Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Viertakt »

Het vervroegingsmechanisme, zit daar ook veel speling op?
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Er zat wel wat speling op doordat de veertjes een beetje waren opgerekt maar deze heb ik vervangen.
Op zich ziet alles er nu goed uit en voelt goed aan.
Wat ik nog wel zou kunnen doen is het vervroegings mechanisme uit elkaar schroeven en alles eens bekijken en passen op de krukas

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door stoterstangen90 »

Dat lijkt me sterk, aangezien er op de brommer een star spruitstuk opzit.
Afbeelding

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door plofkop »

Er zijn nu al zo veel verschillende opties genoemd. Zo veel technische en diepgaande aspecten bekeken, ik kan mij niet voorstellen dat er iets groots is... mijn eigen handen beginnen te jeuken. Ik blijft zelf met twee zaken in mijn hoofd zitten.

Ik heb zelf slechte ervaringen met andere kleppen in alu c110 kopjes, je zou CB-viguur er eens naar kunnen laten kijken. Die racet er mee.

Daarbij zet ik vraagtekens bij de ontsteking. Deze punten ontsteking is normaal voorzien van een spoel die vlak voor tdc een spanning begint te bouwen aan de hand van de naderende magneet in het vliegwiel. Deze spanning wordt kortgesloten door de contactpunten. Bij F is de flux het grootst, de spanning in de spoel het grootst, maar kortgesloten, en dan openen punten. De condensator vreet de eerste overspanning op, raakt verzadigd en de puls gaat naar de bobine die haar werk doet. Dan sluiten de punten weer, de bobine wordt weer kortgesloten en het verhaal begint weer over.

Ik heb momenteel even geen beeld van hoe de ontsteking nu op de accu vonkt, maar andere impedanties en bobines geeft soms problemen. Ik heb dat zelfde gezien toen ik een a-ford uit 1928 ombouwde van 6 naar 12 volt. Ik.nam alleen een andere bobine en was de condensator vergeten. Het loopt en rijdt, maar ik kreeg de timing niet goed en na een tijdje draaien begonnen de klachten.

Als je een schema hebt wil ik er naar kijken, mocht je moedeloos worden en het niet meer weten, en een dagje uit willen. Kom dan eens langs in onze werkplaats in Woerden. Als je.op een zaterdag komt zijn er 10 knappe koppen die allemaal enthousiast zijn om mee te denken.
Je suis Chaly!

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ja, moedeloos wordt ik er op den duur wel een beetje van...

Vandaag ben ik weer heel de dag bezig geweest zonder direct resultaat.

De vlotternaald heb ik vervangen voor een exemplaar met rubber puntje en zonder verend pennetje aan de achterkant.
Het idee was dat als de carburateur te veel trilt er te veel benzine in de vlotterbak komt waardoor hij stationair staat te verzuipen.
Het idee was ontstaan omdat er vroeger een soepel rubber tussen de carburateur en het spruitstuk zat en nu een veel stugger stuk slang.
Maar helaas geen verschil met de nieuwe vlotternaald.

De brandstof die er in zat kwam van een witte pomp en nu heb ik er v-power in gedaan.
Ik vond dat er een beetje vieze gele aanslag op de vlotternaald zat maar die heb ik al een aantal keer gereinigd en de benzine heb ik al 2 keer vervangen dus dat vond ik vreemd.
Nou vond ik van de week dat mijn auto ook niet helemaal zuiver stationair draaide en die benzine komt van de zelfde pomp.
Dus dat is nu ook uitgesloten.

De draad van mijn contactpunten naar de bobine liep samen met nog 4 draden van de laad spoelen door een 5 aderige kabel.
De draad van de ontsteking heb ik nu apart gelegd, ik dacht dat de draden van de spoelen en die van de ontsteking misschien invloed op elkaar konden hebben, maar helaas ook weer geen resultaat.

Als laatste heb ik de cilinder er weer af getrokken en de nieuwe zuiger vergeleken met de oude. De nieuwe zuiger is vanaf de piston pen gemeten 0,8 mm hoger ten opzichte van de oude zuiger. Dat zorgt voor behoorlijk meer compressie neem ik aan. Het gevolg zou kunnen zijn dat het veel lastiger wordt om een vonk te trekken. Dus ik ga binnenkort de oude zuiger met nieuwe zuigerveren monteren en weer testen en dan hoop ik dat ik het toch echt eens gevonden heb...

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik heb trouwens even gekeken Woerden is 133 km vanaf Wemeldinge, Zeeland. Op zich valt dat mee.
Die zuiger ga ik nog proberen, en ik verwacht komende week nog een carburateur uit China om een test mee te doen maar daarna zijn mijn ideeen echt een eind op en overweeg ik denk ik toch om een keer die kant op te komen. Een frisse kijk op het probleem kan geen kwaad, dan komen er vaak vanzelf weer nieuwe ideeen. Het moet iets lulligs zijn er is al zo veel uitgesloten en vervangen.

