Nieuwe Accu

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Nieuwe Accu

Bericht door KPR »

Hallo,
Ik ben van plan een nieuwe accu te kopen voor mijn Kymco K-Pipe. De huidige accu is echt op. Hij laad ook bijna nietmeer op. Ik heb buiten mijn gewone verbruikers ook nog handvatvewarming en extra led op de accu aangesloten. Ik wilde een accu kopen met een iets hogere ampérage. Kan dit?

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Nieuwe Accu

Bericht door Viertakt »

Amperage bestaat niet, capaciteit wel. En ja dat kan vast, of dat kan in de zelfde maat als je huidige accu, geen idee.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Nieuwe Accu

Bericht door KPR »

Viertakt schreef: 16 dec 2017 16:49 Amperage bestaat niet, capaciteit wel. En ja dat kan vast, of dat kan in de zelfde maat als je huidige accu, geen idee.
Wat wilt de 6A op een accu bv deze: (https://www.zandri.nl/accu-ytx7a-bs-12v ... -nitr.html) dan zeggen?
Laatst gewijzigd door KPR op 17 dec 2017 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Nieuwe Accu

Bericht door nielspbr »

Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.

KPR
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jul 2016 13:28
Bezit: Honda (Kymco) K-Pipe 50cc

Re: Nieuwe Accu

Bericht door KPR »

nielspbr schreef: 17 dec 2017 00:12 Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.

Dus een brommer accu kan dat simpelweg niet aan? T enige wat ik mss kan doen is 10 minuten voor dat ik op mijn bestemming aan kom de verwarming al uit zetten zodat de accu wat kan laden.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Nieuwe Accu

Bericht door Daan1508 »

KPR schreef: 16 dec 2017 16:58 Wat wilt de 6A op een accu bv deze: (https://www.zandri.nl/accu-ytx7a-bs-12v ... -nitr.html) dan zeggen?
Die 6A is simpelweg een verkeerd gebruikte term. Even een natuurkundelesje:
  • Stroom, wordt soms amperage genoemd.
  • Stroom is een grootheid die je vertelt hoeveel lading er per seconde langs een bepaald punt komt.
  • Eenheid=Ampere (A) (=C/s voor de nerds)
  • Capaciteit
  • Capaciteit is een grootheid die je vertelt hoeveel lading bevat is.
  • Eenheid=Ampere*uur (Ah) (=C*h/s voor de nerds)
Aan de capaciteit kun je zien hoe lang je een bepaalde stroom uit een accu kunt trekken, voordat de accu leeg is.
Als voorbeeld: Stel een accu met capaciteit 6 Ah. Uit deze accu kun je een uur lang 6 A trekken, en dan is deze leeg. Maar ook 3 A, 2 uur lang. Je snapt wel hoe dat werkt!

----
KPR schreef: 17 dec 2017 13:00 Dus een brommer accu kan dat simpelweg niet aan? T enige wat ik mss kan doen is 10 minuten voor dat ik op mijn bestemming aan kom de verwarming al uit zetten zodat de accu wat kan laden.
Het heeft helemaal niks met de capaciteit van de accu te maken, wel met de laadinrichting.
Onze Hondabrommers leveren niet genoeg stroom om allemaal extra's te voeden, en dan nog genoeg over te hebben om de accu mee op te laden.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Nieuwe Accu

Bericht door nielspbr »

Vergelijk de accu met een emmer, je handvatverwarming met een dikke straal en het laadvermogen van je ontsteking met een halfopen kraan. Die halfopen kraan wordt een druppelend kraantje zo snel je het gas loslaat, remt of knippert.

NIX
chaly addict
Berichten: 18799
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuwe Accu

Bericht door NIX »

De accu is ook niet bedoeld voor constante bronnen, maar voor piekbelastingen zoals knippers, toeter en remlicht.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5157
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Nieuwe Accu

Bericht door stoterstangen90 »

nielspbr schreef: 17 dec 2017 17:14 Vergelijk de accu met een emmer, je handvatverwarming met een dikke straal en het laadvermogen van je ontsteking met een halfopen kraan. Die halfopen kraan wordt een druppelend kraantje zo snel je het gas loslaat, remt of knippert.
Precies, je handvatverwarming is zeg maar een groot gat in de emmer.
Afbeelding

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Nieuwe Accu

Bericht door Viertakt »

nielspbr schreef: 17 dec 2017 17:14 Vergelijk de accu met een emmer, je handvatverwarming met een dikke straal en het laadvermogen van je ontsteking met een halfopen kraan. Die halfopen kraan wordt een druppelend kraantje zo snel je het gas loslaat, remt of knippert.
Dit dus, al heb je een accukar van 1000Ah achter je brommer, als je ze sneller leegtrekt dan dat je ze bij kunt laden, heeft een grotere accu geen bal nut.

Plus het feit dat een accukar van 1000Ah niet in je accubakje past.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Nieuwe Accu

Bericht door gerbrandicus »

nielspbr schreef: 17 dec 2017 00:12 Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.
Honda bewijst dat het kan met de MD50, MD70 en MD90.

NIX
chaly addict
Berichten: 18799
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuwe Accu

Bericht door NIX »

Dat zullen wel geen eenvoudige enkele spoeltjes zijn, dat zijn waarschijnlijk dikke sterren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8896
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Nieuwe Accu

Bericht door butt head »

wat leren we hier dus uit.
even langs de auto sloop voor een auto dynamo en een auto accu.
het vsnaar poelie verwissel je voor een tandwiel en je hobbyt dat ding ergens tussen je achterwiel en blok dus danig dat de ketting over het tandwiel loopt van de dynamo. of je bakt aan je vliegwiel een poelie en knutselt de dynamo boven op het blok ergens. riem of vsnaar er op.
vervolgens knoop je de accu op het bagage rek. maak een draad van het huis van de dynamo naar de min pool en een draad van de aansluitingen die er op zitten waar prik op zit aan de plus pool.
sluit vervolgens je handschoen verwarming aan op deze accu en je hebt heerlijk warme handjes als je op school aan komt.
moet je wel blijven rijden om de accu op te laden maar dat moet wel lukken denk ik.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 925
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Nieuwe Accu

Bericht door Ben C50 »

Top, ga ik doen

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16146
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Nieuwe Accu

Bericht door nielspbr »

gerbrandicus schreef: 18 dec 2017 15:31
nielspbr schreef: 17 dec 2017 00:12 Handvatverwarming op een brommeraccu/ontsteking en dan nog hopen dat je accu van welke capaciteit dan ook geladen blijft. Keep dreaming.
Honda bewijst dat het kan met de MD50, MD70 en MD90.
Postbode Pat houdt wel van warme handjes.
(nooit geweten dat de m voor mail stond, dacht dat de M's altijd tweetakkers waren)

Plaats reactie