CB 125 j
CB 125 j
Dag iedereen,
Ik heb een probleem met mijn cb 125 j, recent gekocht maar de batterij laadt niet bij. Ik vermoedde de regulator dus deze is vervangen. Nu heb ik eens zitten meten naar de alternator en alle wikkelingen geven door dus zijn volgens mij goed.
Er komt 6,1V wisselspanning uit de alternator, is dit niet te weinig om de batterij bij te laden als je 2 x 0,7V van de diodes voor gelijkgerichte spanning aftrekt? Of welke waarde zou ik moeten meten, ik vind het niet terug in de werkplaatshandleiding.
Verder heb ik nog plannen om er een caféracer zadel op te plaatsen maar zonder aan de moto te slijpen. Ook zou ik hem graag terug in originele kleuren steken maar dit zal eerder voor de winter zijn. Eerst rijden en plezier maken deze zomer.
Foto van mijn CB
Ik heb een probleem met mijn cb 125 j, recent gekocht maar de batterij laadt niet bij. Ik vermoedde de regulator dus deze is vervangen. Nu heb ik eens zitten meten naar de alternator en alle wikkelingen geven door dus zijn volgens mij goed.
Er komt 6,1V wisselspanning uit de alternator, is dit niet te weinig om de batterij bij te laden als je 2 x 0,7V van de diodes voor gelijkgerichte spanning aftrekt? Of welke waarde zou ik moeten meten, ik vind het niet terug in de werkplaatshandleiding.
Verder heb ik nog plannen om er een caféracer zadel op te plaatsen maar zonder aan de moto te slijpen. Ook zou ik hem graag terug in originele kleuren steken maar dit zal eerder voor de winter zijn. Eerst rijden en plezier maken deze zomer.
Foto van mijn CB
Laatst gewijzigd door Jasper3 op 31 dec 2017 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: CB 125 j
Is die gemeten spanning met licht aan? Stationair lopend of in toeren?
Re: CB 125 j
Dat had ik er inderdaad bij moeten vertellen. Spanning is gemeten op de klemmen voor de wisselspanning van de gelijkrichter met stationair draaiende motor.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: CB 125 j
Geeft niks!
Ehm, tja. Moeilijk te zeggen, waarschijnlijk laadt het systeem niet echt op bij stationair.
Meet eens de wisselspanning voor en gelijkspanning na de gelijkrichter bij 3000 tpm?
Ehm, tja. Moeilijk te zeggen, waarschijnlijk laadt het systeem niet echt op bij stationair.
Meet eens de wisselspanning voor en gelijkspanning na de gelijkrichter bij 3000 tpm?
Re: CB 125 j
Met lichten uit 6,5V dc bij 5000 rpm. Bij lichten aan zakt het naar iets meer dan 6V dc. De wisselspanning zit rond de 7 a 8 volt dan.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: CB 125 j
Hmm, dat lijkt me niet zo heel verkeerd. Hooguit een halve Volt aan de lage kant. Ik denk dat je het in overgangsweerstand in een stekker moet zoeken. Misschien contactslot?
Re: CB 125 j
Dat stelt me al gerust Want de stators die ik vond waren allemaal heel duur en bijna geen enkele webshop kan er nog goed aan raken precies.
Zijn er sites waar ik de stekkers kan bestellen?
Zijn er sites waar ik de stekkers kan bestellen?
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16198
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: CB 125 j
Stekkers, https://www.rdae.nl/
butthead schreef:alle stekkers en benodigdheden om je bedrading te repareren zo als het moet. (ook handig voor je auto electra)
https://www.rdae.nl/index.php
voor de losse stekkers moet je de 3,5mm uit voering hebben die passen op je oem honda/china stekkers.
vrouw - https://www.rdae.nl/1606002-00-rond-35-mm.html
man - https://www.rdae.nl/1606102-00-rond-35-mm.html
isolatie huls vrouw - https://www.rdae.nl/rond-rs1501-transparant.html
isolatie huls man - https://www.rdae.nl/rond-rs1502-transparant.html
cdi en andere connectors
https://www.rdae.nl/multistekkers/honda ... tors-28-mm
Re: CB 125 j
Super bedankt! eerst eens de contacten opschuren en kijken wat het daarmee doet. en anders allemaal vernieuwen.
