Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

De punten openen precies op F,

Het verschil in hoogte tussen de carburateur en de brandstoftank is ook goed, ongeveer het zelfde als bij een brommer.
Als ik mijn vlotter bakje los klik dan stroomt er behoorlijk benzine uit het slangetje, en er is op zich ook niks aan verandert in vergelijking mat 25 jaar terug. Dus dat kan het eigenlijk niet zijn.

Ik heb wel andere veren op het vliegwiel gezet maar dat is op gevoel gebeurd, ze hebben meer voorspanning en lijken even strak of iets strakker als de originele, maar het blijven veren uit een assortiment doosje.
Ik zal het nog eens proberen met strakkere veren of even vast zetten met kleine ty-wraps of een ijzerdraadje om te testen.

Deze vond ik op wish, zou het wat zijn om een testje te doen?, het kost echt bijna niks, 12 euro incl. verzendkosten.
Geschikt voor lifan staat er bij en de luchtfilter aansluiting is precies het zelfde als mijn kei hin carburateur.
Een nadeeltje, het zal wel een week of 2 duren voor hij hier is.
20170622_194920_resized.jpg
Ik blijf het vreemd vinden, ik heb op dit moment de carburateur voor de zoveelste keer uit elkaar en hij ligt te koken in een pannetje met een of andere universeel reiniger, maar op zich was hij al schoon.
Wat ik nog zou kunnen doen is de vlotter gaan verbuigen om het niveau te wijzigen maar ik weet niet wat de originele stand moet zijn, is dat ergens te vinden?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

En met dat propaan durf je dat?

Dan weet je zeker of het de carb is.

Let wel bij die nieuwe carb of de steek tussen de gaten goed is!
En is 20mm niet een beetje groot?
Kijk dan voor een 16:

http://www.ebay.com/itm/ATV-50cc-70-90c ... 4902.l9144

Ja twee weken duurt het altijd wel met ebay e.a.

Anders eentje halen bij 4taktwinkel. Dat kan direct.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik had er nog nooit over gehoord om op die manier te testen met propaan, maar het zou moeten kunnen ja.
Klinkt wel een beetje eng, maar van de andere kant, als ik het voorzichtig doe en ik zorg dat ik ten alle tijde bij de afsluiter kan valt het mee en kan er weinig gebeuren. Een flesje propaan kan ik wel van iemand gebruiken. Ik moet er eens over denken.

Ik had even niet gezien dat het een 20mm was, 16mm zou idd veel beter zijn, die er nu op zit is ook zo iets, een beetje ovaal gat zelfs wat ook wel eens de vijl gezien heeft als ik het goed zie. Maar dat maakt niet uit. Hij heeft er ooit goed mee gelopen.
De steek is niet zo belangrijk, omdat het geheel toch een beetje bijzonder knutselwerk is hoef ik alleen een ander flensje te maken met een buisje er op.
DSC06812.JPG
Dit is de stand waarop de vlotter de brandstof toevoer begint af te sluiten, ik zou niet weten of dat goed is.
Wat ik kan doen is de stand opmeten en dan de vlotter eens verbuigen en proefdraaien.
DSC06811.JPG
Zou de ontsteking ook nog op een of andere manier er voor kunnen zorgen dat de motor verzuipt? het lijkt mij van niet maar misschien denkt iemand er anders over.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik zat ook nog een stuk te lezen over de verschillende vlieg wielen, vervroegend, verlatend.

Volgens mij heb ik een vervroegend vliegwiel als ik het goed zie.
Er staat op HITACHI F-120
20170621_211133_resized.jpg
Moet ik de ontsteking dan wel op "F" afstellen, of staat hij bij hogere toeren dan veel te vroeg?
Ik heb trouwens echt geen idee of dit vliegwiel officieel bij dit blok hoort.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1974
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door gerbrandicus »

Dat is idd een vervroegend vliegwiel, standaard voor het snelle Belgische blok.

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door hypercub »

De ontsteking idd op F afstellen, dan vervroegt `ie niet teveel in hoge toeren. Met de stroob kan je aflezen of en wanneer `ie vervroegt.
Life is too short for lousy coffee.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Klaas »

De vlotter moet 7mm onder de rand van je carburateur komen voor een goede stand.
Mits er niet al teveel aan gebogen is in het verleden wat ik niet denk.
Controleer ook eens of de vlotter niet lek is.
Dat wil zeggen klotst hij niet als je hem heen en weer schud.
Ik heb wel eens meegemaakt dat het kreng niet af te stellen viel en gewoon benzine in
de balg had door een slechte soldeer verbinding.
Dan weegt hij zoveel dat ie niet meer werkt en dus een te hoog benzine niveau.
Misschien iemand in de buurt die een leencarburateur heeft?

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Mooi, dan zet ik de ontsteking weer op "F"
Ik heb gecontroleerd of de vlotter lek is maar dat is niet het geval.

