Electra frustratie

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Guusje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
Bezit: SS50K3
Locatie: Huizen

Electra frustratie

Bericht door Guusje »

Beste forum leden,
Na weren uren er mee bezig te zijn geweest vestig ik maar weer mijnhoop op jullie
Probleem: koplamp van mijn ss50k3 krijg ik niet aan de praat.
Alles doet het: accu, km verlichting, ri aanwijzers, ect. Alleen koplamp niet.
Wat heb ik gedaan:
Fitting en lamp zijn Ok (gecheckt bij andere brommer)
Massa is Ok
Lichtschakelaar op stuur uitelkaar gehaald. Lijkt Ok.
Stekkers in koplamp gechecht.
Hij heeft het altijd gedaan maar in een keer er mee opgehouden.
Iemand een suggestie hoe aan te pakken?

Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Re: Electra frustratie

Bericht door Edwin »

Koplamp doet het niet op de accu, maar rechtstreeks op de lichtspoel. Beetje domme vraag misschien, maar heb je de lamp ook gecheckt met lopende motor? Groet,

Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Re: Electra frustratie

Bericht door Edwin »

Anders alles terug beredeneren en checken. Lamp is goed, staat er stroom op de draad bij lopende motor (multimeter) Is de aarde goed verbonden, doet het achterlicht het wel?

Guusje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
Bezit: SS50K3
Locatie: Huizen

Re: Electra frustratie

Bericht door Guusje »

Achterlicht, km teller verlichting, remlicht. Alles doet het.
Ik check idd alleen met lopende motor.
Er staat dus geen stroom op de draden van koplamp.
Ik vermoed dat het aan de gele of bruine moet liggen in koplamphuis. Maar km teller verlichting doet het wel. Dus er komt wel stroom???
Waar zou ik in deze situatie wat moeten meten?

Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: Electra frustratie

Bericht door Goldie »

Ik zou kijken of er stroom op mijn lichtschakelaar staat.
Daarna alles meten waar ik bij kan.

Succes

Guusje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
Bezit: SS50K3
Locatie: Huizen

Re: Electra frustratie

Bericht door Guusje »

Als km teller verlichting en achterlicht aangaat met de schakelaar dan staat er toch stroom op? Heb die schakelaar al 3 keer uit elkaar gehaald, maar alles lijkt goed. Heb 2 weken geleden 2 contacten opnieuw gesoldeerd in de schakelaar maar daarna deed de koplamp het gewoon.
Hoe meet ik de schakelaar?

Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: Electra frustratie

Bericht door Goldie »

Staat er 12v op geel voor de schakelaar, en staat er 12V op bruin/wit na inschakelen?
Draadschema staat in de faq, was lui dus heb bij Dax gekeken.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Electra frustratie

Bericht door wim V8 »

6 volt
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: Electra frustratie

Bericht door Goldie »

wim V8 schreef:6 volt
Dacht dat ik nog de enige was 8-) punten en semi forever!!

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Electra frustratie

Bericht door wim V8 »

haha. Ik gok maar omdat t n ss is.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Re: Electra frustratie

Bericht door Edwin »

Er staat geen spanning tussen de draad naar de koplamp en een goed aardepunt (bv het blok) bij ingeschakelde verlichting? Als je een multimeter hebt zet je die op de draad naar de koplamp en het blok. Zo ja, dan heb je geen aarde. Zo nee, dan zit het bij schakelaar niet goed. De gele draad voedt de verlichting, ook naar achter samen met de tellerverlichting met een bruine uitgaande draad. Uitgaande draad koplamp is blauw en wit meen ik.
Bijlagen
Bedrading-dimlichtschakelaar.jpg
Bedrading-dimlichtschakelaar.jpg (63.52 KiB) 1884 keer bekeken

Edwin
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 04 sep 2016 14:04
Bezit: Honda c50

Re: Electra frustratie

Bericht door Edwin »

Ik probeer het schema te verwijderen, maar dat lukt niet! Ik had deze snel opgezocht maar de kleuren kloppen niet! Middelste geel onder moet geel/wit zijn en bovenste geel/wit bruin.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Electra frustratie

Bericht door NIX »

Ik verdenk de schakelaar. Is het en originele schakelaar of is het een nieuw gekochte? Geel moet het eigenlijk wel doen, want met licht aan krijgt de bruine voor achterlicht en tellerverlichting wel stroom. Blauw en wit zijn voor dim- en grootlicht van de koplamp. Is de massa van de koplamp wel goed aangesloten? Dat zou een groene draad moeten zijn die ergens op de massa aangesloten moet worden. Het stuur hangt in rubbers, dus zonder massa is de kans groot dat je koplamp ondanks prik op de juiste draden toch niet werkt. Er is nog iets verwarrends: Groen uit de ontsteking is stroomvoerend en gaat naar de lichtschakelaar om de accu te laden bij licht uit. Maar de kleur van de massa draden is ook groen bij een C (groenwit bij een SS). Als jij denkt dat je de groene koplampdraad op de massa hebt aangesloten terwijl hij bijvoorbeeld in de groene aanvoerdraad naar de lichtschakelaar zit, zal er ook weinig branden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Guusje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
Bezit: SS50K3
Locatie: Huizen

Re: Electra frustratie

Bericht door Guusje »

De schakelaar zat er al op toen ik de brommer kocht. Draden waren echter niet aangesloten dus opnieuw gesoldeerd. Toen deed de koplamp het. Na weekje hield hij ermee op. Gesoldeerde contacten zitten nog goed. Rare is dat hij gisteren bij wat gerommel in de koplamp het in een keer deed maar stopte er weer na 1 minuutje mee en ik kan niet achterhalen wat het nu is. Ik heb de massa van de koplamp verbonden met aparte draad naar achteren waarvan ik zeker weet dat massa Ok is maar nog steeds niks. Dus ik dacht dat ik massa als de oorzaak kon uitsluiten?
Ik ben een Noob met meten. Waar zet ik de rode en waar de zwarte pen op van de multimeter om probleem te achterhalen?

Guusje
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 apr 2016 20:08
Bezit: SS50K3
Locatie: Huizen

Re: Electra frustratie

Bericht door Guusje »

Ik denk dus een ori schakelaar

Plaats reactie