Volgens het boekje

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
neels
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 nov 2016 19:15
Bezit: honda amigo
honda amigo
honda novio
hona p50 1966
honda p50 1967
honda pc50
Locatie: belgie mechelen

Re: Volgens het boekje

Bericht door neels »

Wat een gepezenweef hier allemaal als een werkplaats handboek iets voorschrijft dan volg je dat toch ook. Je gaat de kleppen toch ook niet minder stellen omdat je denk dat hij verzuipt .
the power of dreams

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Volgens het boekje

Bericht door wim V8 »

GOOGLE zoeken: gepezenweef


Alle Maps Afbeeldingen Video's Shopping Meer Instellingen Tools


Uw zoekbewerking - gepezenweef - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.
Suggesties:
-Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
-Probeer andere zoektermen.
-Maak de zoektermen algemener.

Echt weer een Belgische term haha.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Wohlenberg
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2017 11:48
Bezit: Geen 1

Re: Volgens het boekje

Bericht door Wohlenberg »

Verrekte interessante materie.

Zeker zoals het wordt omschreven door @MrSinga en @wim V8.
In tegenstelling tot wat @Viertakt beweert en omschrijft als borrelpraat is het serieus zo dat een 76 een grijze bougie geeft en een 80 een bougie die zwartig is, met een aantal problemen.
Ik kan het niet anders maken dan dat het is.
Als ik uitga van de uiteenzetting van @MrSinga dan zou ik de volgende vraag/stelling willen deponeren:

Waar denkt U dat ik beter aan doe? Een kleinere sproeier met een koudere bougie en een grijze kleur, of een iets grotere sproeier met een warmere bougie? (en misschien/wellicht een bruine kleur)

Zoals eerder vermeld merk ik direct verschil als ik met een C7HSA bougie een grotere sproeier steek.
Behalve een zwarte bougie merk ik dat de motor niet 'egaal' loopt. Vergeef me mijn uitleg; ik weet hoe ik het anders moet omschrijven.
Met name bovenin de toeren loopt het onrustig. Het lijkt wel op een onvolledige verbranding, hetgeen heel goed de zwartige kleur zou kunnen verklaren.
Met een kleinere sproeier loopt het vinniger.
Maar ik begrijp ,uit wat ik tot op heden heb gelezen, her en der op het interweb, dat dat komt omdat een schraal afgestelde motor makkelijker toeren draait.
Ook begrijp ik dat een mager mengsel tot schade en olieverbruik kan leiden op den duur.
Hieruit volgt dan weer de volgende vraag.
Hoe weet ik of ik een te schraal mengsel voer wat op den duur tot schade kan leiden?
In een eerdere posting meld ik namelijk al dat een TE kleine sproeier heeft geleid tot heftig protesteren van de motor.
Zo heftig dat het overduidelijk was dat dit te schraal was.
Dergelijk gedrag is voor een leek als ik reden om aan te nemen dat ik iets verkeerd doe.
Als een grotere sproeier (76 ipv 72) er toe leidt dat het motortje als bij toverslag goed loopt (het best tot dan toe), dan mag ik aannemen dat ik toch IETS goed doe.
Ware het niet dat de bougie een ander verhaal verteld; hetgeen door sommigen wordt ontkracht (wat ik ook aangeef in een eerdere posting) door de bewering dat het ontbreken van lood in de benzine leidt tot de grijze kleur.
En dan kan ik eigenwijs of goedgelovig zijn en doorkarren, maar wat heb ik aan motorschade?
En dan zijn we weer waar dit hele verhaal begonnen is.
Wat is wijsheid?
Neem van mij aan dat ik inmiddels slapeloze nachten heb van het uitsluiten van mogelijke oorzaken.
Advies gevraagd derhalve.

Met vriendelijke groet.

Mark

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Volgens het boekje

Bericht door butt head »

wim V8 schreef:GOOGLE zoeken: gepezenweef


Alle Maps Afbeeldingen Video's Shopping Meer Instellingen Tools


Uw zoekbewerking - gepezenweef - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.
Suggesties:
-Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
-Probeer andere zoektermen.
-Maak de zoektermen algemener.

Echt weer een Belgische term haha.

Gr. Wim.

amai :D



ik zou gewoon een c7hsa. niet de cr7hsa bougie er in draaien de R staat voor rommel makkelijk ezels brugje.

een imi carburateur afhankelijk van de hoe vaak hij van een imi carburateur gekopieerd is kan al problemen geven waardoor hij slecht af te stellen is en als hij al goed af gesteld is dat hij het vermogen beïnvloed op een negatieve manier.
daarom werk ik al niet met die imi dingen 8 van de 10 zijn goed maar je zal maar net de verkeerde hebben.

ik zou gewoon wat meer kloten met de sproeiers maatje groter, maatje kleiner. kom je in de buurt van bruin. dan kan je misschien nog is de naald een randje laten zakken of omhoog trekken.

maar om te beginnen draai de lucht schroef dicht en dan 1.45 slag open. en de stationair schroef dus danig dat je een klein kiertje hebt in het venturi.

tip kijk ook is wat dieper in de bougie daar wil de kleur ook wel eens goed zijn. daar heb ik begin dit jaar mee lopen kloten.

maar maak je niet zo kop gek over schraal lopen. de 4takt motortjes kunnen veel hebben zo lang ze olie proeven en goed warm zijn voor ze af gehoerd worden komt het goed. wil je schade veroorzaken moet je wel heel erg schraal gaan rijden.

misschien even je woon plaats bekend maken misschien woont er iemand in de buurt die even wil mee kijken.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

neels
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 26
Lid geworden op: 06 nov 2016 19:15
Bezit: honda amigo
honda amigo
honda novio
hona p50 1966
honda p50 1967
honda pc50
Locatie: belgie mechelen

Re: Volgens het boekje

Bericht door neels »

wim V8 schreef:GOOGLE zoeken: gepezenweef


Alle Maps Afbeeldingen Video's Shopping Meer Instellingen Tools


Uw zoekbewerking - gepezenweef - heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd.
Suggesties:
-Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
-Probeer andere zoektermen.
-Maak de zoektermen algemener.

