Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Viertakt »

Even ter aanvulling op Plofkop een vraag; ploft de brommer ook terug in het luchtfilter? Kijk eens na het lopen of je luchtfilterslang nat is.

Heb zelf eens een vergelijkbaar probleem gehad met de C50, bleek een combinatie te zijn van een versleten klepveer en een verkeerd ingeslepen klep. Tijdens het rijden begon de brommer steeds rijker te lopen. Bleek dat hij constant aan het terugblazen was, waarna het luchtfilter verzadigd raakte met benzine. Compressie warm en koud van de brommer was goed, alleen had ik het vermoeden dat de klep niet goed genoeg sloot op toeren.

Inlaatklep opnieuw ingevreesd en geslepen, nieuwe klepveer en klaar was klara.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik heb het niveau van de vlotter bekeken en geprobeerd te beredeneren of dit de juist is, maar volgens mij is dit in orde, als ik er aan ga buigen klopt het volgens mij niet meer.

Dit is inderdaad een snel blok, ik weet dat het een Belgisch blok is en dat de brommer destijds ongeveer 80kmh liep.
De klep schotels zijn ook beide 1mm groter in diameter dan bij de normale kopjes.

Het verhaal over het terugblazen in de inlaat door een te slappe klep veer zou best eens kunnen.
De inlaatklep is vervangen voor een iets grotere die er niet in hoort en de zitting is opnieuw bewerkt.
Dat de klep er netjes in ligt en goed afsluit daar twijfel ik niet aan, dat kan het naar mijn mening niet zijn.
Maar ik ga nu wel twijfelen of de uitsparing voor de klep spietjes op exact de zelfde hoogte zit... dat is natuurlijk direct van invloed op de veerspanning.

Als ik het goed wil doen moet ik eigenlijk de inlaatklep er uit halen en vergelijken met de oude klep, dan weet ik iets..
Hmm, balen van mijn pakkingen, even kijken hoe ik dit op ga lossen.

wordt vervolgd..

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik kon het niet laten, ondanks het warme weer heb ik de kop gedemonteerd en de inlaatklep er uit gehaald.
Het viel me op dat de buitenste veren van zowel de inlaat als de uitlaat klep bijna niks doen.
Ze liggen net niet los, de binnenste veren staan iets meer onder spanning.
Als ik het kopje op de werkbank leg en ik vul de verbrandings ruimte met remmen reiniger dan dichten beide kleppen wel netjes af.

Wat me wel op viel (zie foto), is dat de plaats waar de klep spietjes zitten verschilt.
2 inlaat kleppen 1.2mm.jpg
In de nieuwe inlaatklep zitten de spietjes wat hoger, 1,2mm om precies te zijn. Het verschil is gemeten ten opzichte van de onderkant van de schotel. Door dat de nieuwe klep een iets grotere diameter heeft ligt deze iets minder ver in de zitting, maar de zitting is ook bewerkt dus daar door ligt de klep weer wat dieper. Ik wil maar zeggen, ik vermoed dat de veren van de inlaat klep ongeveer 1,2 mm minder onder spanning staan dan voorheen. En volgens mij kan dit bij hogere toerentallen best een probleem zijn.

Ik ga kijken of ik nieuwe veren kan bestellen en misschien dat ik er zelfs een ringetje onder moet leggen.
Dan zet ik de boel weer in elkaar en proberen weer maar.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Klaas »

Die 1,2mm gaan het verschil in toeren echt niet maken hoor.
Je hebt een klep van een SS waarschijnlijk nu als inlaat, en daar de spietjes iets anders.
Als de veren allebei al slap staan dan zou ik die eerst eens opmeten.
De minimale lengte voor de buitenste veer is 27.8 mm
De minimale lengte voor de binnenste veer is 25.6 mm.
Zijn ze langer dan is er iets anders aan de hand.
Aangezien je zegt dat hij zwart uitslaat op de bougie zou ik toch nog eens goed de stationair spoeier doorprikken.
Gros van de mensen vergeet die en dan loopt ie beroerd.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Klaas, je geeft een minimale lengte op en zegt als ze langer zijn is er iets aan de hand, je bedoelt als ze korter zijn neem ik aan.

