Monkey z50j Finland gedoe

Wil je je ervaring delen of je problemen neerleggen, dan kan dat hier.
Johan182
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2015 10:24
Bezit: Honda DAX ST50G 1974
Honda Monkey Z50J Finland

Voorheen:
Honda TLR200
Honda CB350T
Honda CB1
Honda SS50
Honda TS50DX
Honda C320S
Honda DAX NT
Locatie: Son

Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door Johan182 »

Beste mensen,

Ik ben in het bezit van een finse Z50J. Deze is helemaal origineel en nu bijna helemaal gerestaureerd, op de tank na.
Toen ik hem kocht lag er een bami blok onder maar het originele blokje zat er ook bij. Even uit elkaar gehad en zag er allemaal goed uit.

De finse monkey heeft een vast stuur en lichtere vorkbussen vanwege finse wetgeving (iets met gewicht).
Het bloknummer begint met AB02-etc. dacht ik, zal later checken. (Kan het AB22 zijn want ik twijfel nu)
Het is een 6v cdi met 4 versnellingen en handkoppeling.
Ontsteking staat goed, kleppen gesteld, nieuwe pakkingen/keerringen etc.
Zit een nieuwe schakelas in want die was krom.
Nieuwe olie, tank is van binnen schoon.

Carburateur en luchtfilter ontbraken, er zat een dell orto op de bami 70cc geschroefd. Originele carb in Finland was 9mm (nogal strenge regeltjes). Ik heb er een originele keihin 12mm op gezet met originele monkey filter. Deze komt rechtstreeks van een andere 50cc 4takt honda dus ik heb geen sproeiers ofzo aangepast. Wel netjes schoon gemaakt.

Nu heb ik al veel gelezen over nt/ot/whatever. Ik weet dat mijn dax OT 6v is (met later een cdi ontsteking er op gebouwd door Loef heel lang geleden). Maar wat is die monkey nu? Ik dacht dat NT altijd 12v was maar deze is 6v. Brommer is trouwens van 1989 volgens de finse importeur (OY Brandt, behulpzame lui). Zou dus NT blok moeten zijn toch? Is dit dan een GB4? Is de kop dan hetzelfde als bij een 12v? Of is dit weer een honda blok dat net weer een beetje anders is dan normaal... Zoveel verstand heb ik er dus niet van...

Brommer loopt prima, maar komt niet boven de 35 uit. De finse monkeys waren naar mijn weten streng begrenst op 45 km/h (vandaar die 9mm carb).
Geen gestotter bij vol gas, loopt goed stationair. Niet het idee dat ie bij vol gas geen of teveel benzine krijgt. Kan nog eens naar de bougie kijken voor de zekerheid. Geen rook uit de uitlaat. Misschien gaan die dingen daar in Finland gewoon niet sneller, dat kan ook nog. Maar met een iets grotere carb moet je toch ook iets sneller kunnen?

Hoe krijg ik hem dan wel wat sneller? Ik ga niet voor een snelheidsrecord maar als ik hem wil keuren als brommer dan moet ie ook lopen als brommer, niet snorfiets.
Ik heb nog een z-style uitlaatje liggen die ik eigenlijk eerst moet proberen want misschien zit de uitlaat wel wat dicht (zat maar 10kg opgedroogde klei aan het ding toen ik hem kocht).
Heb ook nog een 15?mm carb van CY50, maar dan moet ik aanpassingen maken om die er op te zetten. En eerst reviseren.
Maar het brommertje staat niet thuis dus is weer lastiger.

En hoe zit het met de cdi? Het is dus een 6v met waarschijnlijk zeer begrensde cdi vanwege finse wetgeving. Zou ik alleen dat cdi kastje aan moeten passen of moet er dan een ander vliegwiel op? Als ik mijn 6v cdi kastje van mijn dax er op zet, gaat het zootje dan niet kapot? (Krijg tijdens het typen van dit verhaal steeds nieuwe ideeën :) maar mijn dax is 70cc weet niet of dat uit maakt en weet niet of ie wel/niet begrenst is)

Zijn er nog meer monkeys die een 6v cdi blok hebben? Of mensen die ervaring hebben met deze 6v cdi misschien nt of net wat anders blokjes?

