Dik blok, kleine carb

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Dik blok, kleine carb

Bericht door Roel »

Ik hou niet van bezopen hard rijden, maar wel van een beetje koppel en lekker doorrijden met lage toerentallen. Daarom heb ik een tijdje geleden een 125cc blok onder mijn Bamidax gehangen. Er zat een 20mm carburateur bij, maar omdat het spruitstuk daarvan een schuine flens heeft en daarachter zo'n lelijk powahfiltah hangt, heb ik de originele 16mm carb van mijn 50cc blokje erop aangesloten.

En dat rijdt echt wel lekker. Superveel koppel en als het moet een top van 85/90 bij een niet al teveel toeren. Op de GPS 70km/u rijdt nu zo heerlijk rustig - precies hoe ik het wilde hebben. (De bougie is met met een sproeier 80 nog wel wat te licht, dus daar moet ik nog even naar kijken).

Maar nu vraag ik me af: hoe zit dat nou precies met carburateurdiameters. Stel dat ik de 20mm zou aansluiten: ga ik dan meer verbruiken? Hij trekt meer lucht, dus ook meer benzine vanwege de benodigde(?) grotere sproeier. Of is het verbruik puur afhankelijk van hoeveel toeren het blok draait, of hoever ik het gas opendraai. Ik zou denken: minder gas geven met een 20mm carb is hetzelfde als vol gas met een 16mm carb, dus het maakt bij gelijke snelheid geen drol uit voor het verbruik. Of denk ik te simpel?

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Dik blok, kleine carb

Bericht door NIX »

Denk eens aan stoïchometrisch mengsel en de hoeveelheid lucht die door een 20mm kan. Die heeft een oppervlak die meer dan 2x zo groot is als je 16mm. Dus ja, hij gaat veel meer gebruiken. Je 16mm heeft wel als voordeel dat de luchtsnelheid lekker hoog is, dus mooie verneveling van je mengsel, dus nog zuiniger rijden met 70 dan met een 20mm.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Roel
4T-MSB regular
Berichten: 274
Lid geworden op: 23 jul 2009 00:54
Bezit: CD50, C310s, Amigo
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Dik blok, kleine carb

Bericht door Roel »

Ok bedankt, duidelijk. De grotere hoeveelheid lucht die door een grotere carb gaat heeft als ik het goed begrijp een grotere sproeier nog om tot een goede benzine/lucht verhouding te komen. Er gaat per slag gewoon meer mengsel je cilinder in, dus ook meer benzine.

Dan hou ik de 16 er mooi op, want naast oud wijf dat van rustig toeren houdt, ben ik ook zuunig. Hij trekt nu in alle versnellingen door tot (volgens mij) het maximale van wat het blokje aankan, alleen in zijn vier blijft hij als het ware "hangen" bij 85km/u, iets minder bij tegenwind of bergop. Daar kan ik prima mee leven!



Iemand nog belangstelling voor een splinternieuwe 20mm carb met spruitstuk en powahfilta? (Zit gek genoeg af fabriek wel een sproeier 70 in, lijkt me veel te klein)

Plaats reactie