Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
imitatierijder
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2017 20:03
Bezit: Zhenhua dax imitatie

Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Bericht door imitatierijder »

Beste allemaal,

Ik ben pas nieuw op het forum, ik veronschuldig mij alvast dat ik geen echte Honda rijd, maar een Zhenhua.

Ik heb hem enkele dagen geleden aangeschaft en ik merkte dat er steeds enkele druppels olie onder de brommer lagen, nadat ik gereden had.
na een tijdje gezocht te hebben zag ik dat dit vanuit het koppelingsdeksel kwam. dit afdicht dekseltje zat met 2 kruisschroeven vast, dus het leek me sterk dat hier olie in zat (geen afdichtring of pakking).
Nu is mijn vraag, waar komt deze olie vandaan, en wat kan ik er aan doen? Ik ben nieuw in de schakel 4t wereld maar heb behoorlijk veel gesleuteld aan 2taktjes, dus enige uitleg helpt me al een heel stuk opweg!

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Bericht door nielspbr »

Buitenkant carter goed schoonmaken, ontvetten, warm laten worden en kijken waar de olie precies vandaan komt.

Is het blokje/brommer nieuw of 2ehands? Indien 2ehands weet ik een paar mogelijke oorzaken, indien nieuw, eigenlijk niet.

Uit dat dekseltje wat je net noemde, afdekking afstelmechanisme handkoppeling, heb ik nog nooit olie zien komen.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Bericht door Ben C50 »

Zit ook een keerring in, heb eens gehad dat die er uitgedrukt was, zal wel door de grotere oliepomp komen. Vrij eenvoudig te vervangen

imitatierijder
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2017 20:03
Bezit: Zhenhua dax imitatie

Re: Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Bericht door imitatierijder »

Ik heb de brommer tweedehands gekocht, vergeten te vermelden :)

Ik heb eens dat dekseltje eraf gedraait en het mechanisme dat de koppeling indrukt eruit gehaald, daar zit inderdaad zoals Ben C50 zegt een keerring, ik geloof dat hij lekt, de vorige eigenaar heeft zo te zien vloeibaar pakking over de keerring heen gesmeerd (????)

iemand een tip of deze keerring te vervangen is zonder het blok uit elkaar te hoeven schroeven?

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Bericht door Ben C50 »

Ja die kan er naar buiten toe uit

imitatierijder
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 jun 2017 20:03
Bezit: Zhenhua dax imitatie

Re: Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Bericht door imitatierijder »

Ben C50 schreef:Ja die kan er naar buiten toe uit
Super, dankjewel!

motorboy
4T-MSB addict
Berichten: 528
Lid geworden op: 02 feb 2007 09:58
Bezit: st1300 st50 s65 etc
Locatie: Zeebrugge

Re: Olie lekt uit het koppelingsdeksel

Bericht door motorboy »

nielspbr schreef:Buitenkant carter goed schoonmaken, ontvetten, warm laten worden en kijken waar de olie precies vandaan komt.

Is het blokje/brommer nieuw of 2ehands? Indien 2ehands weet ik een paar mogelijke oorzaken, indien nieuw, eigenlijk niet.

Uit dat dekseltje wat je net noemde, afdekking afstelmechanisme handkoppeling, heb ik nog nooit olie zien komen.
Ik heb dit wel al gehad :D

Plaats reactie