Alle info is welkom, er zijn zat finse fora maar dat fins is toch een beetje lastig.

En ja, ik heb in de faq gekeken.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door nielspbr »

Je hebt een 6v cdi blok met 12v architectuur. Alleen de finland monkeys hebben dat :)



edit: Je framenummer zou hier binnen moeten vallen: AB02-5064803 upto 5071786 bron http://www.cmsnl.com/honda-z50j-monkey- ... partslist/

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door butt head »

nielspbr schreef:Je hebt een 6v cdi blok met 12v architectuur. Alleen de finland monkeys hebben dat :)

Dus, alles is NT(12v) behalve het voltage(6v) wat uit de ontsteking komt.

het zal mij niets verbazen dat de spanningsregelaar het geen is dat de 12v terug brengt naar 6v.

misschien nog is een keer interesant om in te verdiepen hoeveel volt de ontsteking levert op de licht spoel.
even de draden van de verlichting iet aan sluiten en de multimeter er bij pakken.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Johan182
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2015 10:24
Bezit: Honda DAX ST50G 1974
Honda Monkey Z50J Finland

Voorheen:
Honda TLR200
Honda CB350T
Honda CB1
Honda SS50
Honda TS50DX
Honda C320S
Honda DAX NT
Locatie: Son

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door Johan182 »

butt head schreef:
nielspbr schreef:Je hebt een 6v cdi blok met 12v architectuur. Alleen de finland monkeys hebben dat :)

Dus, alles is NT(12v) behalve het voltage(6v) wat uit de ontsteking komt.

het zal mij niets verbazen dat de spanningsregelaar het geen is dat de 12v terug brengt naar 6v.

misschien nog is een keer interesant om in te verdiepen hoeveel volt de ontsteking levert op de licht spoel.
even de draden van de verlichting iet aan sluiten en de multimeter er bij pakken.

Bedankt Nielspbr en butt head.

Ik zal binnenkort eens met de spanningsmeter checken. Ik neem aan dat ik dan voor de spanningsregelaar moet meten :)
Als het de spanningsregelaar is dan zou ik dus makkelijk naar 12v moeten kunnen voor beter licht. Of heb ik dan ook andere bobine nodig?
Het bami blok dat er onder lag was iig 12volt.

Kan ik dit ook aan de spanningsregelaar zien?
Volgens mij heb ik jou vorig jaar in Rosmalen bij de honda 4takt stand gezien, kan dat? Waarschijnlijk neem ik de monkey 14 januari mee voor mijn pa zijn kraam maar ik verkoop alleen als ik er heel veel centjes voor krijg lol (meer als blikvanger). Zodat ik aan een nieuwe kan beginnen. Maar eigenlijk vind ik hem te leuk om weg te doen. Ik heb er wel eventuele plannetjes mee maar ik ga niet totaal belg (met alle respect) op die brommer, alles moet terug naar origineel kunnen en qua geld ook leuk blijven.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8903
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door butt head »

Johan182 schreef:
butt head schreef:
nielspbr schreef:Je hebt een 6v cdi blok met 12v architectuur. Alleen de finland monkeys hebben dat :)

Dus, alles is NT(12v) behalve het voltage(6v) wat uit de ontsteking komt.

het zal mij niets verbazen dat de spanningsregelaar het geen is dat de 12v terug brengt naar 6v.

misschien nog is een keer interesant om in te verdiepen hoeveel volt de ontsteking levert op de licht spoel.
even de draden van de verlichting iet aan sluiten en de multimeter er bij pakken.

Bedankt Nielspbr en butt head.

Ik zal binnenkort eens met de spanningsmeter checken. Ik neem aan dat ik dan voor de spanningsregelaar moet meten :)
Als het de spanningsregelaar is dan zou ik dus makkelijk naar 12v moeten kunnen voor beter licht. Of heb ik dan ook andere bobine nodig?
Het bami blok dat er onder lag was iig 12volt.

