Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Je hebt een vonk, die op tijd is. Dat weet je zeker.
Je hebt benzine. Dat weet je ook zeker.
En dan heb je nog compressie nodig. Dat weet je niet zeker! Meet die eens goed.
Alles moet je uitsluiten. Dit is nog over.

Wanneer komt die nieuwe carburateur?

En al eens met propaan geprobeerd?
Misschien komt ie dan wel op toeren(er van uit gaande dat dit nog steeds het probleem is)
Dan weet je ieder geval dat het de brandstof wel of niet is.

Compressie meten is nu in mijn ogen het belangrijkste.
De nokkenas zit er wel op tijd in?
Gaan de klepjes ver genoeg open?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

En sluiten ze nou goed?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Gisteren geprobeerd met verschillende sproeiers, van groter tot veel kleiner.
Het had wel effect maar het werd niet beter en het probleem bleef in grove lijnen het zelfde..

Compressie moet hij eigenlijk wel hebben.
Toen de kop er af was heb ik de verbrandings kamer gevuld met remmen reiniger om te kijken of er iets lekte en dat was niet het geval.
De zuiger en zuiger veren zijn nieuw dus ook dat is in orde.
De jeep is te starten d.m.v. en slinger aan de voorkant , die is gekoppeld aan de trapas. Ik voel gewoon dat de compressie goed is. (maar meten is weten, ik heb het eerlijk gezegd nog niet gecontroleerd)
De timing van de nokkenas moet wel goed zijn, want dat is niet uit elkaar geweest sinds vroeger en toen liep hij goed. (maar ik heb ook dit niet gecontroleerd)
De kleppen gaan ver genoeg open, dat heb ik gecontroleerd.

De test carburateur zou als het goed is de 25e arriveren, dat duurt nog maar een paar dagen.
Maar ik heb nog eens zitten denken over wat we gisteren gedaan hebben.
Volgens mij ligt het toch niet aan de carburateur, deze is schoon, er is niets kapot, alles is compleet en andere sproeiers losten het probleem niet op. Ook met of zonder lucht filter maakt geen verschil. Mechanisch geloof ik ook niet dat er iets mis is met het blok op zich. Gisteren heb ik hulp gehad van de man die ook mijn cilinder kop heeft aangepast en zoals ik al eerder heb verteld heeft hij veel verstand van, en ervaring met oude race motoren., we kwamen toch weer bij de ontsteking uit...

De boegie geeft wel een vonkje maar om te zeggen dat het een mooie goede vonk is, nee niet echt.
We hebben er een andere boegie aan gedaan (ander type, willekeurig), gewoon om te kijken hoe die het deed en dat was al beter.
Ook de oude boegie van 30 jaar terug doet het beter dan de nieuwe die ik gekocht heb.
Alles van de ontsteking is al vervangen en sommige dingen al 2 keer en toch heb ik niet echt een mooie vonk...
Dit moet veel beter kunnen, ik heb vaak genoeg vonken gezien van auto's met contact punt ontsteking.

Ik heb de punten zo afgesteld dat ze op F openen maar ik heb niet gecontroleerd of ze ook 0,4mm open gaan (op zich zou dat wel automatisch zo moeten zijn)
En ook de contact hoek zou goed moeten zijn als de punten op F openen maar ook dat heb ik niet gecontroleerd.

Ik vermoed dat er daar ergens iets niet goed gaat want alle onderdelen van de ontsteking zijn vervangen.
De spanning op de bobine is goed, ook alle massa's zijn in orde en alles juist aangesloten net zoals bij een auto, en die geeft wel een mooie vonk.
Het ontstekings tijdstip is juist afgesteld het enige wat dus qua ontsteking overblijft is de opening van de puntjes en de contacthoek.
Zeker de moeite waard om te controleren denk ik.

Dit zou ook kunnen verklaren waarom hij destijds wel goed reed en nu niet meer.
Toen waren de zuiger en veren behoorlijk versleten en de klepjes misschien lek en er zat een zuiger in de 0,8mm lager was.
Dus de compressie was waarschijnlijk behoorlijk lager als nu en toen kon de boegie misschien net wel een vonk trekken ondanks een eventuele verkeerde contackthoek en/of een te grote of kleine opening van de puntjes.

Weet iemand wat de contacthoek moet zijn?, die kan ik nergens vinden.

Ik heb hier een goed gevoel bij, dit zou best eens het probleem kunnen zijn!

