkaar te halen? Voordat im heel veel moeite doe om die plastic kappen er heel af te krijgen en er vervolgens achter te komen dat ze niet open kunnen voor revisie....

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 21:19
door Ben C50
Zijn ze sealed for life?

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 21:49
door stoterstangen90
de dempers kunnen volgens mij niet open. Althans, maar één keer

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 21:53
door Ben C50
Ok. Ik ga nieuwe kopen, krijg die kappen er ook niet af...

Re: zwabberen en deinen

Geplaatst: 22 dec 2017 22:08
door stoterstangen90
Die oude kunnen naar Nix