Carburateur C310

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Alfage
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:40
Bezit: C310A 1964

Carburateur C310

Bericht door Alfage »

Hallo allen,

Na diverse oldtimer auto's in het bezit hebben werd het ook tijd om een oude bekende van mij, een honda c310A, aan te schaffen.
Ik heb vroeger toen ik van de lagere school af kwam een zogenaamde crosbrommer gekocht, een honda c310.
Deze is op een gegeven moment gedemonteerd en niet alle onderdelen zijn bewaard gebleven.
Wel het motorblok. ook heb ik in die tiener jaren van een mede scholier een zelfde motorblokje kado gekregen, dit blokje heb ik ook nog, in onderdelen.
Zoals gezegd, werd het tijd om weer een complete c310 aan te schaffen.
Deze heb ik bij een handelaar gevonden met de omschrijving in goede staat, behoeft alleen een beetje afstel werk.
Nou met dit beetje afstel werk ben ik nu al 3 weken bezig en ik kom er maar niet verder mee.
Hij loopt vrij mooi stationair en start ook na de eerste trap.
De carburateur was een mooi staaltje knoei werk, een rubberen pakking met vloeibare pakking en ook nog een papieren pakking er tussen.
De gasnaald zat los in de gasschuif, het borgveertje, een soort W, zat er niet in.
Een vlotter die helemaal verbogen was en aanliep tegen het huis cq pakking.
Een hoofdsproeier, kort model, van een ander type keihin.
In de tussen tijd heb ik alles schoon gemaakt een nieuwe juiste hoofdsproeier maat 65 gekocht, een andere 2e hands gasnaald er in gezet, en ongeveer alle posities van het vlotter nivo uitgeprobeerd.
Eigenlijk heb ik deze gekocht voor mijn zoon, maar ook een beetje voor mij, deze baalt nu dat hij niet kan rijden.
Tot nu toe krijg ik hen maar niet goed aan het lopen.
Het gasgeven gaat gewoon niet verder dan 1/3 daarna slaat hij gewoon af.
Ik heb op deze manier enkele dagen geleden rond gereden, hij liep zelfs tegen de 60 (met 1/3 gas), dus hij heeft het in zich om goed te lopen.
Volgas is onmogelijk.
Kleppen zijn juist gesteld en ontsteking staat ook goed.

Wat is nu de juiste aanpak om hem weer goed aan het lopen te krijgen, wat ik hier op het forum heb gelezen zou een c310 gewoon op sproeier 65 moeten lopen.

Groetjes Gé

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Carburateur C310

Bericht door Viertakt »

Vlotterniveau is erg belangrijk voor de afstelling. Ik heb niets met de stoterblokjes maar er is hier vast wel iemand die de afstelling uit zn hoofd weet of je kan voorzien van een WPHB.

Tevens, ben je er ook zeker van dat alle kanalen in de carburateur vrij van zooi zijn? Ook even de sproeierbuis doorprikken, en minstens zo belangrijk de stationairsproeier.

Of de hele carb in de ultrasoonreiniger of uitkoken met een beetje dasty.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carburateur C310

Bericht door wim V8 »

Voor de Keihin carburateur.

Vlotterniveau voor een c310 is 14,5mm
vlotterniveau voor een c310s is 17,3mm

Gemeten vanaf carburateur dekselrand tot aan onderkant vlotter.
Vlotternaaldveertje NIET ingedrukt!

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Carburateur C310

Bericht door Viertakt »

Wim heeft een kop als een almanak.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carburateur C310

Bericht door wim V8 »

Haha, gelukkig niet.
Ik heb t zo overgeschreven.
Maar wel uit een schrijven van Honda servicebulletin uit die tijd.
Dat werd verstuurd naar de dealers.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Alfage
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:40
Bezit: C310A 1964

Re: Carburateur C310

Bericht door Alfage »

Hoi,

Thanx voor de reacties.

14.5mm, wel erg hoog maar zal ongetwijfeld kloppen, heb ik zo afgesteld, maar nu loopt de vlotterbak over, dus nu maar nieuwe vlotternaald bestellen, en dan zien we weer verder.

Thanx.

Alfage
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:40
Bezit: C310A 1964

Re: Carburateur C310

Bericht door Alfage »

Hoi Wim,

Ik zie nu dat je in je profielfotot een alfa montreal op de foto hebt, is deze van jouw?
Ik heb er namelijk ook een.

Grtz Alfage

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carburateur C310

Bericht door wim V8 »

Ja klopt, profielfoto is niet de mijne.
Dit is hem.
mijn montreal.jpg
Heb hem nu niet meer.
Wel 10 jaar mee rondgereden.
De Montreal rijd nu in Dubai rond.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Alfage
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:40
Bezit: C310A 1964

Re: Carburateur C310

Bericht door Alfage »

Hoi,

Ja deze monti, en jouw dus ook, ken ik, deze auto stond ooit te koop in Bergeijk. Ik heb een zilveren en hebben elkaar vaker gesproken. :D

Vlotterniveau heb ik afgesteld op 14,5mm en nieuwe vlotternaald gemonteerd en opnieuw afgesteld op 14,5mm.
Carburateur blijft overlopen. Heb je een foto of iets dergelijks hoe deze 14.5mm gemeten word? (kun je volgens mij niet fout doen maar toch).
Toen de vlotter zo afgesteld dat de carb. net niet meer overloopt en weer proef gereden, liep iets beter maar nog niet hoe het hoort.
Ondanks dat de vlotternaald vernieuwd is gaat na ongeveer 5 minuten wachten de vlotteroverloop licht druppelen. Misschien de rubberpakking een klein lekje?

