Takegawa smering probleem
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
- Bezit: CD50 SS50 Z50M
Takegawa smering probleem
Een tijdje terug heb ik een 125 Takegawa 4v setje gemonteerd op mijn nieuw type C90 blok, inclusief 300% oliepomp.
Na 700km inrijden een aantal keer wat langere stukken vol gas gereden te hebben, begon er een bij geluid uit de motor op te vallen. Voor de zekerheid heb ik de cilinder er afgehaald, de piston pen was vast gelopen in de drijfstang en er zat speling op de zuiger en pistonpen.
Het lijkt er op dat er onvoldoende smering is geweest, ondanks dat er voldoende schone olie in het motorblok zat.
Heeft er iemand dit eerder meegemaakt of een idee wat het zou kunnen zijn?
Elke tip is welkom.
- MotoCD
Na 700km inrijden een aantal keer wat langere stukken vol gas gereden te hebben, begon er een bij geluid uit de motor op te vallen. Voor de zekerheid heb ik de cilinder er afgehaald, de piston pen was vast gelopen in de drijfstang en er zat speling op de zuiger en pistonpen.
Het lijkt er op dat er onvoldoende smering is geweest, ondanks dat er voldoende schone olie in het motorblok zat.
Heeft er iemand dit eerder meegemaakt of een idee wat het zou kunnen zijn?
Elke tip is welkom.
- MotoCD
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Takegawa smering probleem
Hoe zien de oliezeef en de inhoud van de oliecentrifuge eruit? Busje/veertje bij het koppelingdeksel nog op hun plek?
-
- 4T-MSB regular
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
- Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning - Locatie: Ergens tussen TX en HHW
Re: Takegawa smering probleem
Moest voor de 300% oliepomp het kanaaltje nog opgeboord worden of hoeft dat niet bij een c90 blok?
Succes
Succes
-
- chaly addict
- Berichten: 18833
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Takegawa smering probleem
Check even of er wel olie (of remreiniger) uit het smeergaatje komt als het in de rechtertap gespoten wordt.
Maar ik verdenk ook een stukje metaal dat in de leiding achtergebleven was en er uiteindelijk daar weer uit kwam. Of een stukje kooi uit het bigend oid.
Maar ik verdenk ook een stukje metaal dat in de leiding achtergebleven was en er uiteindelijk daar weer uit kwam. Of een stukje kooi uit het bigend oid.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
- Bezit: CD50 SS50 Z50M
Re: Takegawa smering probleem
Het gaatje van de oliepomp uitgang linksonder is 1.5mm.
Wanneer ik de motor draai en ook de oliepomp as komt er geen olie uit het gaatje...
Ik zal de oliepomp eens verder onderzoeken.
Wanneer ik de motor draai en ook de oliepomp as komt er geen olie uit het gaatje...
Ik zal de oliepomp eens verder onderzoeken.
- ReezYard
- 4T-MSB addict
- Berichten: 687
- Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
- Locatie: Cheese Town (N-H).
- Contacteer:
Re: Takegawa smering probleem
Ook het tandwiel aan de linkerzijde vh blok, achter de grondplaat van de ontsteking.MotoCD schreef: ........
Ik zal de oliepomp eens verder onderzoeken.
Ik ben nog al eens 'n glad gesleten exemplaar tegen gekomen .....
Succes!
Groet, ennuh...... gas zit rechts!
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Takegawa smering probleem
Oliegaatje richting cilinder hoort bij gebruik van een 300% pomp 2 millimeter te zijn. Maar daar krijg je geen olietekort op de drijfstang van.
En als er niets uit de oliepomp komt vrees ik ook voor de inhoud van dat dure kopje.
En als er niets uit de oliepomp komt vrees ik ook voor de inhoud van dat dure kopje.