Kan ik dit ook aan de spanningsregelaar zien?
Volgens mij heb ik jou vorig jaar in Rosmalen bij de honda 4takt stand gezien, kan dat? Waarschijnlijk neem ik de monkey 14 januari mee voor mijn pa zijn kraam maar ik verkoop alleen als ik er heel veel centjes voor krijg lol (meer als blikvanger). Zodat ik aan een nieuwe kan beginnen. Maar eigenlijk vind ik hem te leuk om weg te doen. Ik heb er wel eventuele plannetjes mee maar ik ga niet totaal belg (met alle respect) op die brommer, alles moet terug naar origineel kunnen en qua geld ook leuk blijven.
ik zou hem op de gele draad van de ontsteking meten..
vaak aan de spannings regelaar is niet te zien of hij 6 of 12v is.

de bobine zal waarschijnlijk gewoon een 12v exemplaar zijn. plastic ding met 2 lipjes zwart en groen 1 oog om hem aan op te hangen en een bougie kabel er aan.


het zou goed kunnen dat ik je vorig jaar gesproken heb op rosmalen. daar heb ik de laatste 5 jaar gestaan voor de hvn.
dit jaar weet ik niet of ik kom en of de hvn er staat. of de hvn er staat ligt aan het bestuur ik heb robin nog wel de uitnodiging door gestuurd maar of er iets op uit gedaan is weet ik niet.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door nielspbr »

butt head schreef:
nielspbr schreef:Je hebt een 6v cdi blok met 12v architectuur. Alleen de finland monkeys hebben dat :)

Dus, alles is NT(12v) behalve het voltage(6v) wat uit de ontsteking komt.

het zal mij niets verbazen dat de spanningsregelaar het geen is dat de 12v terug brengt naar 6v.

misschien nog is een keer interesant om in te verdiepen hoeveel volt de ontsteking levert op de licht spoel.
even de draden van de verlichting iet aan sluiten en de multimeter er bij pakken.
Komt als het goed is echt 6volt uit het lichtgedeelte. Eentje van het duitse forum heeft zo'n ding in zijn 79er gorilla gehangen zonder zijn electrisch systeem, als in accu en lampjes etc., aan te passen.

Johan182
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2015 10:24
Bezit: Honda DAX ST50G 1974
Honda Monkey Z50J Finland

Voorheen:
Honda TLR200
Honda CB350T
Honda CB1
Honda SS50
Honda TS50DX
Honda C320S
Honda DAX NT
Locatie: Son

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door Johan182 »

nielspbr schreef:
butt head schreef:
nielspbr schreef:Je hebt een 6v cdi blok met 12v architectuur. Alleen de finland monkeys hebben dat :)

Dus, alles is NT(12v) behalve het voltage(6v) wat uit de ontsteking komt.

het zal mij niets verbazen dat de spanningsregelaar het geen is dat de 12v terug brengt naar 6v.

misschien nog is een keer interesant om in te verdiepen hoeveel volt de ontsteking levert op de licht spoel.
even de draden van de verlichting iet aan sluiten en de multimeter er bij pakken.
Komt als het goed is echt 6volt uit het lichtgedeelte. Eentje van het duitse forum heeft zo'n ding in zijn 79er gorilla gehangen zonder zijn electrisch systeem, als in accu en lampjes etc., aan te passen.


Bedankt!
Heb je misschien een link naar dat topic? Ben wel benieuwd.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door gerbrandicus »

Ik zou allereerst even de tandwielverhouding checken. Als dat nog dezelfde tandwielen zijn als met het 70cc blok, dan kan het goed zijn dat het te zwaar is voor je 50 cc-tje.