Echt weer een Belgische term haha.

Gr. Wim.
In deze betekenis : wat een gedoe (gezaag langdradig uitrekken ) over iets simpel
the power of dreams

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Volgens het boekje

Bericht door NIX »

Precies, helemaal mee eens.

Als de motor zich niet volgens het boekje gedraagt, geef hem dan de straf die het boekje voorschrijft. Dat zal 'm leren.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Wohlenberg
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2017 11:48
Bezit: Geen 1

Re: Volgens het boekje

Bericht door Wohlenberg »

neels schreef:Wat een gepezenweef hier allemaal als een werkplaats handboek iets voorschrijft dan volg je dat toch ook. Je gaat de kleppen toch ook niet minder stellen omdat je denk dat hij verzuipt .
Heb er even over na moeten denken, maar ik zie het verband niet helemaal.
Als ik de kleppen verkeerd stel dan loopt het niet. Ja ik loop, omdat de brommer niet wil rijden.
De vraag gaat over iets anders.
Tik het voor de grap eens in op Google: Grijze bougie.
Je zal er versteld van staan hoeveel pezenwevers er op het interweb rondhangen.
Ik ben er 1 van.
Niet iedereen beschikt over een onuitputtelijke bron van wijsheid.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Volgens het boekje

Bericht door wim V8 »

Ik heb toch even grijze bougie gegoogled
Ik vond een bruine.

bruine bougie.jpg
bruine bougie.jpg (4.91 KiB) 2298 keer bekeken
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Volgens het boekje

Bericht door Viertakt »

Wohlenberg schreef:Verrekte interessante materie.
In tegenstelling tot wat @Viertakt beweert en omschrijft als borrelpraat is het serieus zo dat een 76 een grijze bougie geeft en een 80 een bougie die zwartig is, met een aantal problemen.
Ik kan het niet anders maken dan dat het is.
Ik zei een maat, niet 4.

Steek er eens een 78 in.

En dan bedoel ik niet Keihin 76 en Wingwangwollie 78, men neemt altijd sproeiers uit een zelfde productieserie. Of je moet heel nauwkeurig (doe ik zelf met een conische sproeierboor) daadwerkelijk de sproeiers opmeten.

En het type bougie is afhankelijk van je setup. Je verteld eerst dat het een samengeraapt hoopje is, en vervolgens dat je vanuit het boekje wil afstellen. Slinger dat boekje in een baan om de zon en ga fatsoenlijk afstellen.

Zoals ik eerder al zei, een bougie heeft een bepaalde warmteafvoer, welke zorgt dat de neus van het porselein schoon gebrand blijft. Te koude bougie zal nooit schoonbranden, waarbij een te hete bougie zelfs kan smelten als je flink je best doet.

Dit werkt in de praktijk, nu nog in de theorie. Een verbranding brengt een bepaalde energie met zich mee (warmte). Afhankelijk van je setup (van cilinderinhoud, compressie, materiaal tot oliepomp) heeft je blok een bepaalde hitteafvoer voor je bougie. Stel je hebt de juiste bougie bij je setup te pakken (50cc ori, NGK C6HSA), dan mag je er van uit gaan dat de bougie bij een goede verbranding op de juiste manier schoon brandt. Dit zal bij een 4takt altijd leiden tot een mooi koffie met veul melk kleurende porselein. (Van uit gaande dat je benzine verbrand, geen olie).
Een schrale verbranding van benzine verloopt onregelmatiger en daar komt meer hitte bij vrij. Nu wordt de bougie te heet en zal hij van grijs naar wit kleuren. Aan de andere kant zal een te rijke verbranding koeler verlopen. Hierdoor haalt de bougie zijn optimale schoonbrandtemperatuur niet halen en er blijft roet op zitten, et voilla, uwe bougie is opeens (roet)zwart.

Ga je lopen kloten aan je setup (hogere compressie, ontsteking extreem vervroegen), gaat het thermisch rendement van je motor omhoog, waardoor de verbranding en dus ook je bougie heter wordt. Al zou je een stoichiometrischebrandstofmengselverhouding(4x woordwaarde) hebben, kan het nog zijn dat je bougie dan grijs/wit kleurt. Dan stapt men over op een koudere bougie.

Groetjes

Afbeelding
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Wohlenberg
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2017 11:48
Bezit: Geen 1

Re: Volgens het boekje

Bericht door Wohlenberg »

Ok.
Ik ga er mee aan de slag.
Wat is trouwens het wezenlijke verschil tussen een C6HSA en een CR6HSA bougie? (behalve de R van Rommel). :D

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Volgens het boekje

Bericht door nielspbr »

Niets, de niet-R heeft alleen geen ingebouwde ontstoring. Zelfde bouwvorm zelfde warmtegraad.

Wohlenberg
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 aug 2017 11:48
Bezit: Geen 1

Re: Volgens het boekje

Bericht door Wohlenberg »

Thanx.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Volgens het boekje

Bericht door butt head »

de R van rommel bougie's haal je over het algemeen niet eens het eind van de straat dat is het verschil.
op de een of andere manier gaan die bougie's heel snel kapot op de 4takt brommers
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Volgens het boekje

Bericht door Sann »

Wat een geniale discussie weer. Edoch leerzaam!
er is altijd een beun oplossing

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Volgens het boekje

Bericht door NIX »

Dit is echt zo'n Anton/Mirjam discussie.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie