Willys jeep op schaal met C321E blok

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Viertakt
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 feb 2015 18:48
Bezit: Solex OTO '65
Honda C50 '67
Honda C50m '68
Honda CB50j '78
½ Honda CB50j '78
Honda Z50j '79
Honda MTX50R '84
Vespa PK50XL Plurimatic '87
Spartamet '88
Yamaha XT600E '91
Daihatsjoe Pausmobiel turbo.
Locatie: Almeloooooooooooo

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door Viertakt »

Zorgen dat je de contactpunten brand schoon hebt. Zodra er ook maar iets vet of viezigheid op zit vonken ze direct. Meestal na het opvijlen van de punten ga ik er ook nog een keer met een lap thinner tussen door.
Drink coffee, do stupid things faster with more energy.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Die vonkjes moeten dus naar je bougie.
Met een nieuwe condensator zal het wel beter zijn

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ik ben vandaag weer bezig geweest maar het is helaas nog niet gelukt.

De condensator die ik besteld had was vandaag nog niet binnen maar ik vond er nog een op zolder dus die heb ik er maar in gezet.
Dit lijkt nu in orde, de puntjes vonken niet meer en de boegie geeft een mooie heldere vonk, ook de nieuwe boegie die het eerst niet deed werkt nu prima. Ik ga er van uit dat onder compressiedruk de boegie ook vonkt en dat dat nu in orde is.
Maar het probleem is helaas nog niet opgelost, hij komt moeilijk op toeren en heeft weinig vermogen..

Ik heb echt geen idee meer waar ik moet zoeken. Ik zou het aantal graden van de ontsteking eens kunnen controleren met een stroboscoop, dan kan ik ook kijken wat het verlatende vliegwiel doet. Het systeem lijkt in orde maar dat zal ik binnenkort eens checken.
25 jaar geleden liep hij ook goed en er is niks schokkends veranderd, alleen de inlaatklep is 0,5mm groter in diameter en verder is alles weer in orde gemaakt zoals kleppen inslijpen, nieuwe klep seals, kool verwijderd, nieuwe zuiger en zuiger veren. Maar dat is allemaal niet echt schokkend, het zou eerder beter moeten zijn dan toen.

De ontsteking had ik van de week al op tijd gezet maar dit had eigenlijk ook geen enkel effect, op de "F" of 5mm er voor of er na heeft eigenlijk helemaal geen effect.. hij stottert nog steeds.
Zoals ik al zei, vandaag ook de condensator vervangen en ik heb nu een mooie heldere vonk op de boegie en de punten vonken niet meer.
Vandaag heb ik ook alle pakkingen in het inlaat traject nog eens nagelopen en die zijn allemaal dicht, dus geen valse lucht. Dus daar zit het probleem ook niet.
De klepspeling heb ik ook nog een keer extra gecontroleerd, die is goed.
De carburateur heb ik al 3 keer uit elkaar gehad en schoon gemaakt dus daar zoek ik het probleem eigenlijk ook niet.
De gas naald heb ik al in alle standen geprobeerd.
Met of zonder luchtfilter maakt geen merkbaar verschil.

Ik had het geluid opgenomen met mijn telefoon terwijl ik probeer op te trekken in de 2e versnelling, ik dacht misschien kan iemand er iets aan horen maar ik krijg het bestand helaas niet bijgevoegd.
Op het moment dat ik gas geef gaat hij heel even in toeren klimmen maar binnen 1 tot 2 seconden begint hij in te houden (als het een 2takt motor was zou ik het 4takten noemen) en heeft hij helemaal geen vermogen, als ik vol gas blijf houden kan ik hem er door trappen maar daar schiet ik weinig mee op.
Verder start hij perfect en loopt keurig stationair.

Uitlaat verstopt, zou dat nog kunnen?, hij rookte wel enorm toen hij destijds werd stilgezet.

Iemand nog ideeen?, ik kan het echt niet hebben dat ik het niet kan vinden :?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Dat erge roken kan een ruime zuiger/veren/cilinder zijn.
Dus olie in de verbrandingsruimte.
Daardoor ook weinig compressie.

Is dit niet zo'n carburateur zoals een PF/PC50 met een sproeier met O-ring als afdichting?
Die is meestal verdroogd, te ruim, gescheurd. Dan verzuipt hij heel erg(stotteren).
Is het vlotterniveau in orde?

De ontsteking daar kan je de vlieggewichtjes even van vastzetten met een ijzerdraadje er omheen zodat dat zij niet meer naar buiten kunnen door centrifugaalkracht.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Wim,
Toen hij destijds is weggezet was eigenlijk alles versleten. Zuiger, veren, klep seals, koppeling enz. Hij rookte op het laatst enorm. Maar dat is allemaal opgelost.

het volgende is allemaal aan het blok vervangen:

Zuiger
zuigerveren
piston pen
boegie
kleppen (ingeschuurd)
contact punten
condensator
Lucht filter

dus dat is allemaal in orde, daarom snap ik er niks meer van. De uitlaat is het enige waar ik niet naar gekeken heb, dat ga ik eerst nog eens doen.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Volgens mij zit er geen oring bij de sproeier, maar dat ga ik ook nog even controleren voor de zekerheid.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