Het volgende punt van aandacht zou de CDI unit zijn. Misschien is dat een verlatende. Zou mooi zijn als je een stroboscoop hebt of kunt lenen, dan zie je het meteen.
Het kan ook zijn dat je een vliegwiel hebt met een ronde pukkel. Dat is dat pukkeltje op het vliegwiel die langs de pick-up gaat om het ontstekingstijdstip te bepalen. Dat is niet persé langzaam, een C50AT loopt er bijvoorbeeld lekker mee door. Maar alle beetjes helpen. Een streepje kan vervroegen icm de juiste unit en zal dus harder lopen.

Overigens kan het prima zijn dat je brommer origineel 6V systeem heeft met CDI ontsteking. Honda heeft dit vooral in de jaren '80 veel toegepast. Vaak heb je dan ook een gekogellagerde nokkenas zoals Jincheng (eigenlijk andersom dus) en minder vaak een normale GK4 gekogellagerde nokkenas. Is allemaal niet van belang, is in elk geval een prachtig blok!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door nielspbr »

Loopt als een 12v blok. Over specifieke vermogensbeperkingen voor de finse markt weet ik niets.

Wel weet ik dat japanners gewoon 60 lopen met een standaard 12v blokje, nu hebben die wel een 13mm carburateur en 16mm inlaat in de kop. Standaard secundaire overbrenging voor een japanner is 13:31. Van een cdi begrenzing heb ik nog niets gemerkt, helling af toveren die blokjes ook 70+ op de teller.
(En uit mijn hoofd een vierkante/rechthoekige pukkel op het vliegwiel, geen lange pukkel trouwens.)

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door Sann »

Heb je een foto van jouw brommer? ben benieuwd hoe die eruit ziet
er is altijd een beun oplossing

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door stoterstangen90 »

Die 9 mm is natuurlijk gewoon een Noviocarburateur.
Die heb ik ook wel eens op mijn Singa geschroefd. Ja, dat begrenst behoorlijk.
Probeer eens een 12 zou ik zeggen.
Afbeelding

Johan182
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2015 10:24
Bezit: Honda DAX ST50G 1974
Honda Monkey Z50J Finland

Voorheen:
Honda TLR200
Honda CB350T
Honda CB1
Honda SS50
Honda TS50DX
Honda C320S
Honda DAX NT
Locatie: Son

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door Johan182 »

Allereerst wat foto's

Zo staat ie er nu ongeveer bij, op de foto is de koplamp nog gescheurd maar heb er nu een nieuwe op zitten.
Afbeelding

Dit is het originele grijze zadel waar ik een nieuw dekje voor heb gevonden in Finland.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Johan182
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2015 10:24
Bezit: Honda DAX ST50G 1974
Honda Monkey Z50J Finland

Voorheen:
Honda TLR200
Honda CB350T
Honda CB1
Honda SS50
Honda TS50DX
Honda C320S
Honda DAX NT
Locatie: Son

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door Johan182 »

Ik dacht dat ik er nu een 12mm carb op had zitten, maar zou goed kunnen dat het toch een 9mm is. Dat zou natuurlijk ook weer veel verklaren. Helaas heb ik geen andere...

De CDI:
Afbeelding

Afbeelding

Johan182
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 aug 2015 10:24
Bezit: Honda DAX ST50G 1974
Honda Monkey Z50J Finland

Voorheen:
Honda TLR200
Honda CB350T
Honda CB1
Honda SS50
Honda TS50DX
Honda C320S
Honda DAX NT
Locatie: Son

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door Johan182 »

This Honda Z50JH FI , VIN AB02-***** and engine AB02E-5064413 have arrived Finland 3.7.1987 , so knowing shipping time approximately manufacturing date must be end of May 1987 or first days of June 1987, not later.
Original color is red. It is sold from distributor , Brandt company ,to dealer Koneliike Olenius in Helsinki 30.3.1988.

Voor de technische details:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Honda_Monkey

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16197
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Monkey z50j Finland gedoe

Bericht door nielspbr »

Dat is een beste lange pukkel.

Ziet er netjes uit, alleen het achterspatbord heeft wat te lijden gehad van warmteinvloeden van de uitlaat.

Plaats reactie