Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Dennis »

wat ik mij afvraag, werkt een 12v (wel contactpunten, dat weet ik) bobine van een kever wel goed op een 6v systeem?

Het werd even snel genoemd in een rijtje, en ik hoor er verder niemand over. Waarom pakje niet een C310/320
bobine?

Groeten,
Dennis
''UNOX MAN''

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Nee, die carburateur is er nog steeds niet. die had er rond 25 juli moeten zijn. Ik heb hem besteld bij Wish, eigenlijk is dat altijd nog goed gegaan. Als ik thuis ben en hij is er nog niet dan zal ik er eens achter aan gaan. Het was niet duur, dat is het probleem niet maar ik wil hem zo graag proberen, dan kan ik dat ook uitsluiten (of oplossen).

Wat die ontsteking betreft, er staat een auto accu in, achter het vliegwiel zitten 2 in serie geschakelde spoelen van 6v die geven via een spanningsregelaar 12v en laden de accu op, de condensator is van een opel kadett, De bobine van een kever, en de bougie kabel weer opel kadett. Net de bougie is iets wat in die tijd nog niet werd gebruikt in auto's. Dus in principe is het geen 6 v systeem meer, maar een 12v systeem net als in oudere auto's.

Deze wil ik even proberen, het kost bijna niks, dus wat maakt het uit, en ik heb zachtjesaan toch al 3 maanden vertraging opgelopen dus dit kan er ook nog wel bij. :P.
https://www.conrad.nl/nl/velleman-k2543 ... 63469.html
Ik zit nu nog in Frankrijk, maar ik heb het al besteld, dus als ik thuis kom kan ik gelijk aan de slag!
Dat zal donderdag of vrijdag zijn zoals het er nu naar uit ziet.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Ben C50 »

Kever is toch 6 volt?

Jeroen 1978
4T-MSB beginner
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 apr 2017 21:04
Bezit: Hamer en beitel

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Jeroen 1978 »

Kever heb je in 6 en 12v uitvoering ik neem aan dat het hier om de 12v bobine gaat.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik wist eerst zelf niet eens zeker dat het een kever bobine was, maar ik heb het nu al van meerdere gehoord dus dat zal wel zo zijn.
Als ik op google ga speuren kom ik 6v en 12v bobines tegen voor een kever, dus er zullen wel 2 soorten zijn.
Waarschijnlijk waren de eerste 6v en is het later 12v geworden.
Hij heeft al jaren gewerkt op 12v dus ik ga er van uit dat het geen 6v uitvoering is anders was hij nu wel stuk geweest.
Ik heb hem trouwens ook al eens uitgewisseld met een 12v bobine van een opel kadett, maar dat maakte geen verschil.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Het printje wat ik bij conrad besteld heb was geen succes, het probleem is precies het zelfde.
Ik heb de bobine er af gehaald en er staat 12v op, dus dat is in principe goed.
Ik heb contact opgenomen met de leverancier van de nieuwe carburateur die ik besteld had, maar er is iets mis gegaan, ik krijg mijn geld terug en die wordt niet meer geleverd.

We gaan al weer naar het eind van de zomer en ik heb het verder hartstikke druk, dus voorlopig gaat het project maar in de wacht.
Van de winter zien we weer wel. Helaas maar hat is niet anders.

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door plofkop »

Mijn handen jeuken... je bent nog steeds welkom in Woerden.
Je suis Chaly!

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Project in de wacht ok, maar ik blijf natuurlijk wel nadenken over een oorzaak en een oplossing.

Ik zou niet meer weten wat er niet in orde zou kunnen zijn. Maar als ik even alles vergeet, van nul af aan begin en luister naar water gebeurt lijkt het volgende aan de hand.

