vervangen binnenpoten ss50

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Julesmetdess50
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 nov 2016 19:33
Bezit: Honda ss50 met 100cc lifan blok

vervangen binnenpoten ss50

Bericht door Julesmetdess50 »

Hallo allemaal,

Helaas ben ik pasgeleden met mijn domme kop tegen een auto aangereden. Nu zijn allebei mijn voorvorkpoten verbogen en dus aan vervanging toe, daarnaast zat er links al een tijdje standaard olie op de binnenpoot dat dan soms erg, soms bijna niet, onderaan de buitenpoot op de grond drupte.

Nu is mijn vraag, hoe vervang ik een binnenpoot en zijn er dingen waar ik op moet letten? Hoe kan ik dan meteen het probleem van de lekkende olie oplossen?


groetjes en alvast bedankt!

Julius de Koning.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: vervangen binnenpoten ss50

Bericht door butt head »

inhoud olie zou volgens mij 70ml moeten zijn.

er zijn nieuwe reproductie poten te koop, koop er gelijk een paar keringen bij

voorvork poot uit de ss halen en ontdoen van veren en rubber.
de ceegring los halen.
olie er uitlaten lopen m6 boutje onder aan de poot en de dop boven aan de poot. zorg dat ze goed leeg zijn.
omdat je binnenpoten toch krom zijn zet hem met het chroom in de bank schroef.
en dan moet je de onderpoot los trekken dus van de bankschroef weg. dit kan goed vast zitten dus je zal gepast geweld moeten gebruiken.
dus harder trekken als je savonds doet.

als je het los heb zet je de bussen over op de nieuwe poot en de kering gewoon alles op de zelfde volgorde over zetten.
dan weer het in elkaar duwen. ceegring er in. vork terug in de ss.
wiel er weer in. ding maximaal in de veren drukken dan de olie er in gieten.
bij voorkeur dikke motor olie of speciale voorvork olie.

succes
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1288
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: vervangen binnenpoten ss50

Bericht door SuzuhaTR1 »

Prima omschreven, kleine tips.:

Laat het onderste m6 boutje nog even zitten en 'pomp' de olie eruit...poot onderste boven en de chromen topbout eruit...bak eronder en pompen maar.

Soms zitten de keerringen echt muurvast, de boel schoonmaken/krabben helpt al.

Om de binnenpoot weer helemaal bovenin te krijgen tot 'in' de kroonplaat,, pak je de voorwielas, die steek je door de kroonplaat, draai hem een stukje in de binnenpoot...flink trekken en als je in de buurt zit, draai dan de chromen bout aan in het T-stuk. De rest doe je dan met de ori korte bout.

Ik doe altijd 120cc gewone motorolie per poot in de SS'jes. Terwijl hij gewoon op de standaard staat.

Succes!
Laatst gewijzigd door SuzuhaTR1 op 20 sep 2017 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18831
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: vervangen binnenpoten ss50

Bericht door NIX »

Ik doe er ook 120cc olie in. 20W50, dat dempt lekker. Als de keerringen erg vast zitten, de poten ter hoogte van de keerringen flink heet stoken. Vergeet niet de nieuwe keerringen even in te olien.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

William v d
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 mei 2018 08:48
Bezit: Honda Dax ST50
Locatie: Bollenstreek

Re: vervangen binnenpoten ss50

Bericht door William v d »

Ik weet dat het een oud topic is maar heb vanavond zelf geprobeerd de voorvorkpoten van mijn SS50 te verwijderen en liep ook vast bij het loshalen van de keerring. Heb deze net gekocht dus ben nog niet heel bekend met alle details van een SS50.
Door het vastzetten van de onderpoot zou je de keerring eruit moeten kunnen halen door deze met de binnenpoot eruit te tikken. Vraag me hierbij echter af of de ringen en bussen aan de binnenkant hierbij niet beschadigen? Ben een beetje voorzichtig omdat ik heb gemerkt dat het lastig is om aan onderdelen te komen.

Op de tekening bedoel ik items 8 t/m 11.
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18831
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: vervangen binnenpoten ss50

Bericht door NIX »

Onderpoot in de bankschroef, met de verfstripper ter hoogte van de keerring de boel flink heet maken en als een dolgeworden jekko de binnenpoot eruit rukken. Pas stoppen met jensen als hij eruit is. Het is een hardnekkige rot keerring, geen millennial. En de bus ook niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: vervangen binnenpoten ss50

Bericht door Dennis »

kromme poten zijn soms best wel recht te maken met een werkplaatspers. Als het loopvlak van de binnenpoot waar de keerring komt, nog goed is, dan best de moeite waard. Maar meestal zijn ze slecht. Ik zoek nog 1 goeie, evt. krom. originele binnenpoot.

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

Plaats reactie