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

De contacthoek is toch een vast gegeven.
Die wordt bepaald door het nokprofiel van de ontsteking.
Punten moeten open op F, daarna sluiten ze en begint direct de contacthoek en die loopt uiteraard weer tot F.
Hoe ga je die veranderen/afstellen dan?
Daarom vindt je die niet in Honda gegevens, omdat zij F opgeven.
De contacthoek kan je wel achter komen, gewoon graden tellen vanaf sluiten tot F, maar wat moet je er mee.
De oude bougie vonkt waarschijnlijk beter omdat die geen R(weerstand) in de typeaanduiding heeft

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik weet het, de binnenkant van het vliegwiel waar de puntjes langs lopen bepaalt in principe de contacthoek en de afstand.
Als de punten openen op F dan zou dit automatisch allemaal goed moeten zijn.
Maar ik kan gewoon niet begrijpen waarom ik geen fatsoenlijke vonk heb.
Ik heb nu al zo veel bekeken en uitgesloten het moet op den duur wel iets vreemds zijn wat je normaal gezien niet verwacht.
Misschien zitten er wel verkeerde punten in?, of misschien heeft er iemand ooit geprutst aan het vervroegings mechanisme of er onderdelen in gezet uit een ander vliegwiel, ik weet het niet. Ik wil het gewoon ook uitsluiten.

Ik wil het volgende doen.

De punt afstand met een voeler maat afstellen op 0,4mm en dan kijken of de punten openen in de buurt van F en meten wat dan de contacthoek is.

Als ik de opening heb afgesteld op 0,4mm en ze openen niet in de buurt van F dan zal de contacthoek waarschijnlijk ook niet kloppen en is daar zeker iets vreemds aan de hand. Ik Denk dat ik morgen tijd heb om dit te controleren, ik laat het weten.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Honda wil(volgens de boekjes) dat de punten openen op F.
Contacthoek en maximale opening zeggen niets.

Zwakke vonk is te veel weerstand ergens, of op veel plaatsen een beetje(is samen ook te veel).

Leg eens een tijdelijke massakabel van bobine naar blok en naar -accu.
Dus dat die goed met elkaar verbonden zijn.

Is er geen vettigheid tussen de punten?

Bougiekabel is wel vol koperkern?

Geen ngk dop nemen(=weerstand).

Geen bougie met een R.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het de afstelling is. Eerder verdenk ik componenten. Welk type bougie had je gebruikt?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Vanavond heb ik even gekeken of alles klopt qua timing van de ontsteking, opening van de punten en de contacthoek.
Dit lijkt allemaal in orde.
Ontsteking afgesteld op "F", de punten gaan dan maximaal 0,45mm open en de contacthoek is bij benadering 200gr
Ik heb alle componenten van de ontsteking nu al 2 keer vervangen en toch nog geen mooie vonk.
Nog steeds een klein miezerig blauw vonkje, welke boegie ik ook probeer.
De oude boegie die misschien wel meer dan 30 jaar oud is werkt het beste (minst slecht), dat is een CHAMPION Z9Y
Bij de 4takt winkel heb ik 2 NGK C6HSA boegies gekocht, dit lijkt nergens op.
En hier in de buurt heb ik nog een C7HSA gekocht, geeft ook een waardeloze vonk.

Maar waarom heb ik nou toch zo een slechte vonk alles is nieuw.

Het hele principe van de ontsteking is exact het zelfde als van een auto.
De bobine krijgt 12,5V, alle massa's zijn goed, alle verbindingen zijn goed.
En alle componenten van de ontsteking zijn van een auto.

Bobine, waarschijnlijk VW kever
Condensator, opel kadett 1.3s
Contactpunten, Honda brommer, maar auto of brommer, dat maakt echt niet uit, het principe is precies het zelfde.
Boegie kabel, opel kadett 1.3s
Boegie, honda

Het lijkt er op dat je gelijk hebt NIX, ineens had ik het door, alle componenten, behalve de boegie dus..
Ik heb gelijk een boegie uit een oud opel 1,3s blokje gedraaid en geprobeerd wat er gebeurde.
Een prachtige vonk, mooi helder van kleur en ik hoor hem gewoon tikken.
Dit is een NGK-R BPR6ES, maar die past er natuurlijk niet in.