Hij start probleemloos en draait vervolgens keurig stationair.
Tijdens het stationair draaien krijgt hij te veel brandstof.
Deze brandstof verzamelt zich ergens in het inlaat traject.
Doordat de motor stationair draait blijft die verzamelde brandstof waar hij is.
Op het moment dat ik gas geef (veel of weinig) wordt de brandstof in de cilinder gezogen en verzuipt hij en valt uit of bijna uit.
Na een paar keer flink gas geven lijkt het probleem weg.
Maar als hij daarna een aantal seconden stationair draait is het probleem direct weer terug.

Het is maar een theorie maar wel iets waar ik eens over moet denken.
Een eventuele oorzaak kan ik nog niet bedenken hoor.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door nielspbr »

Je theorie is dus dat er een plasje brandstof achter de carburateur in het spruitstuk blijft staan.
Sluiten de gaten netjes op elkaar aan, als in binnendia carb en spruit gelijk?

Moest eerst die foto aan het begin bekijken. Past er niet een aan de flens aangepaste monkeyspruit met carbje onder in plaats van die halve waldhoorn?

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Haha, ik moest even een afbeelding zoeken van een waldhoorn om er een beeld bij te krijgen, maar ik snap hem :lol:

Deze theorie is ook maar een hersenspinsel hoor, ik heb nu al zo veel gecontroleerd en uitgesloten dat ik het ook even niet meer weet.

Het gekke is dat het vroeger wel goed heeft gewerkt op deze manier, dus het moet iets lulligs zijn. En ik kan er heel slecht tegen dat ik het niet kan vinden :?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Nieuwe carb is er dus ook nog steeds niet.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Nee, van de week heb ik maar eens gereclameerd want die carb had er een maand terug al moeten zijn. Maar ik kreeg uiteindelijk te horen dat er iets mis is gegaan en dat ze niet weten waar hij gebleven is. Ze storten het geld terug maar daar heb ik natuurlijk niks aan...

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

Klinkt echt meer als een lekke vlotter ofzo.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Nee, de vlotter is echt niet lek die heb ik heel goed bekeken en getest. Dat is echt uitgesloten.
Een lekke vlotter zou idd ook zorgen voor meer/te veel benzine.

Maar ik denk dat het ergens anders door komt.
Hoe langer ik er over denk hoe meer ik denk dat dit het probleem is. (maar dat heb ik al vaak gedacht :roll: )

Tussen de carburateur en het spruitstuk zat eerst een of ander origineel rubbertje van een brommer, maar ik weet alleen niet welke.
Dit was natuurlijk verteerd want dat was misschien al wel 50 jaar oud.
Omdat we niet wisten waar het vanaf kwam hebben we het opgelost door een stuk slang er tussen te zetten.
Deze slang is wel een stuk stugger dan het vorige rubbertje en doordat het een recht stukje slang is en de carb en het spruitstuk een cm van elkaar af zitten wordt er een soort kamertje gecreeerd achter de carb.
Misschien is het wel zo dat door het stugge rubber de carb gaat trillen waardoor deze bij stationair te veel benzine geeft en dit niet netjes verneveld. Omdat het spruitstuk direct na de carb naar boven loopt en het kamertje achter de carb zit verzamelt daar misschien wel de brandstof. En die wordt meegenomen als er gas wordt gegeven en dan verzuipt hij.

Het rubber en het spruitstuk zouden afzonderlijk van elkaar geen probleem zijn, normaal gezien loopt bij een brommer een spruitstuk niet naar boven en zou de benzine niet ophopen. En een stug rubber of een kamertje achter de carb zou ook nog wel kunnen werken maar de combinatie niet hoop ik!

Het zou zomaar kunnen betekenen dat het stugge rubber wat niet goed past de oorzaak is van alle ellende, dit is eigenlijk ook het enige wat veranderd is...

Weet iemand waar dit rubber van is, want ik wil natuurlijk graag een nieuwe bestellen en proberen. Ik weet niet eens zeker of het honda is, maar het zou aannemelijk zijn.

De lengte 30mm
Diameter inwendig 24mm
Diameter uitwendig 35mm
Bijlagen
20170905_214056.jpg
20170905_213957.jpg

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door NIX »

Is het niet van een zundapp ofzo?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie