Elektra vraagstuk

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Elektra vraagstuk

Bericht door JagerB »

Het begon met het stuk voor stuk doorbranden van m'n tellerlicht, dimlicht en grootlicht. Vervolgens wil ik tijdens een stuk rijden na een korte stop m'n brommer(bami dax) starten (elektrisch) maar er gebeurd helemaal niks. Met contact aan geen toeter, knippers, remlicht of e-start.

Mijn conclusie was een kapotte zekering. Toen ik de zekering ging checken zag ik tot mijn verbazing dat de vorige eigenaar de zekering in aluminiumfolie had gewikkeld. Aangezien ik al een half jaar op deze manier rijd zal het probleem toch ergens anders liggen. (uiteraard spoedig vervangen)

Nu, een dag later, ging ik de accu maar eens doormeten. Zo'n 5,8 volt - contact uit. 0,1 volt - contact aan. Schrikbarend laag dus.

Vervolgens dacht ik het maar te gaan proberen met de accu van een vriend van me. Echter was ik even vergeten dat ik er nog geen zekering tussen had en de connectoren tegen elkaar zaten met als resultaat een beetje rook en dit:
b99021f8-2c38-4845-9e9c-f24f07bf19a3.jpeg
Mag ik nu aannemen dat het vervangen van de spanningregelaar en een goede zekering plaatsen afdoende zou zijn? Of moet ik het toch dieper gaan zoeken? Zo ja, waar misschien?

Mijn dank is groot.

PS. Stekker nog te gebruiken?
0e609afb-8ddb-4a62-ab8b-7cc77fdf8099.jpeg

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Elektra vraagstuk

Bericht door NIX »

Ik zou ook kijken of alle stekkerverbindingen goed zijn, of alle massapunten goed massa maken en zorg dat de regelaar niet ergens los bungelt, maar goed op metaal zit aangesloten waar het zijn warmte kwijt kan. Beetje in de rijwind of buitenlucht kan ook weinig kwaad.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra vraagstuk

Bericht door JagerB »

Dank voor je reactie, NIX. Hij heeft altijd gewoon op de standaard plek gezeten. Verder zal ik de punten even na gaan lopen. Het leeg zijn van de accu is verder niet een probleem op zichzelf? Als het probleem de deffecte spanningregelaar was zal die zichzelf gewoon weer bijladen?

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra vraagstuk

Bericht door JagerB »

Oh wat ik even ben vergeten te vermelden. Toen ik de accu van m'n maat op mijn brommer had gehangen en zijn zekering had gemonteerd brandde die gelijk door. Dit was voor het hele smelt/rook verhaal. Kan dit komen door de spanningregelaar of heeft die er niets mee te maken?

SuzuhaTR1
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1289
Lid geworden op: 06 jan 2014 20:32
Bezit: ATC125 met 110 blok.
CR80 1983
SS50K0 1966 (Duitser)
SS50K1 1976 (Francaise)verkocht
SS50K3 (NL) verkocht
ST50G (Duitser)
D@SS72 Skyteam frame metTS50 tank, SS wielen, spatborden, achterlicht, MT banden, Shark achterbrug enz. enz.
Yamaha FS1 468 1975 verkocht
Yamaha FS1 2RU 1980 verkocht in onderdelen
Locatie: Het Gooi

Re: Elektra vraagstuk

Bericht door SuzuhaTR1 »

Dan zit er idd iets niet lekker.....doe wat Nix zegt:
alle stekkers reinigen en checken
alle massapunten heel goed schoonmaken en checken......

Dat zou al je problemen `kunnen`oplossen.....GOED kijken en bij twijfel aan een onderdeel...hier posten met foto.

Succes!

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra vraagstuk

Bericht door JagerB »

Vandaag even aantal stekkertje/massapunten nagelopen. Nieuwe spanningsregelaar en zekering gemonteerd en vervolgens een stukje gereden om de accu weer een beetje vol te krijgen. Alles werkt weer behalve de e-start. Je hoort hem klikken maar meer niet. (Even wachten dus tot de accu meer spanning heeft opgebouwd) Voor nu ben ik tevreden :)

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Elektra vraagstuk

Bericht door NIX »

Zet de accu gewoon een nachtje op de lader.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
JagerB
4T-MSB regular
Berichten: 316
Lid geworden op: 28 nov 2016 21:05
Bezit: Foe Yong Haiteam Dax
Locatie: Amsterdam

Re: Elektra vraagstuk

Bericht door JagerB »

Als iemand er 1 over heeft houd ik me aanbevolen.

Plaats reactie