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: CB 125 j
Kun je weer lekker verder!
Re: CB 125 j
Nog steeds problemen met de CB, heb de stator gedemonteerd en die gaf op 2 van de 3 wikkelingen door naar massa.
Deze heb ik dus vervangen samen met de gelijkrichter, kostte uiteindelijk niet veel meer als je het vergeleek met de verzendkosten.
Ook heb ik de kabelboom uitgemeten, bij het inschakelen van de verlichting schakelt die een extra spoel bij zoals het origineel moet zijn. Weerstand bij deze inschakeling is 0,3 ohm dus geen hoge overgangsweerstanden. ook tussen de + van de batterij naar de gelijkrichter maar 0,6 ohm.
Bij het meten van de spanningen kwam ik op volgende waardes uit:
Batterijspanning 6,26V deze was net volledig opgeladen.
Batterijspanning bij draaiende motor zonder verlichting 6,35V 5000 RPM, moet normaal rond de 7 zijn volgens werkplaatshandboek.
Batterijspanning bij draaiende motor met verlichting 5,95V 5000 RPM, moet normaal ook rond de 7 zijn volgens werkplaatshandboek.
Aan wat zou mijn lage spanning liggen, defecte batterij? Die heb ik nog niet vervangen. Wat kan ik nog nagaan, loopt de laadstroom over het contactslot?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Deze heb ik dus vervangen samen met de gelijkrichter, kostte uiteindelijk niet veel meer als je het vergeleek met de verzendkosten.
Ook heb ik de kabelboom uitgemeten, bij het inschakelen van de verlichting schakelt die een extra spoel bij zoals het origineel moet zijn. Weerstand bij deze inschakeling is 0,3 ohm dus geen hoge overgangsweerstanden. ook tussen de + van de batterij naar de gelijkrichter maar 0,6 ohm.
Bij het meten van de spanningen kwam ik op volgende waardes uit:
Batterijspanning 6,26V deze was net volledig opgeladen.
Batterijspanning bij draaiende motor zonder verlichting 6,35V 5000 RPM, moet normaal rond de 7 zijn volgens werkplaatshandboek.
Batterijspanning bij draaiende motor met verlichting 5,95V 5000 RPM, moet normaal ook rond de 7 zijn volgens werkplaatshandboek.
Aan wat zou mijn lage spanning liggen, defecte batterij? Die heb ik nog niet vervangen. Wat kan ik nog nagaan, loopt de laadstroom over het contactslot?
Alvast bedankt voor het meedenken!
- Daan1508
- 4T-MSB addict
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
- Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie - Locatie: Gouda
Re: CB 125 j
0,3 ohm van waar naar waar?
Ik vind 0,6 ohm géén lage overgangsweerstand!
Ik vind 0,6 ohm géén lage overgangsweerstand!
Re: CB 125 j
Stekkers zijn besteld en kabel naar batterij zal vervangen worden. Hopelijk lost dat het op.
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 177
- Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
- Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992 - Locatie: hilversum
Re: CB 125 j
ik ga dit volgen...
heb met mijn cb 125 exact dezelfde problemen.. heb alles al eens vernieuwd op de bedrading na en nog steeds is het tobben met bijladen van de accu..
ik overweeg om de mijne om te bouwen naar 12 volt
heb met mijn cb 125 exact dezelfde problemen.. heb alles al eens vernieuwd op de bedrading na en nog steeds is het tobben met bijladen van de accu..
ik overweeg om de mijne om te bouwen naar 12 volt
if nothing goes right, go left...