De vlotter moet 7mm onder de rand staan voor een goede stand, dat is dan in de laagste stand neem ik aan.
Waar ik in de afbeelding 1,5mm heb, moet dat eigenlijk 7mm zijn?, of begrijp ik het verkeerd.
Als die maat echt 7mm moet zijn dan begrijp ik dat hij verzuipt, dan staat de brandstof echt veel te hoog.
carb vlotter.jpg
Wat me ook steeds opvalt is dat als ik met de stroboscoop de ontsteking bekijk de merktekens op het vliegwiel niet echt stil staan en dat het daardoor moeilijk af te lezen is. Zou ik de veertjes nog wat strakker maken? (natuurlijk eerst de vlotter verbuigen mocht dat nodig zijn, een ding tegelijk veranderen)

Ik heb nog een 16mm Chinese carburateur besteld van 11 euro, en voor 4 euro brengen ze hem uit China naar Nederland bij mij op de stoep. Voor die 15 euro kan ik het wel proberen. Niet dat ik met die Chinese carburateur wil gaan rijden maar gewoon even testen om te kijken of het verschil maakt. Het zal wel een week of 2 duren voor hij hier is. In het gunstigste geval is het probleem voor die tijd opgelost.
Dit weekend wordt er niet gesleuteld want dan ga ik lekker met de motor naar Assen! :D
Laatst gewijzigd door FransV op 23 jun 2017 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Klaas »

Vlotter bovenkant moet 7 mm onder de rand.
Dus als je hem naar boven drukt.
Nu staat hij in de onderste stand en zal nooit de naald indrukken om af te sluiten.
Waarom strakke veren bij een vervroeger?
Dan kun je hem net zo goed vast lassen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door nielspbr »

Precies, met die strakke veren breng je de vervroeging om zeep en kun je net zo goed met een vast vliegwiel op pad gaan omdat deze later(te laat) gaat vervroegen.

ps. De makkelijkste manier om de vlotterstand te meten is door de carburateur op zijn kop te houden.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik dacht eventueel strakkere veertjes omdat ik niet kan verklaren dat ik hem zo slecht met de stroboscoop af kan lezen.
Maar dat zal ik dan maar niet doen.

Maar ik snap nu hoe je het bedoelt met die vlotter, ik ga het gelijk controleren.
Ik houd hem op zijn kop en ik heb een lijntje gekrast om te kunnen meten hoe diep hij er achter valt.
DSC06814.JPG
DSC06816.JPG
DSC06817.JPG
Ik meet 11,5mm dat lijkt me dan niet goed, 4,5mm te ver?
Het zou wel mijn probleem kunnen verklaren...

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Klaas »

Ja is wel teveel zo.
Dus zo buigen dat de vlotter afsluit bij 7mm

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Gisteren heb ik de carburateur met de aangepaste vlotterstand gemonteerd.
Dit komt blijkbaar echt heel nauw.
Het vlotterniveau was volgens de gegevens te hoog en ik heb hem afgesteld op 7 mm, eigenlijk iets minder om eerlijk te zijn.
Maar dat was direct foute boel. Dan liep hij redelijk maar dan trok hij de vlotterbak te leeg en viel uit.
Als het niveau iets te hoog staat dan staat hij stationair al te verzuipen.
Na veel buigen, afstellen en proberen heb ik een stand gevonden waarop hij redelijk liep.
Ik moest dan nog wel de gas naald in de laagste stand zetten en toen leek het wel ergens op.

Het was al veel te laat, dus ik heb maar heel even kunnen testen.
Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het opgelost is, maar ik kan ook niet zeggen dat het niet opgelost is.
Ik hoop er zaterdag aan verder te kunnen en eens goed te testen. En dan hoop ik dat dit probleem nu eindelijk eens opgelost is.

Wijzigen van de vlotterstand heeft in ieder geval veel effect, daar ben ik wel achter.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Pfff, nog steeds niet opgelost...
Ik kan me niet meer voor stellen dat het nog aan de carburateur ligt.
Hij is schoon, de sproeier is net als vroeger en de vlotterstand is nu ok.
Timing, afdichting van de kleppen enz, daar twijfel ik niet aan, en trouwens dat is allemaal gecontroleerd.
Dan kom ik toch weer bij de ontsteking (waar ook alles al van vervangen is)...
Als ik de stroboscoop aansluit vind ik dat hij best veel pulsen mist, dus of de stroboscoop is niet in orde of de boegie vonkt op dat moment niet. Stationair draait hij best netjes en dan mist hij ook pulsen, dat kan ik dan weer niet verklaren.
Maar ik vertrouw de accu niet die er in staat, als hij opgeladen is vind ik dat de spanning te snel in zakt.
Het zou een goede accu moeten zijn maar ik ga hem toch vervangen.
Ik heb nog 2 nieuwe droge accutjes 12v 7ah, ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan.

Ik moet het probleem vinden!, hoe moeilijk kan het zijn :wink:

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

De nieuwe accu's zitten er in, en! Nog niet opgelost :cry:
Alle onderdelen die ik kan bedenken zijn nu vervangen en gecontroleerd.
Ik zat te denken wat er nog gewijzigd is ten opzichte van vroeger, maar ik kan niks meer bedenken.
Nou kwam mijn pa nog met een idee.
Hij zei dat het rubber wat tussen de carburateur en het spruitstuk zat vervangen is voor een slang en die is veel stugger dan het rubber wat er eerst tussen zat.
Het komt er dus op neer dat de carburateur veel meer mee trilt met de motor dan voorheen.
De vlotter naald van mijn originele carburateur heeft geen rubber puntje en nog een klein verend pinnetje, dus als de vlotter op de hoogte zit dat de naald de toevoer afdicht kan de vlotter in theorie nog een stuk naar boven

Iedere keer als hij een poosje stationair heeft gedraaid is het probleem op zijn ergst.

Zou het kunnen dat de carburateur nu te hard trilt en dat er daardoor brandstof lekt langs de vlotter naald en dat daardoor het vlotter niveau toch te hoog komt te staan?

Ik kan zoeken naar een soepel rubber om tussen de carburateur en het spruitstuk te plaatsen.
En volgens mij zou het ook beter zijn als de vlotter naald een rubber puntje had en geen verend pinnetje aan de achterkant.

Het moet op den duur zoiets geks zijn hoor

Plaats reactie