Pagina 1 van 2

Nieuwe Accu

Geplaatst: 16 dec 2017 16:15
door KPR
Hallo,
Ik ben van plan een nieuwe accu te kopen voor mijn Kymco K-Pipe. De huidige accu is echt op. Hij laad ook bijna nietmeer op. Ik heb buiten mijn gewone verbruikers ook nog handvatvewarming en extra led op de accu aangesloten. Ik wilde een accu kopen met een iets hogere ampérage. Kan dit?

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 16 dec 2017 16:49
door Viertakt
Amperage bestaat niet, capaciteit wel. En ja dat kan vast, of dat kan in de zelfde maat als je huidige accu, geen idee.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 16 dec 2017 16:58
door KPR
Viertakt schreef: 16 dec 2017 16:49 Amperage bestaat niet, capaciteit wel. En ja dat kan vast, of dat kan in de zelfde maat als je huidige accu, geen idee.
Wat wilt de 6A op een accu bv deze: (https://www.zandri.nl/accu-ytx7a-bs-12v ... -nitr.html) dan zeggen?

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 17 dec 2017 00:12
door nielspbr
Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 17 dec 2017 13:00
door KPR
nielspbr schreef: 17 dec 2017 00:12 Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.

Dus een brommer accu kan dat simpelweg niet aan? T enige wat ik mss kan doen is 10 minuten voor dat ik op mijn bestemming aan kom de verwarming al uit zetten zodat de accu wat kan laden.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 17 dec 2017 14:36
door Daan1508
KPR schreef: 16 dec 2017 16:58 Wat wilt de 6A op een accu bv deze: (https://www.zandri.nl/accu-ytx7a-bs-12v ... -nitr.html) dan zeggen?
Die 6A is simpelweg een verkeerd gebruikte term. Even een natuurkundelesje:
  • Stroom, wordt soms amperage genoemd.
  • Stroom is een grootheid die je vertelt hoeveel lading er per seconde langs een bepaald punt komt.
  • Eenheid=Ampere (A) (=C/s voor de nerds)
  • Capaciteit
  • Capaciteit is een grootheid die je vertelt hoeveel lading bevat is.
  • Eenheid=Ampere*uur (Ah) (=C*h/s voor de nerds)
Aan de capaciteit kun je zien hoe lang je een bepaalde stroom uit een accu kunt trekken, voordat de accu leeg is.
Als voorbeeld: Stel een accu met capaciteit 6 Ah. Uit deze accu kun je een uur lang 6 A trekken, en dan is deze leeg. Maar ook 3 A, 2 uur lang. Je snapt wel hoe dat werkt!

----
KPR schreef: 17 dec 2017 13:00 Dus een brommer accu kan dat simpelweg niet aan? T enige wat ik mss kan doen is 10 minuten voor dat ik op mijn bestemming aan kom de verwarming al uit zetten zodat de accu wat kan laden.
Het heeft helemaal niks met de capaciteit van de accu te maken, wel met de laadinrichting.
Onze Hondabrommers leveren niet genoeg stroom om allemaal extra's te voeden, en dan nog genoeg over te hebben om de accu mee op te laden.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 17 dec 2017 17:14
door nielspbr
Vergelijk de accu met een emmer, je handvatverwarming met een dikke straal en het laadvermogen van je ontsteking met een halfopen kraan. Die halfopen kraan wordt een druppelend kraantje zo snel je het gas loslaat, remt of knippert.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 17 dec 2017 17:41
door NIX
De accu is ook niet bedoeld voor constante bronnen, maar voor piekbelastingen zoals knippers, toeter en remlicht.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 17 dec 2017 22:46
door stoterstangen90
nielspbr schreef: 17 dec 2017 17:14 Vergelijk de accu met een emmer, je handvatverwarming met een dikke straal en het laadvermogen van je ontsteking met een halfopen kraan. Die halfopen kraan wordt een druppelend kraantje zo snel je het gas loslaat, remt of knippert.
Precies, je handvatverwarming is zeg maar een groot gat in de emmer.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 18 dec 2017 11:25
door Viertakt
nielspbr schreef: 17 dec 2017 17:14 Vergelijk de accu met een emmer, je handvatverwarming met een dikke straal en het laadvermogen van je ontsteking met een halfopen kraan. Die halfopen kraan wordt een druppelend kraantje zo snel je het gas loslaat, remt of knippert.
Dit dus, al heb je een accukar van 1000Ah achter je brommer, als je ze sneller leegtrekt dan dat je ze bij kunt laden, heeft een grotere accu geen bal nut.

Plus het feit dat een accukar van 1000Ah niet in je accubakje past.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 18 dec 2017 15:31
door gerbrandicus
nielspbr schreef: 17 dec 2017 00:12 Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.
Honda bewijst dat het kan met de MD50, MD70 en MD90.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 18 dec 2017 16:04
door NIX
Dat zullen wel geen eenvoudige enkele spoeltjes zijn, dat zijn waarschijnlijk dikke sterren.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 18 dec 2017 17:18
door butt head
wat leren we hier dus uit.
even langs de auto sloop voor een auto dynamo en een auto accu.
het vsnaar poelie verwissel je voor een tandwiel en je hobbyt dat ding ergens tussen je achterwiel en blok dus danig dat de ketting over het tandwiel loopt van de dynamo. of je bakt aan je vliegwiel een poelie en knutselt de dynamo boven op het blok ergens. riem of vsnaar er op.
vervolgens knoop je de accu op het bagage rek. maak een draad van het huis van de dynamo naar de min pool en een draad van de aansluitingen die er op zitten waar prik op zit aan de plus pool.
sluit vervolgens je handschoen verwarming aan op deze accu en je hebt heerlijk warme handjes als je op school aan komt.
moet je wel blijven rijden om de accu op te laden maar dat moet wel lukken denk ik.

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 18 dec 2017 18:52
door Ben C50
Top, ga ik doen

Re: Nieuwe Accu

Geplaatst: 18 dec 2017 20:01
door nielspbr
gerbrandicus schreef: 18 dec 2017 15:31
nielspbr schreef: 17 dec 2017 00:12 Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.
Honda bewijst dat het kan met de MD50, MD70 en MD90.
Postbode Pat houdt wel van warme handjes.
(nooit geweten dat de m voor mail stond, dacht dat de M's altijd tweetakkers waren)