Ik heb mijn klep veren gemeten en de buitenste veren zijn exact 26mm, dat zou dan dus te kort zijn.
Ik heb op verschillende plaatsen gegevens gevonden, ik lees ergens dat de minimale maat 25,5mm is maar ik lees ook ergens (wat jij ook zegt) dat de afkeur maat 27,8mm is...

Hier onder staat 25,5 of is het voor een c310 weer anders?
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/898

Als ik mijn klep zonder veer in de kop steek, en ik doe de spietjes er in en ik trek de schotel naar boven dan meet ik een ruimte van precies 26mm. Dit is bij de inlaat en de uitlaat klep (toevallig?) precies het zelfde. Dat betekent dat de buitenste veren totaal geen voorspanning hebben. Dat kan niet goed zijn.
Ik ga dit in eerste instantie even tijdelijk oplossen om te kunnen testen door onder beide buitenste veren een ringetje te leggen van 1,2mm.

Ik zal zeker ook nog een keer naar de stationair sproeier kijken, maar in principe heb ik dat al een paar keer bekeken, maar je weet nooit, misschien heb ik toch iets over het hoofd gezien.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Klaas »

Inderdaad was de n verloren gegaan. :-)
Dus niets.
Een C310 is niet anders. Alleen is mijn ervaring dat een Type 3 kop vaak wat langere veren heeft dan de Type 2.
Stationair sproeiers worden vaak doorgeblazen, maar dan zit er toch nog gum in. Een staalborstel draad of heel dunne boor erdoor halen is dan de enige goede oplossing.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik ben net nog even bezig geweest.
Ik heb 2 ringetjes gedraaid van 1.2mm, en die onder de buitenste veren gelegd.
Het is natuurlijk wel een beetje een beun oplossing maar het is netjes gebeurd en het voelt nu veel beter aan.
Ik kan altijd nog nieuwe veren bestellen.

Maar... ik heb de stationair sproeier nog eens goed bekeken :oops:
Ik heb hem er zeker al 2 keer uit gehad, hij heeft al eens een nachtje in de thinner gelegen en ik heb hem idd ook uit geblazen en de gaatjes aan de zijkant doorgeprikt, maar er zat in het midden toch nog vuil in... dat heb ik nu schoon gemaakt / door geprikt.

Om de avond compleet te maken draaide ik nog een m6 boutje van het inlaatspruitstuk in de kop dol.
Balen, maar niet heel erg, ik zal er van de week een heli coil in zetten dan is het weer opgelost.
Gevolg is wel dat ik vanavond niet meer kon testen en ik ben natuurlijk heel benieuwd!
Zodra ik de boel in elkaar heb en getest heb laat ik het direct weten.

Hoe is het te verklaren dat een verstopte stationair sproeier de oorzaak van mijn probleem kan zijn?

Ik vind het trouwens helemaal top dat iedereen zo goed mee denkt en tips geeft, we komen wel!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door stoterstangen90 »

Alleen opletten dat je de veren niet te ver comprimeert. Anders levert het kromme stoterstangen op.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door nielspbr »

stoterstangen90 schreef:Alleen opletten dat je de veren niet te ver comprimeert. Anders levert het kromme stoterstangen op.
Als de veren op blok gaan krijg je inderdaad een niet comprimeerbare huls. Ook een gevaar bij nokken met meer lift.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

De cilinderkop is weer gemonteerd en in het beschadigde draadgat in de kop zit een helicoil.
Het voelt allemaal goed aan en ik heb gecontroleerd of de veren niet te ver worden ingedrukt maar dat is niet het geval.
Ik ga er van uit dat deze aanpassing in ieder geval geen negatief effect heeft.
De carburateur met de doorgeprikte stationair sproeier heb ik ook gemonteerd en daarna heb ik hem snel gestart om te kijken of het goed was!. Het moest wel goed zijn nu ik de sproeier had doorgeprikt, dat leek me logisch maar helaas... nog steeds niet opgelost, sterker nog het probleem is nog erger geworden...

