Dik blok, kleine carb
Geplaatst: 11 dec 2017 16:10
Ik hou niet van bezopen hard rijden, maar wel van een beetje koppel en lekker doorrijden met lage toerentallen. Daarom heb ik een tijdje geleden een 125cc blok onder mijn Bamidax gehangen. Er zat een 20mm carburateur bij, maar omdat het spruitstuk daarvan een schuine flens heeft en daarachter zo'n lelijk powahfiltah hangt, heb ik de originele 16mm carb van mijn 50cc blokje erop aangesloten.
En dat rijdt echt wel lekker. Superveel koppel en als het moet een top van 85/90 bij een niet al teveel toeren. Op de GPS 70km/u rijdt nu zo heerlijk rustig - precies hoe ik het wilde hebben. (De bougie is met met een sproeier 80 nog wel wat te licht, dus daar moet ik nog even naar kijken).
Maar nu vraag ik me af: hoe zit dat nou precies met carburateurdiameters. Stel dat ik de 20mm zou aansluiten: ga ik dan meer verbruiken? Hij trekt meer lucht, dus ook meer benzine vanwege de benodigde(?) grotere sproeier. Of is het verbruik puur afhankelijk van hoeveel toeren het blok draait, of hoever ik het gas opendraai. Ik zou denken: minder gas geven met een 20mm carb is hetzelfde als vol gas met een 16mm carb, dus het maakt bij gelijke snelheid geen drol uit voor het verbruik. Of denk ik te simpel?
En dat rijdt echt wel lekker. Superveel koppel en als het moet een top van 85/90 bij een niet al teveel toeren. Op de GPS 70km/u rijdt nu zo heerlijk rustig - precies hoe ik het wilde hebben. (De bougie is met met een sproeier 80 nog wel wat te licht, dus daar moet ik nog even naar kijken).
Maar nu vraag ik me af: hoe zit dat nou precies met carburateurdiameters. Stel dat ik de 20mm zou aansluiten: ga ik dan meer verbruiken? Hij trekt meer lucht, dus ook meer benzine vanwege de benodigde(?) grotere sproeier. Of is het verbruik puur afhankelijk van hoeveel toeren het blok draait, of hoever ik het gas opendraai. Ik zou denken: minder gas geven met een 20mm carb is hetzelfde als vol gas met een 16mm carb, dus het maakt bij gelijke snelheid geen drol uit voor het verbruik. Of denk ik te simpel?