De nieuwe inlaatklep is bijna gelijkwaardig aan degene die er uit kwam alleen de schotel is 0,5mm groter in diameter, zou dat voor een probleem kunnen zorgen?

De ontsteking is het zelfde als 25 jaar terug, er zijn nu alleen ook laad spoelen achter het vliegwiel geplaatst.
Vroeger stond er gewoon alleen een opgeladen auto accu in en daar konden we een hele dag mee rijden en die werd niet opgeladen tijdens het rijden, die ging savonds in de schuur aan de lader.
DSC06873.JPG

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door plofkop »

Neem eens een condensator van een 12v auto. Check ook de polariteit van de bobine.
Je suis Chaly!

Gebruikersavatar
ReezYard
4T-MSB addict
Berichten: 687
Lid geworden op: 27 jan 2007 22:23
Locatie: Cheese Town (N-H).
Contacteer:

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door ReezYard »

Ik heb niet de hele thread teruggelezen, maar heb je klepveren al eens gecheckt/bekeken?
Heb ooit eens dagenlang zitten modderen met 'n SS50-blok dat in de hogere toeren niet fatsoenlijk wilde lopen.
Bleek 'n gebroken klep(binnen)veer te zijn.....
Groet, ennuh...... gas zit rechts!

Afbeelding

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Toen de andere klep ik de kop is gezet heb ik de veren ook bekeken. Op zich waren deze wat aan de slappe kant maar ik heb zelf een paar ringetjes gedraaid en die onder de buitenste veren gelegd. Ik denk dat dit goed is zo.

Ik ben van plan om deze week een condensator van een auto te monteren. Hij ligt al klaar!, moet die condensator trouwens persee dicht bij de contact punten zitten achter het vliegwiel?, of kan ik deze ook in de buurt van de bobine monteren?

De polariteit van de bobine heb ik al bekeken en die is goed. Ik heb hem ook een keer andersom aangesloten maar dat maakte geen verschil. Hij liep, maar nog steeds niet goed.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

De condensator mag ook bij de bobine zitten.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door plofkop »

Kan je accu wel genoeg spanning leveren... meet de spanning over de accu terwijl de motor loopt. Veranderd die spanning met het toerental.
Je suis Chaly!

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

De accu geeft 12,5v en als ik gas geef meet ik iets meer op de accu, ongeveer 14v want dan gaan de spoelen de accu opladen. Ik heb ook geprobeerd met een volle auto accu er naast met startkabels, geen verschil..

Zaterdag ga ik als eerste proberen met een condensator van een auto.

Het is een vreemd en lastig probleem, maar opgeven is geen optie.
Het moet te vinden zijn, voor mijn gevoel ben ik er bijna, maar dat is al 2 maanden zo :?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Misschien doet ie t van de winter, lekker door de sneeuw ploeteren.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Haha, ja lekker driften door de sneeuw! :wink:

Maar het plan is nog steeds om het voor die tijd op te lossen.
Ik kan er absoluut niet tegen dat ik het niet kan vinden :?
Zaterdag een auto condensator monteren en dan zien we weer verder!

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik kon het niet laten en had eigenlijk geen tijd maar ik heb vanavond een condensator van een auto ontsteking aangesloten.
De condensator achter het vliegwiel heb ik weggehaald en de auto condensator zit bij de bobine. Helaas geen verschil...

Ik had eerder gezegd dat de stroboscoop continue wat pulsen lijkt te missen als het motortje stationair draait en als ik gas geef.
Ik heb de stroboscoop vanavond ok op mijn auto aangesloten om te kijken hoe dat er uit ziet.
Dat ziet er prima uit, tot dat ik wat gas geef en bij ongeveer 1500 toeren begint precies het zelfde effect op te treden.
Dat kan 2 dingen betekenen, of de stroboscoop is niet in orde of het hoort gewoon zo.
Maar hoe dan ook, aangezien ik alle onderdelen van de ontsteking nu al heb vervangen en er geen verbetering is , lijkt het op dit moment niet de ontsteking die het probleem veroorzaakt, maar wat dan wel?

Als het de ontsteking niet is zou ik zeggen dan blijft het volgende over:

De carburateur, of de afstelling daar van. (kan eigenlijk niet, die is schoon gemaakt en daar heeft hij altijd goed mee gereden)
De inlaatklep die nu 0,5 mm groter is . (jullie hebben het al eerder aangegeven maar ik wil het eigenlijk niet geloven)
De zuiger is een andere dan die er eerst in zat, deze is ongeveer 0,8mm hoger. (deze schijnt er wel in te horen)
De buitenste klepveren die iets te slap waren en waar ik nu ringetjes van 1,5mm onder heb gelegd.

Ik zou zelf zeggen ik probeer als eerste een keer met de oude zuiger met nieuwe zuigerveren.

Plaats reactie