Hij start goed, loopt redelijk stationair, maar zodra ik 'snel' het gas in trap klimt hij 1 sec. in toeren en daarna valt hij uit.
Als ik voorzichtig het gas in trap en er een beetje mee speel krijg ik hem wel op toeren, en klinkt het best goed. Maar als ik mijn gas weer los laat en hij draait weer 10 sec. stationair is het probleem weer terug, als ik dan weer in een keer het gas in trap valt hij weer uit.
Voor mijn gevoel verzuipt hij compleet in de benzine, maar anderen zeggen dat ik het in de ontsteking moet zoeken.

Vervangen:

Zuiger
Zuigerveren
Pistonpen
Pakkingset cilinderkop
Alle pakkingen in het in en uitlaat traject, deze dichten allemaal af
Bobine
Contactpunten
Condensator
Boegie
Veertjes van het verlatende vliegwiel
Luchtfilter
Benzine kraan
Benzine slang
Bekabeling van de ontsteking
Accu


Gereviseerd / schoongemaakt:

Cilinder is gehoond, de maat is nog goed
Uitlaat is compleet ontkoold
Carburateur is schoon gemaakt
Cilinderkop heeft nieuwe inlaatklep en beide kleppen zijn ingeschuurd en dichten af
Onder de klep veren liggen dunne ringetjes voor iets meer spanning
Benzine tank is gereinigd


Gecontroleerd:

Op de bobine staat 12v
Alle pakkingen dichten af
BDP komt overeen met het merkteken op het vliegwiel
Doorlaat van het luchtfilter, met of zonder luchtfilter maakt trouwens niet uit.
Als ik de slang van de carburateur trek loopt er voldoende benzine uit.
Bedrading doorgemeten.
Elektrisch systeem gecontroleerd op foute aansluitingen

Als ik het ontstekings tijdstip controleer met een stroboscoop moet ik dan een mooi rustig beeld krijgen?, of verspringen de merktekens voor het zicht continue een beetje?. Want dat laatste is het geval en ik vind het moeilijk te zien, de lamp slaat af en toe ook wel eens een paar pulzen over heb ik het idee. Dat lijkt me ook niet helemaal goed maar ik heb alles van de ontsteking al vervangen...

Wat kan het nou toch zijn?, ik weet het even niet meer...

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Klaas »

Ik zou ook het probleem in de brandstof voorziening zoeken.
Je zegt dat je een 12V bobine hebt terwijl de originele ontsteking van een type 3 toch echt 6Volt is.
Als het een origineel vervroegend vliegwiel is dan zie je bij de stroboscoop de vervroeger intreden als je gas geeft.
En dus verschuift het merkteken.

Wat is de kleur van je bougie als de motor een tijdje gelopen heeft?
Als hij zwart is dan weet je zeker dat ie aan het verzuipen is.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

De boegie is zo zwart als het maar kan.

Ik gebruik een losse 12 v bobine van een auto. En een volle auto accu zorgt voor 12 volt.
Op de grondplaat zitten de contact puntjes en de condensator. En 2 6v spoelen waarmee ik ga probeten om de accu op te laden. Maar dat komt nog.

Volgens mij is hij idd aan het verzuipen,van de ontsteking heb ik alles al vervangen.
Ik ga vanavond weer naar de carb kijken..

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Probeer/koop eens een nieuwe china carb voor een tientje of twee drie.

en nog maar eens, de punten beginnen te openen op F ?

Probeer hem eens op propaan,

Even buiten doen, benzinekraan dicht, carburateur echt leeg, luchtfilterhuis er af(ivm gasophoping en ontploffen)
Iemand aanfietsen en een ander even met de brander(zonder vlam tenzij je het zooitje zat bent, maar dat komt later) achter de carburateur, beetje gas(propaan) geven, beetje meer, enz, wijst voor zich denk ik.
Tussen 2 á 5 cm achter de carb houden(er moet ook nog lucht mee kunnen).
Dan loopt ie zeker, kan je even testen of en hoe t blokje draait met de carb buitengesloten.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1807
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door hypercub »

Zijn de nieuwe veren voor het vliegwiel ook goed op spanning? Alsdat de vervroeger of verlater er te vroeg inkomt?
Life is too short for lousy coffee.

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Ben C50 »

Zit je benzinetank te laag?

Plaats reactie