Greetz Gerian

4-takter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
Locatie: velsen

Re: Carburateur C310

Bericht door 4-takter »

zo meet je de vlotter hoogte
wel is het zo dat de carb verticaal moet staan om het veertje van de vlotternaald niet in te drukken
P1010682.JPG
ik vraag me af

Alfage
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:40
Bezit: C310A 1964

Re: Carburateur C310

Bericht door Alfage »

Hoi,

Bedankt voor de foto. Precies zo heb ik het gedaan.
Alléén jouw foto is van een dwarsstroom carburateur. een c310A heeft een valstroom carburateur met een messing vlotter.
Meet afstand zonder overlopen van de vlotterkamerzit dichter bij 15.5mm dan 14.5mm.
Ik heb ook nog een reserve carburateur met hetzelfde effect met de 14,5mm afstelling.

Greetz Gerian

Alfage
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:40
Bezit: C310A 1964

Re: Carburateur C310

Bericht door Alfage »

Hoi allen,

De aanhouder wint.
Betreffende overlopen carb komt door defecte rubberpakking, waar deze dan lekt kan ik niet vinden. Het blijft raar dat 15.5mm niet overloopt en 14.5 wel????
De carb die bij de bromfiets zat heeft men uitgevijlt, dat wil zeggen de vernauwing onder de chokeklep is helemaal weggevijlt, ik kan me voorstellen dat de luchtstroom hierdoor helemaal ontregeld word. Heeft iemand hier ervaring mee?
Vervolgens toch de carburateur van een lopend blokje gemonteerd (ook een c310A), ook hiermee ben ik op het verkeerde spoor gezet.
Blokje stond ongeveer 1,5 jaar stil, genoeg om de stationairsproeier helemaal te laten verstoppen. Uitgekookt met dastie mocht ook niet helpen.
Een draadje van een staalborstel is te dit, toen een draadje van een handremkabel geprobeerd, deze paste precies, vervolgens de vlotter afgesteld op 14.5mm en alles met een goede rubberpakking gemonteerd, en starten en meteen lopen. Proefrijden en stationairschroeven afgesteld.
Motortje rookt behoorlijk, misschien vastzittende zuigerveren, ik denkt het niet. Het zal wel een revisietje worden komende winter.

Thanx voor het meedenken, Greetz Gerian.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carburateur C310

Bericht door wim V8 »

Tja een zilveren Montreal, ik kan er even geen gezicht bij bedenken maar we zullen elkaar ongetwijfeld gesproken hebben
op een of andere meeting. Zoveel Montreals waren er niet. Ik weet wel van die Duitsers die er ook altijd waren met die zilveren montreal.
Wil Mertens heeft zijnes verkocht zeker?

Over de 310.
Ververs wel meteen de olie.
Niet met de oude zooi gaan rijden hoor.
Er gaat al zo weinig in, als het dan ook nog oud en slecht is gaat het cilinder zuiger gebeuren heel snel achteruit.
Als het echt pikzwart is even nieuwe er in en na een paar keer rijden nog een keertje verversen, lekker spoelen dus.
Simpele olie is het best.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Alfage
4T-MSB beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 jul 2017 19:40
Bezit: C310A 1964

Re: Carburateur C310

Bericht door Alfage »

Hoi,

Betreffende de Montreal, Wil Mertens heeft zijn Montreal verkocht aan een "niet handelaar", die achteraf toch een handelaar bleek te zijn (wil wilde aan een liefhebber verkopen), ook is Wil inmiddels geen registerleider meer en is het Montrealregister stuurloos op dit moment. :(

Betreffende de C310, carburateur afstelling is nog niet helemaal 100 %, motortje start meteen bij de eerste trap, loopt perfect stationair, alleen bij volgas houd hij af en toe in, hij trekt net niet lekker door en haalt hij de eerder gehaalde topsnelheid niet meer, met moeite soms 50km/h, eerder met de slechte carburateur half gas bijna 60. Na een kwartiertje volgas rijden is de bougie mooi koffie bruin.
Zou ik nu toch een kleinere hoofdsproeier moeten monteren, of een beetje spelen met de gasnaald afstelling, of een beetje spelen met het vlotterniveau (is nu exact 14,5mm)? Overigens is aan deze carburateur ook een klein beetje geveild. :roll:

Greetz Gerian

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Carburateur C310

Bericht door wim V8 »

Ha, die Wil,
ik had dus het zelfde. Ook een handelaar. Zijn echte boefjes!

Twee keer afstellen de carburateur, eerst sproeier(volgas)
dan de naald(halfgas).

viewtopic.php?f=54&t=51

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie