Takegawa smering probleem

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door gerbrandicus »

Ik gok dat er weinig mis is met de pomp. Ik zie wel wat slijtage, maar durf van op een foto niet te zeggen of dat nou meer of minder dat normaal is. Dat er bij je testje niets uitkwam hoeft niet representatief te zijn. Je moet toch best draaien met de hand om er wat olie uit te krijgen soms.
Je pomp heeft daarbij weinig met je smallend te maken. Vergelijk je smallend even met een Honda kruk. Als er geen gaatje zit waar hij bij HM wel zit, dan zou ik concluderen dat dat het probleem is geweest. Misschien kan je je dan beroepen op de consumentenrecht, ivm productiefout. Krijg je het deksel op de neus van de verkoper, dan zou ik rechtstreeks bij Takegawa proberen. Wie niet waagt...

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door MrSinga »

MotoCD schreef:
gerbrandicus schreef:Ik las eens dat Takegawa krukassen in het verleden nogal eens een smallend smeer probleem hadden omdat het gaatje bovenop ontbrak. En ik zie hier aan de bovenkant ook geen smeergaatje, alleen aan de onderkant. Misschien dat eens onderzoeken.
Anders kan ik er ook eens naar kijken.
Klopt, dit was ook mijn eerste gedachte, waarom zit er geen gaten in voor de smering van de pistonpen, zoals bij elke normale krukas.
Nu heb je een probleem als de smering vanuit de oliepomp niet voldoende is of stopt.

Ik denk dat ik de oliepomp weer in elkaar zet en nogmaals dubbelcheck of er geen olie uit komt en waarom niet.
zit bij geeneen Takegawa erin hoor... Enkel Kitaco heeft dat gaatje bovenaan ook.
Als je foto's op site motorkit bekijkt en zelfs de kits bekijkt zie je bij geen Takegawa extra gaatje.

MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
Bezit: CD50 SS50 Z50M

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door MotoCD »

MrSinga schreef: zit bij geeneen Takegawa erin hoor... Enkel Kitaco heeft dat gaatje bovenaan ook.
Als je foto's op site motorkit bekijkt en zelfs de kits bekijkt zie je bij geen Takegawa extra gaatje.

Deze drijfstang van Takegawa heeft weer wel een smeergaatje onderop zitten.
imagemagic.php.jpeg
imagemagic.php.jpeg (66.56 KiB) 701 keer bekeken
http://www.trp-productions.de/connectin ... -3593.html

TRP ka in ieder geval de krukas reviseren voor me, dus dat is mooi.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door gerbrandicus »

Gaatje onderin heeft jouw smallend ook.

MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
Bezit: CD50 SS50 Z50M

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door MotoCD »

gerbrandicus schreef:Gaatje onderin heeft jouw smallend ook.
Die had ik niet gezien, ik dacht dat de smering van het smallend misschien via de drijfstang door de oliepomp gevoed werd.

Dan is het probleem door iets anders veroorzaakt.
Een ander ding zou de temperatuur kunnen zijn, ik had nog geen oliekoeler gemonteerd, vanwege het inrijden.
Misschien dat het te warm is geworden en daardoor de oliefilm te dun is geweest, waardoor de pistonpen is vastgelopen.

MrSinga
4T-MSB zombie
Berichten: 2525
Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes
Locatie: Santa-Cruz, Belgium

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door MrSinga »

Dat klinkt eerder realistisch... en vooral ook welke olie heb je gebruikt?
Nu, bij inrijden gaat de temperatuur sowieso ietke hoger zitten. En best direct koeler dus

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door butt head »

hoe warm is hij geworden of had je er geen thermometer in?
misschien is het iets om een 10w60 olie te gaan gebruiken. dat is vaak wat beter voor blokken die zwaar belast worden. maar dat riedeltje zal je vast wel bekend zijn
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

MotoCD
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
Bezit: CD50 SS50 Z50M

Re: Takegawa smering probleem

Bericht door MotoCD »

De gebruikte olie is Valvoline Durablend 10W40.

Plaats reactie