De meeste sproeiers zijn geschroefd. Dat is goed.
Honda heeft ook een paar carburateurs met zo'n O-ring sproeier, dat is waardeloos als die verdroogt is.
Ik dacht omdat 4taktwinkel dezelfde carburateur als vervanger aanbied voor pf en de c310 en 20 dat die daarom het zelfde zijn.
Ik weet dat niet zeker.
En check het niveau.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

c321.jpg
Ik zie dat je een andere carburateur hebt, dus waarschijnlijk geen o-ring. Gelukkig.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

mark
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 159
Lid geworden op: 30 jan 2007 11:08
Bezit: ZB150
Locatie: Rotterdam

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door mark »

FransV schreef:Wim,
Toen hij destijds is weggezet was eigenlijk alles versleten. Zuiger, veren, klep seals, koppeling enz. Hij rookte op het laatst enorm. Maar dat is allemaal opgelost.

het volgende is allemaal aan het blok vervangen:

Zuiger
zuigerveren
piston pen
boegie
kleppen (ingeschuurd)
contact punten
condensator
Lucht filter



dus dat is allemaal in orde, daarom snap ik er niks meer van. De uitlaat is het enige waar ik niet naar gekeken heb, dat ga ik eerst nog eens doen.
Als de cilinder versleten is, kan het zo zijn dat je alsnog te weinig compressie hebt, zelfs icm een nieuwe zuiger en veren.

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Klopt wel maar de cilinder is niet versleten, dat hebben we allemaal goed bekeken en gemeten.
Hij heeft geen beschadigingen en er zit nog geen stootrand in.
Hij is ook nagemeten met een binnen schroefmaat, hij zit nog niet aan zijn afkeur maat.
Hij start ook perfect, hij kan heel langzaam stationair lopen en hij rookt helemaal niet meer.
Tijdens het starten voel ik ook dat hij goed compressie heeft.

Vandaag heb ik de uitlaat open gemaakt om te kijken hoe het daar mee was.
Hij zat niet helemaal dicht maar hij was toch wel behoorlijk vies!
DSC06770.JPG
Ik ben een poos bezig geweest met gerafelde staalkabels in de boormachine en met de hoge druk reiniger.
En natuurlijk ouderwets schrapen en steken met een schroevendraaier.
Het ziet er nog steeds niet uit maar de kool is weg en alle kanalen zijn weer zo goed als schoon.
DSC06772.JPG
Komende week zal ik op een avond de uitlaat weer in elkaar lassen en monteren.
Ik ben benieuwd, ik heb er wel hoop op, verder blijft er weinig over wat mis kan zijn.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Wordt wel spannend nu inderdaad.
Hoe loopt ie dan zonder uitlaat? Dan moet er verbetering zijn.
Vlotterniveau gecontroleerd?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Ja, ik hoop dat hij binnenkort wel rijdt, de kinderen beginnen zich ook al af te vragen waarom het zo lang duurt :wink:
Zonder uitlaat heb ik nog niet geprobeerd, ik heb hem er gisteren avond snel even af gehaald en ik heb daarna nog geen tijd gehad.
Hoe stel ik mijn vlotter niveau eigenlijk af?, dat kan toch alleen door te buigen?, en wat is dan de juiste stand?
Als hij het binnenkort doet zal ik wel eens uitgebreid foto's plaatsen van het geheel.

A.s. woensdag heb ik op zijn vroegst pas tijd om te testen zonder uitlaat en om de demper weer in elkaar te lassen.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door wim V8 »

Vlotter niveau afstellen gaat inderdaad dmv buigen ja.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

FransV
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 66
Lid geworden op: 02 mei 2017 16:36
Bezit: c321e

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door FransV »

Vandaag de uitlaat gemonteerd en proef gereden, helaas... nog steeds het zelfde probleem.
Ik dacht ik probeer het ook nog even met de oude boegie maar ook dat maakte geen enkel verschil.
Ik heb gekeken of de merktekens op het vliegwiel kloppen met het bdp, ook dat is goed.
Het valt me wel op dat de boegie steeds heel zwart is, dus dat wijst op te veel benzine.
Misschien dan toch het vlotterniveau, dat is dan ook het volgende wat ik ga bekijken.
Hoe kom ik er achter wat de juiste afstelling van de vlotter is?

Verder kan ik echt even niet meer verzinnen wat er mis kan zijn.

plofkop
Moderator
Berichten: 777
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: SS50 KO en een Chaly
Locatie: Amsterdam

Re: Willys jeep op schaal met C321E blok

Bericht door plofkop »

Dit lijkt op een type 3 blok... het snelle blok met de felle nokkenas, een grotere carburateur en ook de kop met grote kleppen. Deze alu kop met grote kleppen is lastig goed te krijgen. De kleppen zijn moeilijk te vinden. Hij is ook niet te stellen als de klep er niet goed in ligt.

Ik heb deze kopjes vaak verkeerd gezien... ik weet niet waar je precies zit, maar ik.heb desnoods wel een stalen kopje om mee te proberen. Doe eens een goede compressie meting. Dit klinkt precies als mijn oude vernachelde alu kop op mijn c320s. Ook geklooid met kleppen die dieper en anders vallen en nooit meer goed gekregen.
Je suis Chaly!

Plaats reactie