zwabberen en deinen

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

Hoi,

Omdat mijn eigen brommer stuk is, rijdt ik even op de c50 van mijn vrouw. Rijdt heerlijk, maar toch een vraag over achterwielophanging. In bochten is hij erg wiebelig aan de achterkant. Het lijkt wel of hij een lekke band heeft, maar dat is niet zo. Als er hobbels in het wegdek zitten, maar soms ook zonder dat die er (zichtbaar) in zitten, zwabbert de achterkant flink in snelle/flauwe bochten.
Als ik tijdens het rijden met het stuur of mijn gewicht snel heen en weer ga, voelt het of de brommer van rubber is. Net als een oude damesfiets.

Ik heb gekeken naar het achterwiel, en die zit goed vast, geen spaken los/gebroken volgens mij, en de bussen van de achterbrug heb ik kort geleden vervangen. Het mag niet baten.

Ik weet dat de achterbrug zelf niet best meer is, het staal is dun. Maar als er geen scheurtjes in zitten, zal je dat toch niet merken?
Als ik flink aan het achterwiel trek en duw, kan ik hem wel ietsje heen en weer wringen, maar dat lijkt me normaal, toch?
De achterschokbrekers zijn wel slecht. Die veren heerlijk, maar dempen niets. Zou het kunnen dat het voelt als zwabberen (links-rechts) terwijl het eigenlijk deinen van de vering is?

Wat merk je dan vooral van versleten dempers?

Is er nog iets wat ik kan checken voordat ik nieuwe schokbrekers aanschaf?

NIX
chaly addict
Berichten: 18799
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: zwabberen en deinen

Bericht door NIX »

Schokkers kunnen inderdaad niet meer dempen en slap zijn, maar vlak ook de voorkant niet uit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

Voorkant zelfde verhaal. Weing tot geen speling, veert heerlijk maar dempt niets.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3935
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: zwabberen en deinen

Bericht door wim V8 »

Demping is heel erg belangrijk.
Niet werkende dempers zorgen voor erge gevaarlijke deining.
Als je voor en achter geen demping hebt is het natuurlijk dubbel op en nog erger.
Als alles verder goed is en spelingvrij, goede banden dan is de demping/vering zeker de oorzaak.
Pas op met nieuwe achter veren/dempers kopen, vaak zijn ze keihard en niet de goede.
Zorg voor originele of beter reviseer de oude, ik weet niet of dat kan bij Honda veren.
Voorvork is zeker te reviseren, na revisie is de goede olie eigenlijk het belangrijkste en bepaalt je hele nieuwe veer/demper beleving.
Tussen de vorkpoten zit vaak een stabilisator of een versteviging verwerkt in het voorspatbord, dit is ook redelijk belangrijk.
Als bij een C de vooras te los zit kunnen de veren/dempers ook vreemde bewegingen maken tov elkaar.
Dus de voornaaf moet goed tussen de schommelarmen geklemd zitten.
Is de achterbrug zo erg verrot dan? Die moet wel zeer verroest zijn wil die gaan torderen/buigen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

Dank voor je uitgebreide reactie. De achterbrug is lelijk, ik heb er al eens wat aan gelast, en hij zal wel eens nieuw moeten. Maar denk eigenlijk dat ik vooral het wiel zelf, de rubbers van de brug, en misschien een heel klein beetje de brug zelf verwring als ik aan het wiel trek en duw. Er zit maar erg weinig beweging in hoor. En lastig te zien op zijn standaard in je eentje in het donker.

Ik zou op zich graag de achterdempers reviseren, maar weet niet of dat kan bij deze ori hoge oren/korte dempers? Het is een tt c50.
Ik zag dat nieuwe voorschokkers voor deze c50, met tapeindjes bovenop, niet zo best zijn? Zouden deze ook te reviseren zijn?

Ik weet nu dat ik het vooral in de schokbrekers voor en achter moet zoeken.

En ik zal de voorvork en voorwielas even checken.

Bedankt!

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: zwabberen en deinen

Bericht door iclaudius »

Als er weinig beweging in het achtergebeuren zit (maar toch beweging)merk je dat aanzienlijk met het rijden..En als er een APK zou zijn??(kom je er niet mee weg).Tel alle kilo's maar eens op wat er op je wieltjes staat, en dan ook nog optrekken en afremmen...zijn toch behoorlijke krachten allemaal

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

Dan misschien eerst ori-dempers voor en achter reviseren. Is daar een faq of andere handleiding van voor een c?
En als dat niet voldoende verbetering brengt ga ik maar eens aan de achterbrug werken

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: zwabberen en deinen

Bericht door nielspbr »

Ik verdenk voornamelijk de bussen van de achterbrug.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

De rubbers? Die zijn vernieuwd. Of bedoel je ruimte op de as? Als je die goed vast draait, moet het goed zijn toch?

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2515
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: zwabberen en deinen

Bericht door MrSinga »

Ben C50 schreef: 22 dec 2017 16:48 De rubbers? Die zijn vernieuwd. Of bedoel je ruimte op de as? Als je die goed vast draait, moet het goed zijn toch?
De bussen zitten in de brug waar uw as door gaat. Het is niet omdat het vernieuwd is dat je eens geen slechte kunt hebben.
Nu, veringen die het laten afweten is toch iets aardigs hoor. M’n MSX, 25K en going, begint ook aardig te sturen. Vorkolie is gewoon op. Veert nog perfect, maar dempt gewoon niet meer deftig. En je voelt in een bocht echt het verschil tussen de poten. Dus beide gaan nu uiteen om terug op punt te zetten

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

Iemand wel eens geprobeerd om c50 achterdempers, dan wel voor dempers uit elkaar te halen? Voordat im heel veel moeite doe om die plastic kappen er heel af te krijgen en er vervolgens achter te komen dat ze niet open kunnen voor revisie....

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

Zijn ze sealed for life?

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5157
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: zwabberen en deinen

Bericht door stoterstangen90 »

de dempers kunnen volgens mij niet open. Althans, maar één keer
Afbeelding

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: zwabberen en deinen

Bericht door Ben C50 »

Ok. Ik ga nieuwe kopen, krijg die kappen er ook niet af...

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5157
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: zwabberen en deinen

Bericht door stoterstangen90 »

Die oude kunnen naar Nix
Afbeelding

Plaats reactie