-
- moppersmurf
- Berichten: 8903
- Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
- Bezit: paar brommers
- Locatie: neede gelderland
Re: Takegawa smering probleem
ik zou toch is je olie pomp aandrijving controleren. ook de pakking achter de pomp en of je wel de goede pomp hebt voor je carters.
ik praat niet alleen maar poep
bami = bami. troep = troep.
bami = bami. troep = troep.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2533
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Takegawa smering probleem
En of de pomp wel nog goed is...
- gerbrandicus
- Astrealover
- Berichten: 1976
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
- Locatie: Gorinchem
Re: Takegawa smering probleem
Ik las eens dat Takegawa krukassen in het verleden nogal eens een smallend smeer probleem hadden omdat het gaatje bovenop ontbrak. En ik zie hier aan de bovenkant ook geen smeergaatje, alleen aan de onderkant. Misschien dat eens onderzoeken.
Anders kan ik er ook eens naar kijken.
Anders kan ik er ook eens naar kijken.
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2533
- Lid geworden op: 28 jan 2007 22:19
- Bezit: Vaillante;
MSX125
ST70
Z50A K3
En een berg projectjes - Locatie: Santa-Cruz, Belgium
Re: Takegawa smering probleem
de 50mm krukassen, 6V type idd.gerbrandicus schreef:Ik las eens dat Takegawa krukassen in het verleden nogal eens een smallend smeer probleem hadden omdat het gaatje bovenop ontbrak. En ik zie hier aan de bovenkant ook geen smeergaatje, alleen aan de onderkant. Misschien dat eens onderzoeken.
Anders kan ik er ook eens naar kijken.
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Takegawa smering probleem
Het is in ieder geval niet de originele 49,5 kruk, daar zijn geen 4v setjes voor.
Welke kit is het precies?
Welke kit is het precies?
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
- Bezit: CD50 SS50 Z50M
Re: Takegawa smering probleem
Het gaat om zo'n 125cc setje, alleen de zuiger is van het hogere model.
Voor 12v blok, 54mm slag krukas.
Voor 12v blok, 54mm slag krukas.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
- Bezit: CD50 SS50 Z50M
Re: Takegawa smering probleem
Het oliepomp aandrijftandwiel had ik bij het in elkaar zetten vernieuwd, die ziet er dan ook nog goed uit.
De oliepomp ziet er gewoon uit, ik zie niets abnormaals. Het 1.5mm gaatje zat niet verstopt, er zat ook geen vuil in, in het zeefje zaten een paar kleine stukjes metaal, waarschijnlijk afkomstig van de zuiger. Ik had alle blokdelen voor montage in de terpentine schoongemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik heb maar een rits foto's gemaakt, misschien zien jullie iets.
De oliepomp ziet er gewoon uit, ik zie niets abnormaals. Het 1.5mm gaatje zat niet verstopt, er zat ook geen vuil in, in het zeefje zaten een paar kleine stukjes metaal, waarschijnlijk afkomstig van de zuiger. Ik had alle blokdelen voor montage in de terpentine schoongemaakt, dus daar kan het niet aan liggen.
Ik heb maar een rits foto's gemaakt, misschien zien jullie iets.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 12 apr 2014 08:45
- Bezit: CD50 SS50 Z50M
Re: Takegawa smering probleem
Klopt, dit was ook mijn eerste gedachte, waarom zit er geen gaten in voor de smering van de pistonpen, zoals bij elke normale krukas.gerbrandicus schreef:Ik las eens dat Takegawa krukassen in het verleden nogal eens een smallend smeer probleem hadden omdat het gaatje bovenop ontbrak. En ik zie hier aan de bovenkant ook geen smeergaatje, alleen aan de onderkant. Misschien dat eens onderzoeken.
Anders kan ik er ook eens naar kijken.
Nu heb je een probleem als de smering vanuit de oliepomp niet voldoende is of stopt.
Ik denk dat ik de oliepomp weer in elkaar zet en nogmaals dubbelcheck of er geen olie uit komt en waarom niet.