Ik denk dat het volgende aan de hand is:
Vroeger werkte het wel met de brommer boegie en de kever bobine, want toen waren de zuiger en de veren versleten en er zat een zuiger in die 0,8mm lager was dan die er nu in zit. En de klepjes zullen ook wel niet helemaal netjes hebben afgedicht.
Al bij al zorgde dat voor een lagere compressie en kon de boegie toen net wel een vonk trekken.
Nu met de nieuwe veren, zuiger en klepjes is de compressie hoger en is het bijna niet meer mogelijk een vonk te trekken onder druk.
Dit verklaart ook het slechte beeld van de stroboscoop.

Op zoek dus naar een boegie met de zelfde eigenschappen als de NGK-R BPR6ES maar dan met een 10mm schacht!

4-takter
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 146
Lid geworden op: 28 jan 2007 00:00
Bezit: C50-h, SS50m-K1, C50-e, cb77, CT70h-K1, CBX1000a, S90
Locatie: velsen

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door 4-takter »

zoiets als dit NGK CR6HSA bougie
de NGK-R BPR6ES heeft een weerstand ingebouwd en de C6HSA niet
met de NGK-R BPR6ES kreeg je een goede vonk (met een weerstand)
dus is een CR6HSA een logische keuze want die heeft ook een weerstand

https://www.ngk.de/fileadmin/Dokumente/ ... ode_en.pdf
ik vraag me af

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

Ik zou gewoon nog een andere C7 halen. Soms zit er gewoon een rotte tussen. Die R dingen zijn eigenlijk voor CDI ontstekingen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Je kan toch gewoon even bougie en/of dop buitensluiten door de vonk even direct vanaf de kabel te testen.
Omdat dit een van de eerste dingen is die je moet (zou kunnen) doen mag ik hopen dat dit toch maanden terug al een keer is gebeurt.

Nog eens: Is de bougiekabel wel een volle koperkern?
Ik zie een autokabel, die hebben meestal koolstofkern voor meer weerstand.
Die moet er af.
Dat koolstof verpoederd met de jaren, geleiding gaat langzaamaan naar 0.
Probeer als je niets ander hebt even met een stuk gewone installatiedraad in de bobine te proppen en dan gewoon om het m4 schroefdraadje van de bougie draaien.

Starten, lopen, en rijden.

Hopen we! Pfff. Haha.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik hoop het ook haha
Ja, ik heb zeker de ontsteking al gecontroleerd.
Dat is een van de eerste dingen, een vonk en brandstof, ja en mechanisch in orde natuurlijk.
Eerst had ik met de oude boegie van 30 jaar oud wel een vonk en met de nieuwe helemaal niet.
Toen heb ik de condensator vervangen en toen vonkte de nieuwe boegie ook.
Verder is uiteindelijk alles van de ontsteking vervangen en de vonk bleef het zelfde.
Ik ging er vanuit dat het goed was, omdat ik alles al had vernieuwd. (Sommige dingen al 2 keer)
Maar omdat het probleem nog steeds aanwezig was ga je steeds verder denken en zoeken.
Vorige week dacht ik, ik heb wel een vonk maar dat moet beter kunnen want alles is nieuw...
En nu ik de auto boegie heb geprobeerd weet ik het zeker.

Ik denk dat mijn boegie kabel wel kan blijven, deze is ook nog maar 4 jaar oud.
Ik heb ook al verschillende kabels geprobeerd, ook met koper kern, maar geen verschil.
Maar mijn hele ontstekings systeem heeft in principe niks meer met het originele Honda systeem te maken. Het is compleet auto.
Volgens mij is het nu een kwestie van de juiste boegie vinden en rijden maar :D
Morgen ga ik eerst een boegie met weerstand proberen!

Nooit geweten en ervaren dat er zo veel verschil zit tussen de ene of de andere boegie...

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

Dat auto systeem zit ook op de dikke harries, maar dan 6v. Ik zou geen bougiekabel met grafietkern pakken, maar oldschool koper.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik was me vergeten af te melden maar ik ben er even 2 weken tussenuit voor een vakantie maar dat hadden jullie vast al door...
In de loop van volgende week ben ik weer thuis en wil ik gelijk weer verder gaan. In eerste instantie wou ik een dure iridium bougie gaan proberen, maar bij conrad verkopen ze een contact punt aangestuurde elektronische ontsteking voor weinig geld. dat ga ik eerst proberen, kost maar iets van 16 euro.
De contact punten blijven gewoon en de bobine ook, maar er loopt dan door de contact punten in ieder geval geen hoge stroom meer (dus kan er ook geen verlies meer optreden) en de condensator komt ook te vervallen, ik ga het gewoon proberen. Wie weet

Online
Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Is je nieuwe carburateur al binnen?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie